در حال بارگذاری ...
  • حل دو چالشِ آلودگی هوا و کمبود آب استان اصفهان در ستاد بازآفرینی

    در تلاش هستیم در حوزه معماری و تعریف پروژه‌های ویژه به خصوص در بافت‌های تاریخی ، کارهای ویژه‌ای را پیگیری کنیم و طرح‌هایی را که پیش از این به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، ارایه شده است را به سرانجام برسانیم به ویژه با تاکید بر حفاظت از بافت تاریخی که خوشبختانه شورای شهر نیز در این زمینه بسیار همراه است و تفاهم‌نامه مشترکی با شهرداری و شورای شهر در این رابطه منعقد کرده‌ایم .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که طرح‌های جامع با رویکرد توجه به کیفیت زندگی و هم‌پیوندی نظام حمل و نقل با نظام توسعه تدوین می‌شوند از حل دو چالشِ اصفهان ؛ آلودگی هوا و کمبود آب در ستاد بازآفرینی استان خبر داد و تاکید کرد : مدت‌های مدیدی است که استاندار محترم استان جلسه ستاد ملی بازافرینی را تشکیل نمی‌دهد . فکر می‌کنم اگر بتوانیم جلسات منظمی چه در قالب ستاد ملی و چه در قالب ستاد مشارکتی داشته باشیم چالش‌های عمده اصفهان رفع خواهند شد .

    محمدسعید ایزدی مجموعه اقداماتی که در استان اصفهان در حوزه شهرسازی و معماری در دولت تدبیر و امید انجام شده است را تشریح کرد و گفت : تهیه طرح پهنه‌بندی حریم شهر اصفهان از جمله اقدامات مهمی بود که انجام شد .

    ایزدی با بیان اینکه پیش از تهیه طرح پهنه بندی حریم شهر اصفهان ، سندی که معین کند استعدادها و نحوه استفاده در حریم به چه شکلی است ، افزود : متاسفانه پیش تر این قبیل اقدامات به کارگروه برنامه‌ریزی استان واگذار می‌شد که خوشبختانه در این دوره آن را تغییر دادیم . خوشبختانه در اصفهان با تهیه طرح پهنه‌بندی برای اولین بار زمینه را برای یک کار کارشناسی و تخصصی فراهم کردیم و آن سند به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران آمد و مصوب شد . هم اکنون شهر اصفهان به عنوان طرح پیشتاز صاحب این نوع از سند قانونی است که معین می‌کند در حریم آن چه اتفاقی باید بیفتد .

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قدم دوم در حوزه شهرسازی در استان اصفهان را تجدیدنظر در طرح‌های جامع برشمرد و گفت : با توجه به اتمام زمان طرح جامع اصفهان و زمان بازنگری طرح ، اصفهان را در زمره پنج طرح پایلوت در تهیه طرح های جامع با رویکرد جدید قرار دادیم . در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، مجوز تغییر رویکرد را در تهیه طرح‌های جامع گرفته‌ایم و مقرر شده است که بعد از ۳ تا ۴ نسل طی شده طرح‌های جامع ، نسل جدیدی از تهیه طرح‌های جامع را با رویکردی که  امروزه مورد توجه باید قرار بگیرد ، تهیه کنیم که شامل توجه به کیفیت زندگی در شهرها ، هم پیوندی نظام حمل و نقل با نظام توسعه و بسیاری از سیاست های دیگری که وزیر راه و شهرسازی همواره در طول سکانداری وزارتخانه بر آن تاکید داشته است .

    ایزدی افزود : با این چهارچوب نسل جدیدی از طرح‌های جامع تهیه می‌شوند که شهر اصفهان نیز در زمره این پنج پایلوت قرار گرفته است . قرارداد فاز اول تهیه نسل جدید طرح‌های جامع نیز با مشاور طرح منعقد شده و در حال تهیه گزارش اولیه هستیم .

    انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شورای شهری و شهرداری اصفهان برای اجرای طرح در بافت‌های تاریخی

    معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : در تلاش هستیم در حوزه معماری و تعریف پروژه‌های ویژه به خصوص در بافت‌های تاریخی ، کارهای ویژه‌ای را پیگیری کنیم و طرح‌هایی را که پیش از این به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، ارایه شده است را به سرانجام برسانیم به ویژه با تاکید بر حفاظت از بافت تاریخی که خوشبختانه شورای شهر نیز در این زمینه بسیار همراه است و تفاهم‌نامه مشترکی با شهرداری و شورای شهر در این رابطه منعقد کرده‌ایم .

    این مقام مسئول از دیگر اقداماتی که در استان اصفهان انجام شده است راه اندازی نهاد مشترکی بین معاونت معماری و شهرسازی و شهرداری اصفهان عنوان کرد و گفت : طی تفاهم نامه‌ای که به امضا رسانده‌ایم در صددیم تا بتوانیم نهاد مشترکی را برای پیگیری همه برنامه‌ها و طرح های توسعه شهری به صورت مشترک با هم داشته باشیم که پیگیر آنها نیز هستیم .

    ایزدی در پاسخ به این سوال که معاونت معماری و شهرسازی در رابطه با دو چالش عمده اصفهان که یکی از آنها آلودگی هوا و کمبود آب است چه مجموعه اقداماتی را در دستور کار دارد ؟ ، گفت : اساسا در رویکرد جدید تهیه طرح های جامع، در صدد هستیم تا این غفلت و خلائی که در نظام طرح ریزی و برنامه ریزی وجود داشت را جبران کنیم .

     

     

    توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و زیست‌پذیری در تهیه طرح‌های توسعه و عمران

    وی ادامه داد : متاسفانه در نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شاهد بودیم که بدون توجه به ظرفیت های اقلیمی ، توان محیطی ، طرح های توسعه شهری تعریف می شدند . هم اکنون در نظام توسعه جدید ، طرح جدیدی را که در مورد اصفهان ابلاغ کردیم اولین پرسش‌مان این است که ظرفیت اقلیمی اصفهان چه بوده است و چقدر به آن ظرفیت‌ها توجه شده است .

    ایزدی افزود : مساله های حیاتی اصفهان کیفیت زندگی و زیست‌پذیری است دو موضوعی که همواره وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تاکید داشته و دارند . هم‌اکنون زیست‌پذیری به دلیل آلودگی‌ها و کمبود آب در اصفهان دچار مخاطره است. طرح‌ها باید بتواند در وهله  اول به فراهم کردن شرایط حداقلی برای زیست‌پذیری و پس از آن ارتقای کیفیت زندگی منجر شود . معتقدم این مقولات  از کلیدی‌ترین و مهمترین موضوعاتی هستند که باید طرح جامع جدید مورد توجه قرار دهد و برای آنها راه حل ارایه کند .

    ایزدی در بیان برنامه‌های کوتاه مدت برای رفع چالش‌های موجود اصفهان توضیحاتی ارایه کرد و گفت : در کوتاه مدت فراهم کردن فضای گفتگو و تصمیم‌گیری مشارکتی بین مسئولان ملی و استانی را پیشنهاد می‌کنم ؛ نهادی که ما اصرار داریم شکل بگیرد و تلاش‌هایی که در استان آغاز شده است ، می‌تواند این زمینه را فراهم کند .

    انتقاد از عدم برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری در اصفهان

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : اصرار بر شکل‌گیری ستاد ملی بازافرینی داریم . متاسفانه مدت‌های مدیدی است که استاندار محترم استان جلسه ستاد ملی بازافرینی را تشکیل نمی‌دهد . فکر می کنم اگر بتوانیم جلسات منظمی چه در قالب ستاد ملی و چه در قالب ستاد مشارکتی داشته باشیم و گفتگوهایی را در زمینه مسائل پرچالش شهر داشته باشیم می توانیم در کوتاه مدت به رفع آنها بپردازیم. متاسفانه فضای همفکری ، همراهی و همراستایی وجود ندارد .

    وی تصریح کرد : توصیه ام این است که با تشکیل منظم ستاد ملی بازافرینی شهری این همراستایی و هم اندیشی فراهم شود تا بتوان برنامه های کوتاه مدت و عاجلی که شهر به آنها نیاز دارد با مشارکت همه دستگاه ها راجع به آن تصمیم گیری شود . در حال حاضر متاسفانه بیشتر فعالیت های به صورت بخشی انجام می شود که در بسیاری از موارد موجب موازی کاری و یا حتی کم کردن کارآمدی اقدامات سایر دستگاه ها شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ...

    |

    نظرات کاربران