در حال بارگذاری ...
  • از بین رفتن فضای معیشتی روستایی با تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده در روستا

    شاخص نفر در روستا در هر اتاق در سال ۶۵ ، دو نفر و در سال ۹۰ به ۱۲ نفر رسیده است. همچنین تملک واحدها توسط روستاییان در سال ۶۵ ، ۳. درصد و در سال ۹۰ به ۱۲ درصد رسیده است که مهاجرت علت اصلی آن است . زمین‌های روستایی نیز از ۴۰۰ متر به ۳۷۰ کاهش داشته است .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت : خانوار روستایی در ایران در حال کاهش است و با توجه به این کاهش ، نیاز به مسکن ، موضوعی طبیعی است . ارتقای سطح کیفی و از کمیت به سوی کیفیت رفتن با اولویت مقاوم‌سازی در مسکن روستایی از برنامه‌های مدنظر و پیش رو است .

    حمیدرضا سهرابی در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران" در سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با موضوع "سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی" ، با نگاهی به سیر تحولات و مولفه‌ها در مسکن روستایی در چند دهه اخیر گفت : مسکن به عنوان نیاز اولیه بشر از دیر باز مد نظر بوده است  و مسکن روستایی علاوه بر فضای زیستی شامل فضای معیشتی هم می‌شود .

    وی افزود : بنابر اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف تامین مسکن برای همه مردم است و کارگران و روستاییان در اولویت هستند . با توجه به اینکه در کشوری حادثه‌خیز زندگی می‌کنیم، متاسفانه شاهد بروز خسارت‌های بسیاری در بافت‌های فرسوده هستیم . از سال ۱۳۳۵ حدود ۵۹ میلیون نفر ساکن شهرها و ۲۱ میلیون نفر در روستاها ساکن بوده‌اند ، یعنی ۶۸ درصد جامعه روستایی بودند و امروز ۲۶ درصد ساکن روستاها هستند . ما در سال ۶۵ هم ۴۹۶ شهر و امروز ۱۲۴۲ شهر داریم که البته گاهی با تجمیع چند روستا شهری اضافه شده است. در واقع خانوار روستایی در حال کاهش است و با توجه به به این کاهش نیاز به مسکن طبیعی است .

    وی با ارایه وضعیت آماری دیگری از شاخص‌های مسکن روستایی افزود : شاخص نفر در روستا در هر اتاق در سال ۶۵ ، دو نفر و در سال ۹۰ به ۱/۲ نفر رسیده است. همچنین تملک واحدها توسط روستاییان در سال ۶۵ ، ۳/ ۰ درصد و در سال ۹۰ به ۱۲ درصد رسیده است که مهاجرت علت اصلی آن است . زمین‌های روستایی نیز از ۴۰۰ متر به ۳۷۰ کاهش داشته است .

    سهرابی با اشاره به سرفصل دیگری با محور "معیشت‌محوری مسکن روستایی گفت : در سال‌های اخیر تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده در مسکن روستایی و بهسازی توسعه‌ای مسکن خیلی از اوقات سبب از بین رفتن فضای معیشتی روستایی شد . 

    این مدیر حوزه مسکن در ادامه با اشاره به موضوع مقاومت واحدهای مسکونی روستایی توضیح داد : در سال ۸۴ مقاومت واحدهای مسکونی ۰/۵ درصد بوده است و البته بنیاد مسکن حمایت از ساخت و سازها را بر عهده گرفت . به عنوان مثال میزان مقاومت در بافت‌های استان کرمان با فعالیت طرح ویژه بازسازی مناطق آسیب‌دیده به ۵۳ درصد رسیده است .

    سهرابی با اشاره به برخی مقاومت‌ها از سوی مردم در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده اضافه کرد : با وجود همه فعالیت‌ها هنوز ۲۰ درصد روستاها به مقاوم‌سازی وارد نشده‌اند و محرومند . البته برخی هموطنان در روستاها رغبت زیادی هم برای مشارکت در مقاوم‌سازی ندارند و به بسیاری از روستاها هنوز یک فقره تسهیلات وارد نشده است و برخی استفاده از تسهیلات ۵ درصدی را نیز قبول ندارند .

    وی همچنین گفت : نمی‌توان مسکن روستایی را از موضوعات کالبدی دور نگاه داشت و این آسیب بخشی‌نگری در سال‌های اخیر بخشی از آسیب‌های مسکن روستایی بوده است . ارتقای سطح کیفی و از کمیت به سوی کیفیت رفتن با اولویت مقاوم‌سازی مد نظر است . همچنین بهینه سازی مصرف انرژی همراه با توسعه گردشگری از موضوعای هستند که در برنامه‌های مسکن روستایی لحاظ خواهیم کرد .




    مطالب مرتبط

    تسهیلات مسکن روستایی از بهمن ماه سال گذشته بعد از طی مراحل اداری اخذ تضامین بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به ۹ بانک عامل ابلاغ و آغاز شد . اما از اول دی ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی آغاز و در این مدت حدود ۳ ماه بیش از ۲۶۰ هزار نفر به بانک ها برای وام مسکن ...

    |

    در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، انجام وفاق اقتصادی با وفاق اجتماعی و اتحاد ملی همراه است . شخصاً به همین دلیل در سال گذشته تلاش کردم ، موانع حرکت پنج‌ساله آینده بنیاد مسکن را با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه به حداقل برسانم که با پیگیری‌های زیاد این ...

    |

    با توجه به آنکه سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ به ازای هر واحد و معرفی به بانک‌های عامل تا خردادماه امسال به اتمام می‌رسد ، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۴۰۰ میلیون تومان را آماده کرده‌ایم که به دولت ارائه خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت : استان تهران شامل ۵٣٠ روستا است که تمام روستاهای تهران طرح هادی دارند و سال گذشته ۶٢ طرح ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه ۴۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها از ابتدای ...

    |

    نظرات کاربران