در حال بارگذاری ...
  • تشریح آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی آذربایجان شرقی

    وضعیت اعتبارات استانی در موافقت‌نامه‌های تحت تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۷ ، ۱۰ میلیارد تومان هست که اخیرا ابلاغ شده و درصدد جذب این اعتبار در محلات بازآفرینی شهری هستیم که در قالب پروژه‌های عمرانی مانند آسفالت مدرسه ، لوله‌گذاری در خیابان‌هایی که مشکلات قابل توجه دارند ، خانه محله‌ها و کتابخانه‌ها اجرا خواهد شد .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، رییس اداره عمران و بهسازی آذربایجان شرقی ، جمعیت ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی این استان را ۴۰۰ هزار نفر بیان کرد و گفت : توانمندسازی در جهت ترفیع محله و تشکیل تعاونی‌ها از اقدمات اخیر دستگاه‌های ستادی است .

    فرهاد سعیدی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در خصوص بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان توضیحاتی داد و گفت : حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی در سطح استان شناسایی شده است . سهم تبریز از مساحت اسکان غیررسمی شناسایی شده استان به عنوان مرکز استان ۲ هزار هکتار است و جمعیتی بالغ ۴۰۰ هزار نفر در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی ساکن هستند . حدود ۵ هزا رو ۸۰۰ هکتار بافت فرسود شهری شناسایی شده در استان وجود دارد و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در بافت فرسوده استان ساکن هستند .

    وی با اشاره به عملکرد اداره عمران این استان در سال‌های اخیر افزود : از سال ۹۰ به بعد ، هزار و ۴۷۵ پرونده برای اخذ تاسیسات احداث مسکن در بافت های ناکارآمد شهری معرفی کردیم که از این تعداد  ۱۸ هزار واحد در بانک‌های عامل عقد قرارداد شده است . در حوزه بازآفرینی و فعالیت کارگروه‌های تخصصی نیز می‌توان به  ۱۴ جلسه در سال ۹۴ ، ۵ جلسه در سال ۹۵ و ۸ جلسه در سال گذشته و ۱۶ جلسه در سال ۹۷ اشاره کرد که منجر به تعیین محلات هدف در برنامه ششم توسعه و بالغ بر ۴۸ محله شد که از این تعداد ، ۱۸ محله در ۸ شهر استان برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ هدف‌گذاری شده است .

    این مدیر استانی اضافه کرد : در حال حاضر با برگزاری جلسات ستاد استانی و شهرستانی در حال تدوین برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه‌های عضو ستادهای استانی و شهرستانی با درصد اعتبارات دستگاه‌های عضو در محلات هدف هستیم و درصدد انتقال اراضی دولتی در مناطق ناکارآمد شهری برای بهره‌برداری جهت بازآفرینی هستیم . وضعیت اعتبارات استانی در موافقت‌نامه‌های تحت تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۷ ، ۱۰ میلیارد تومان هست که اخیرا ابلاغ شده و درصدد جذب این اعتبار در محلات بازآفرینی شهری هستیم که در قالب پروژه‌های عمرانی مانند آسفالت مدرسه ، لوله‌گذاری در خیابان‌هایی که مشکلات قابل توجه دارند ، خانه محله‌ها و کتابخانه‌ها اجرا خواهد شد .

    وی در ادامه با اشاره به جابجایی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی به پروژه‌های نوساز توضیح داد : یک پروژه معوقعه ۱۷۱ واحدی به طور مشترک با شهرداری عملیاتی شده که قرار است بخشی از ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی به این قسمت منتقل شوند . همچنین پروژه ۶ دست واحدی هم جهت جابجایی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حال احداث داریم . چند زمین هم جهت جابجایی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حال تجمیع و طراحی است .

    سعیدی با بیان چگونگی توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی محله‌های حاشیه‌نشین اضافه کرد : مطالعاتی در حوزه توانمندسازی در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در محله‌هایی از جمله دو محله حاشیه‌نشین هدف مانند "یوسف‌آباد" و "ملازینال" انجام شده است و به تصویب ستاد استانی رسیده است . در این سری مطالعات ، اطلاعات کامل کالبدی اجتماعی و اقتصادی این دو محله با شمارش خانه‌ها انجام و برای تکمیل اطلاعات هر خانه تقریبا ۴۵ دقیقه وقت صرف شده و اطلاعات کامل در اختیار دستگاه‌های عضو ستاد قرار گرفته است ، تا بر اساس اطلاعات اقتصادی آن محله‌ها نسبت به توسعه محله برنامه‌ریزی کنند .

    این مدیر استانی تصریح کرد : در نهایت جمع‌آوری این اطلاعات منجر به تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل وزارت راه و شهرسازی ، سازمان فنی حرفه‌ای و اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی شده است و اداره راه و شهرسازی مکلف است فضای لازم را برای آموزش جهت توانمندسازی ساکنان محلات تامین کند و در حال حاضر نیز سازمان فنی حرفه‌ای در حال ترفیع جهت آموزش ساکنان است . پس از توانمندسازی با همکاری اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی با تشکیل تعاونی‌ها در جهت توانمندسازی اجتماعی اقتصادی محلات هم اقدام خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی از برگزاری پویش سراسری واگذاری زمین و آغاز عملیات اجرایی اتاق‌های مادر و کودک ...

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    تعداد ۵ پروژه بازآفرینی شهری باقیمانده نیز در سال جاری اتمام می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید . پروژه‌های بازآفرینی شهری در شهرهای ارومیه ، خوی ، بوکان ، میاندوآب ، پیرانشهر ، سردشت و مهاباد اجرا شده‌ است .

    |

    نظرات کاربران