در حال بارگذاری ...
  • بخش مسکن بخش تأثیرپذیری از مسائل اقتصاد خرد و کلان

    دولت‌ها همواره برنامه و اقدامی را برای مسکن گروه‌های کم‌درآمد طراحی می‌کنند ، در این دولت هم مسکن اجتماعی به‌عنوان مصوبه دولت و برنامه ششم اعلام شد که وزارت راه و شهرسازی در حد توان و با کمک ابزارهای در دست مانند زمین اقدامات لازم را انجام و با توجه به محدودیت‌های دولت در ابعاد کوچکی با همراهی سایر دستگاه‌های مربوط مانند بنیاد مستضعفان آن را اجرایی کرده است .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد : مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن اثر نداشته و برای کمک به قشر ضعیف سیاست وزارت راه و شهرسازی تشکیل کمیته ویژه بازار مسکن در سازمان ملی زمین و مسکن است .

    علی چگنی در همایش هجدمین سیاست های توسعه مسکن در ایران با بیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی در بازار مسکن اثر گزار نیست گفت : در سال ۹۶ تغییرات اساسی در بخش‌های کلان اقتصادی در کشور به وجود آمده که این تغییرات بر حوزه مسکن نیز تاثیرگزار بوده است به همین منظور سازمان ملی زمین و مسکن کمیته‌ای را برای پیگیری تشکیل داده که آن نیز به دنبال رفع مشکلات است .

    وی با اشاره به اینکه قطعاً در صورت شکل‌گیری سامانه مالیات بر خانه‌های خالی شاهد اتفاق خوبی در حوزه سیاست‌گذاری مسکن و رفاه اجتماعی خواهیم بود تصریح کرد : با ایجاد این سامانه وضعیت فقر مسکن و قشر آسیب‌پذیر به‌طور دقیق مشخص می‌شود .

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بخش مسکن بخش تأثیرپذیری از مسائل اقتصاد خرد و کلان است ادامه داد : با  توجه به آمار در ۵ سال گذشته قیمت مسکن در ثبات نسبی نسبت به سایر قیمت‌های جاری بوده و در قیمت‌های ثابت نیز با وجود افزایش قیمت در سایر بخش‌ها تا نیمه سال ۹۶ شاهد کاهش ۳۰ درصدی نیز حتی بوده است .

    وی تغییرات اساسی قیمت در سال ۹۶ را متأثر از وضعیت بد اقتصادی دانست و اظهار کرد : در سالی که گذشت و در شش ماه ابتدای امسال تغییرات ناشی از تغییرات کلان ، مسائل بین‌المللی و حتی تغییرات بازار ارز و سرمایه در حوزه تولید مسکن اثر بسیار زیادی داشته و همین امر باعث افزایش قیمت شده است .

    چگنی با اشاره به اینکه در صورت تداوم شرایط و عدم‌تغییر در این بازار تولیدکنندگان وارد حوزه تولید مسکن نمی‌شوند افزود : با توجه به آمار موجود باوجود رشد ارزش‌افزوده مسکن پس از چند سال ، افزایش پروانه‌های ساختمانی و همچنین تغییر در تعداد معاملات و قیمت‌ها همگی نشان‌دهنده رشد مثبت در بخش مسکن طی مدت‌زمان گذشته خواهد بود که همین امر به اعتقاد من قیمت مسکن تا حد امکان بالا رفته و دیگر کشش بیش از آن در بازار وجود ندارد مگر آنکه اتفاق عجیب‌وغریبی در این حوزه و یا در سایر بخش‌های کشور رخ دهد .

    این مقام مسئول میانگین افزایش قیمت مسکن در کل کشور به‌غیراز شهر تهران را ۳۰ درصد و همراه با شهر تهران را ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود : طبق آمار بیشترین رکورد ثبت‌شده در تعداد معاملات مسکن در تهران ۲۲ هزار ، کمترین آن ۴ هزار و میانگین این بخش ۱۴ هزار مورد گزارش‌شده است که نشان می‌دهد طی سال جاری شاهد رکود شدیدی نخواهیم بود.

    وی گریزی به موضوع مسکن اجتماعی نیز زد و تصریح کرد : دولت‌ها همواره برنامه و اقدامی را برای مسکن گروه‌های کم‌درآمد طراحی می‌کنند ، در این دولت هم مسکن اجتماعی به‌عنوان مصوبه دولت و برنامه ششم اعلام شد که وزارت راه و شهرسازی در حد توان و با کمک ابزارهای در دست مانند زمین اقدامات لازم را انجام و با توجه به محدودیت‌های دولت در ابعاد کوچکی با همراهی سایر دستگاه‌های مربوط مانند بنیاد مستضعفان آن را اجرایی کرده است .

    چگنی از پیشنهاد طولانی کردن دوره قراردادهای اجاره در بازار اجاره به‌عنوان سیاست تشویقی در وزارت راه و شهرسازی یادکرد و گفت : بااین‌وجود ما قصد دخالت نادرست در حوزه اجاره و رهن را نداریم  و تنها نوع دخالت دولت در مسکن به‌عنوان سیاست‌گذار بوده و نباید به‌عنوان رقیب بخش خصوصی در این حوزه ظاهر شود .

    وی در پایان بازآفرینی شهری پایدار را اولویت اول دولت در این دوره دانست و گفت : تأمین مالی در بخش مسکن بر اساس چارچوب‌های موجود ، توسعه‌ای شدن بانک مسکن و بازار سرمایه ، ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و بهسازی سالانه ۲۷۰ محله همه به‌عنوان برنامه‌های اصلی وزارتخانه در این زمان به شمار می‌روند که دارای ابعاد بسیار کلان و گسترده هستند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از توافق این سازمان با بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی برای اختصاص ۷۹ هکتار زمین برای ...

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    علاوه بر موضوع برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی کاربری اراضی ، مسئله طراحی شهری و توجه به افزایش کیفیت محیط شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این موارد باید در بدنه کارشناسی و مدیریتی ادارات کل استانی تقویت شود ، لذا آشنایی با اصول و روش های طراحی شهری در کنار مسئله ...

    |

    این اسناد شامل ۶۰ برگ اسناد تفکیکی در سایت ۶۷ هکتاری شهرستان در جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت و همچنین ۴۲ برگ سند تفکیکی در شهرک الوند بوده است .

    |

    سازمان ملی زمین و مسکن ۵۰۰ قطعه زمین جهت تخصیص به خانواده‌های شهدا و ایثارگران در استان پیش‌بینی کرده است . در شهرستان ماهشهر ۲۵۶ نفر ، دزفول ۷۰۰ نفر و اهواز ۱۲۸ نفر از خانواده‌های شهدا و ایثارگران در حال طی مراحل اداری برای دریافت زمین هستند .

    |

    نظرات کاربران