در حال بارگذاری ...
  • تحقق مفهوم بازآفرینی شهری با وفاداری به طرح های مطالعاتی و مطالبه محوری

    قزوین را به عنوان شهری که ۵۴۰ هکتار بافت تاریخی دارد در نظر بگیرید ، تعداد پروژه های اجرا شده این شهر را هم در مقیاس کشوری در نظر بگیرید که عدد قابل توجهی است ، کارشناسی کنید ، شما به این مطلب می رسید که ما نیاز به انجام پروژه هایی با تحول در نگاه مطالعاتی و جریان سازی مشارکت مردمی و در نهایت تبدیل شدن آن جریان به مطالبه محوری داریم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در نخستین نشست از سلسله نشست های دفتر هجدهم شرکت ملی باز آفرینی شهری با عنوان "قزوین در مسیر بازآفرینی" توجه کارشناسان ، سمن ها و مدیران را به دو مفهوم وفاداری به طرحهای مطالعاتی و مطالبه محور شدن درخواستها معطوف کرد .

    مهندس محمدنادر محمدزاده که در پنل برنامه ۳ ساعته "قزوین در مسیر بازآفرینی" که به همت شرکت ملی بازآفرینی شهری ایران برگزار گردید سخن می گفت ، تأکید کرد : اینکه گفته می شود با وجود طرحهای مطالعاتی و اجرایی متعدد ، شهر قزوین به عنوان اولین پایتخت صفویه قبل از اصفهان و مهم ترین استان تاریخی در مجاورت پایتخت ، هنوز سردرگم است باید جامعه تحقیقاتی ما بررسی کند که چرا با وجود اینکه قزوین چندین طرح مطالعاتی دارد و به لحاظ تاریخی دومین شهر ایران با مطالعات طرح جامع مصوب است ، هنوز در مسیر بازآفرینی است و این مفهوم محقق نشده است .

    محمدزاده در ادامه گفت : به عنوان فردی که سالها در قزوین کارکرده است باید بگویم خواسته های مدیران خوب است ، موضوعات مورد بررسی هم مهم و خوب هستند اما وفاداری به طرح های مطالعاتی بسیار ضعیف است ، اگر بپذیریم که بازآفرینی به معنای حفاظت و توسعه توامان است حالا سؤال اینجاست ؛ چرا اجرای پروژه های متعدد در قزوین مثلاً منجربه رونق صنعت گردشگری نشده است ؟ چرا قزوین مقصد گردشگری نیست ؟

    محمدزاده مجدد در پاسخ این سؤال گفت : اگر چه میزان گردشگران طی دو دهه اخیر در قزوین رشد قابل ملاحظه ای داشته است امّا اینکه گفته می شود قزوین محل حضور نیست و بیشتر یک محل عبور است باید گفت هنوز برای گردشگر ایرانی ما به ازای ذهنی برای مقصد گردشگری در شهر قزوین نداریم ، گردشگر ایرانی یا همان شهروندان در مفهوم عام با آمدن نام قزوین باید چند مکان به ذهن شان خطور کند که متأسفانه روی این مفاهیم کار نشده است ، این یکی دیگر از مشکلات پروژه محور بودن کارها است که پیوست فرهنگی و مشارکت مردمی نداشته اند اگرچه مثلاً روی مفهوم "شیرینی قزوین" کار شده است و همین مورد به تنهایی می تواند در جلب گردشگر یک مورد ویژه و خاص باشد امّا برای گردشگران باید از هویت گفت ، شیرینی قزوین یک هویت است که برای تهیه آن باید ذهن گردشگران و چشم آنها به سمت به باغستان سنتی هزار ساله قزوین هدایت شود .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در قسمت دیگری از صحبت هایش گفت : جریان سازی فاکتور مهم دیگری است که برای رسیدن به رشد سرمایه گذاری ، توریسم یا اکو توریسم می بایست با انرژی درست به مطالبه عمومی بدل شود . قزوین را به عنوان شهری که ۵۴۰ هکتار بافت تاریخی دارد در نظر بگیرید ، تعداد پروژه های اجرا شده این شهر را هم در مقیاس کشوری در نظر بگیرید که عدد قابل توجهی است ، کارشناسی کنید ، شما به این مطلب می رسید که ما نیاز به انجام پروژه هایی با تحول در نگاه مطالعاتی و جریان سازی مشارکت مردمی و در نهایت تبدیل شدن آن جریان به مطالبه محوری داریم .

    محمدزاده در تکمیل مبحث مربوط به باغستان قزوین گفت : این باغستان چند ویژگی متمایز دارد که در زمره آثار ملی ثبت شده است .

    اول اینکه دیواری بین باغها نیست ، مرز باغها درختان است دوم اینکه درختی کاشته نمی شود با توجه به اکوسیستم خاک و آب در این باغستان هزارساله درختان خودرو هستند ویژگی منحصر به فرد دیگر آنکه ، این باغستان نه تنها آبیاری نمی شود بلکه سیستم آبیاری آن سیلابی است و آبهای اطراف قزوین را به اندازه خودش استفاده می کند و مابقی را به سفرهای آب زیرزمینی می دهد و مورد دیگر اکوسیستم شهر قزوین است که به این باغستان به شدت وابسته است، باغستان سه هزار هکتار وسعت دارد و از سه طرف شهر قزوین را محصور کرده است ، به عبارتی شهر درون باغ قرار دارد ، باغی در شهر .

    محمدزاده همچنین به دو مطلب مورد اشاره یکی از حضار با عنوان اثرگذاری و پایداری پروژه ها تأکید کرد و گفت : مدل تعامل همین باغستان می تواند الگوی توسعه مدرن تلقی شود . تحویل و تحول در باغستان کاملاً با مشارکت باغدار ، باغبان ، دخو و کارگران فصل صورت می پذیرد .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به عنوان یکی از مدیران اثرگذار در پروژه های میراث فرهنگی قزوین طی دو دهه گذشته در پایان این برنامه گفت : اگر چه به حفظ تعادل در انجام و ورود به پروژه های بازآفرینی معتقد هستیم امّا نباید از اجرای پروژه های جدید بترسیم ، ما باید با دیدگاه درست و با رفع اشتباهات پروژه های قبلی به سمت جلو حرکت کنیم و حرکت مستمر باشد . هیچ گاه تعصب مینیاتوری یا مقدس به باغستانها ندهید ، ما می دانیم که در شرایط حال حاضر تولید به صرفه باغدار نیست امّا آیا غیر این است که باغستانی که کل خدماتش را به شهر می دهد و شهر را زنده احیاء و پویا می کند ؛ شهر هم می بایست به حفظ باغدار و معیشت و زندگی اش کمک کند ، در یک کلام همه باید کمک کنند تا بازآفرینی به حال خوب شهروندان ، گردشگران و سرمایه گذاران کمک کند .




    مطالب مرتبط

    ارزش ریالی اراضی رفع تصرف شده ۵۲ هزار میلیارد ریال بوده و از مهم ترین شهرستان های عملیاتی استان تهران شامل شهرهای دماوند ، پردیس و رباط کریم است .

    |

    ۱۳ هزار و ۲۲۷ هکتار از محدوده‌های مصوب بافت فرسوده کشور در استان تهران واقع شده است که این میزان حدود ۸ درصد از بافت فرسوده کشور را شامل می‌شود .

    |

    سامانه املاک و اسکان ظرفیت بسیار خوبی برای برنامه ریزی و سیاست‌گذاری‌های آینده کشور با توجه به اطلاعات ثبت شده هر خانوار دارد که از سوداگری مسکن جلوگیری و خدمات رسانی را تسهیل می‌کند .

    |

    ادعای پرداخت هزینه یکسان برای واحدهای ۵۵ متری با واحدهای ۹۰ متری کذب است چرا که متقاضی هزینه واحد خود را مطابق با متراژ درخواستی پرداخت کرده است و اکنون هزینه درخواستی بنا بر فضای مشترک مشاعات ، پارکینگ واحدها و انباری‌های (۷۵ مترمربع) تعیین متقاضیان اعلام شده است .

    |

    متقاضیان می‌بایست از پاسخگویی به تلفن‌ها در این خصوص خودداری کرده و موارد هویتی یا سامانه ای و پروفایل خود را به شیادان اطلاع نداده و در این زمینه مراقبت کنند .

    |

    نظرات کاربران