در حال بارگذاری ...
  • انجام ۱۸ پروژه بازآفرینی شهری در استان مرکزی طی۱۰ ماه گذشته

    عمده مشکلات استان مرکزی به دو شهر اراک و ساوه مربوط می‌شود که سکونتگاه‌های غیررسمی دارند . در اراک چیزی حدود ۲۲ درصد جمعیت شهر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و در شهر ساوه هم به همین نسبت است . باید اقدامات زیادی صورت بگیرد تا سطح سرانه خدمات به سطح دیگر نقاط رسیده و کیفیت زندگی افزایش پیدا کند که این مسئله مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، معاونت بازآفرینی شهری و مسکن استان مرکزی گفت : طی ۱۰ ماه گذشته ۱۸ پروژه در احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری برنامه‌ریزی و در جنبه‌های مختلف روی آن‌ها کارهای مطالعاتی انجام گرفت که شامل ساخت‌وساز و برخی دیگر اقدامات بوده است .

    مجید موزونی در خصوص وضعیت مبحث بازآفرینی شهری و شرایط سکونتگاه‌های غیررسمی استان و اقدامات صورت گرفته اظهار داشت : در راستای بازآفرینی شهری به استناد ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه که به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها برای احیا ، بهسازی و مقاوم‌سازی محلات هدف و سکونتگاه‌های غیررسمی ابلاغ و کار در استان شروع شد . در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی طی ۱۰ ماه گذشته ۱۸ پروژه را برنامه‌ریزی و در جنبه‌های مختلف روی آن‌ها کارهای مطالعاتی انجام گرفت که شامل ساخت‌وساز و برخی دیگر اقدامات بوده است .

    معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان مرکزی با اشاره به این اقدامات گفت : مطالعات روی شاخص‌های فرسودگی شهر ساوه که به پایان رسید و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید ، احیا و بازسازی بافت بازار اراک به‌عنوان یکی از نقاط مهم شهر و آغاز کف‌ و بدنه سازی از چند ماه گذشته ، راه‌اندازی نهاد توسعه محله با رویکرد اجتماعی به همت شرکت مادر تخصصی ، برگزاری همایش کلی در استانداری با حضور مدیران استان در خصوص مسائل مربوط به بازآفرینی ازجمله اقدامات انجام‌گرفته طی این مدت در زمینهٔ موضوع بازآفرینی در استان بوده است .

    وی ادامه داد : همچنین پله و جدول‌گذاری و آسفالت معابر محلات هدف ، احداث شبکه روشنایی در شهر اراک و ساوه که صد درصد به پایان رسیده ، اختصاص ۸۰۰ تن قیر مصرفی برای روکش آسفالت ، احداث مرکز فنی و حرفه‌ای ساوه، پروژه احداث ۳۳۶ واحد مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی به‌صورت مشارکتی با پیشرفت ۷۰ درصدی  و امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کارهای مطالعاتی مربوط به بازآفرینی شهر از دیگر اقدامات  انجام‌گرفته به شمار می‌آید .

    موزونی با اشاره به دیگر طرح‌های موجود با تخصیص اعتبارات لازم تصریح کرد : در سال جاری هم این پروژه‌ها ادامه یافته و با تخصیص اعتبارات لازم این امکان وجود دارد که پروژه‌های دیگری تعریف شوند . یکی از این پروژه‌ها بازسازی و مرمت تاجر سرای حاج مهدی شهر نراق است که با تأمین اعتبارات امسال شروع خواهد شد .

    این مدیر استانی با اعلام اینکه عمده مشکلات در حوزه بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیررسمی به دو شهر اراک و ساوه بر می‌گردد ، اظهار داشت : عمده مشکلات استان مرکزی به دو شهر اراک و ساوه مربوط می‌شود که سکونتگاه‌های غیررسمی دارند . در اراک چیزی حدود ۲۲ درصد جمعیت شهر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و در شهر ساوه هم به همین نسبت است . باید اقدامات زیادی صورت بگیرد تا سطح سرانه خدمات به سطح دیگر نقاط رسیده و کیفیت زندگی افزایش پیدا کند که این مسئله مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود .

    وی افزود : محلات هدف ما دو شهر ساوه و اراک بودند که امسال با اضافه شدن نراق در دلیجان به سه شهر رسیدند . در این سه شهر ۱۵ محله هدف شناسایی‌شده‌اند و برای آن‌ها تعریف پروژه شده است . در این میان شاخص‌ترین طرح در استان ازنظر ریالی و نوع مشارکت پروژه ۳۳۶ واحدی است که تأثیر زیادی می‌تواند در رشد سکونتگاه‌های غیررسمی در جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشد . این راه‌اندازی‌ها و اینکه همراه با توسعه در حوزه اجتماعی هم رشد داشته باشیم ، یکی از اهداف مهم است . در این خصوص بالغ‌بر ۱۰۰ جلسه با نخبگان ، مردم ، هیئت‌های مذهبی ، ائمه جماعات و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار کردیم .

    موزونی در پایان با اشاره به کاهش رغبت‌ و اقبال عمومی در دریافت اعتبارات از سوی مردم در بازآفرینی شهری ، اظهار داشت : علی‌رغم مشکلاتی که در خصوص تسهیلات اعتبارات وجود داشت با همکاری بانک مسکن بد کار نشده است . برای حدود ۲۸۴ مورد بالغ‌بر ۷ میلیارد در بافت فرسوده تسهیلات پرداخت‌شده است . در این زمینه مردم خوب استقبال می‌کنند اما وقتی شرایط سود تسهیلات را می‌بینند منصرف می‌شوند . در این زمینه قطعاً کمک دولت و تحقق وعده بابت پرداخت یارانه در این زمینه می‌تواند دوباره موجب رونق در دریافت تسهیلات بابت توسعه و انجام طرح بازآفرینی شهری باشیم و تأثیری مثبتی روی احیا و بهسازی‌ها خواهد داشت . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    تعداد ۵ پروژه بازآفرینی شهری باقیمانده نیز در سال جاری اتمام می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید . پروژه‌های بازآفرینی شهری در شهرهای ارومیه ، خوی ، بوکان ، میاندوآب ، پیرانشهر ، سردشت و مهاباد اجرا شده‌ است .

    |

    نظرات کاربران