در حال بارگذاری ...
  • زیست‌پذیر کردن محلات ناکارآمد از اهداف بازآفرینی شهری

    در بازآفرینی شهری باید مردم آموزش و آگاهی پیدا کنند و متعاقبا روحیه مطالبه گری آنان افزایش یابد .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اظهار داشت : افزایش کیفیت زندگی ساکنین در محلات هدف بازآفرینی شهری به عنوان سیاست و رویکرد دولت در حوزه بازآفرینی شهری به شمار می‌آید .

    هوشنگ عشایری گفت با بیان اینکه بازآفرینی شهری شامل حوزه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فنی و مهندسی و... می شود ، گفت : بازآفرینی شهری زمانی قابل تحقق است که ساکنین محله نیز در همه مراحل آن اعم از تهیه طرح ، اجرا و بهره برداری مشارکت کنند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ارتقاء توان اقتصادی ، اجتماعی و نهادی ساکنین محله به عنوان نقاط کلیدی در بازآفرینی محله محسوب می شود ، گفت: باید در این رابطه توانمندیهای عمومی و خصوصی ساکنین محلات هدف ارتقا یابد .

    وی با اشاره به اینکه ظرفیت سازی در بازآفرینی شهری به عنوان گام اول در بازآفرینی شهری است ، افزود : در بازآفرینی شهری باید مردم آموزش و آگاهی پیدا کنند و متعاقبا روحیه مطالبه گری آنان افزایش یابد .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، جریان سازی و شبکه سازی را از جمله اقدامات در جریان بازآفرینی در محلات هدف خواند و در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد دولت در بازآفرینی محله سیروس تهران پرداخت . محله سیروس از جمله محله های با هویت تاریخی و با اصالت به شمار می آید که بناهای ارزشمند تاریخی زیادی را  در خود جای داده است . خوشبختانه بازآفرینی این محله در دستور کار دولت قرار دارد . در حال حاضر عمده فعالیت بازآفرینی شهری صرفا کالبدی و فیزیکی نیست بلکه حوزه های اجتماعی و فرهنگی در اولویت قرار دارد به همین دلیل دولت توجه جدی خود را به رفع معضلات اجتماعی در محله سیروس معطوف کرده است .

    معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه موضوع اشتغال در محله سیروس بسیار مهم است ، گفت : به ۳۰۰ زن بدسرپرست با کمک سازمان فنی و حرفه استان تهران ، سازمان های مردم نهاد و سمن ها ، مشاغل خانگی آموزش داده شد .

    عشایری با بیان اینکه  دولت در گذشته نگاه غلط از بالا به پایین به بازآفرینی شهری داشت ، گفت : بازآفرینی محلات در گذشته بیشتر بدون توجه به خواسته ها و نیازهای مردم  انجام می شد و غالبا پروژه های دولت  که با کمک شهرداری در این مناطق اجرا  می شد، مورد رضایت عموم نبود .

    وی با اشاره به فعالیت دفاتر تسهیل گری در محلات هدف بازآفرینی شهری گفت : ساکنین در محلات هدف با مراجعه به این دفاتر می توانند مشکلات  و نیازهای خود را به مسئولان اعلام کنند .

    معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری در دهه فجر سال گذشته از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده است ، گفت : هر آنچه که مردم محلات هدف از ما انتظار دارند باید از طریق دفاتر تسهیلگری به دولت محلی (شهرداری ها) منتقل شود .

    عشایری با بیان اینکه ساخت پروژه ۲۱۴ واحدی محله سیروس برای ساکنین ، معضلاتی را به وجود آورده است ، گفت : با وجود اثرات مثبت این پروژه اما متاسفانه شاهد هستیم که با خواسته ها و انتظارات مردم منطبق نبوده است . در نشستی با بزرگان و هنرمندان محله سیروس نظیر بنیاد داوود رشیدی ، کانون و انجمن های مختلف موسیقی، تئاتر و... به آنان اعلام شده، می توانند در اراضی شرکت باز آفرینی شهری ایران پروژه های مختلف تعریف کنند ، تا هویت اصلی محله سیروس به آن بازگردد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی ...

    |

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    نظرات کاربران