در حال بارگذاری ...
  • اصلاح محتوای ضابطه ۶۰-۴۰ در طرح‌های توسعه و عمران شهری

    در تلاش هستیم تا محتوای ضوابط و مقررات ساختمانی طرح‌های توسعه و عمران شهری در ارتباط با توده‌گذاری ساختمانی در قطعات تفکیکی مسکونی شهرها را اصلاح کنیم و به همین دلیل نیز این مهم دستورکار چندین نشست شورای اعتلای معماری قرار گرفت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی در نهمین جلسه شورای اعتلای معماری از اصلاح محتوای ضوابط و مقررات ساختمانی طرح‌های توسعه و عمران شهری (ضابطه ۶۰-۴۰) خبر داد و گفت : هدف ما از برگزاری این نشست‌ها این است که ضوابطی را با همکاری تهیه‌کنندگان طرح‌های توسعه شهری تدوین کنیم که نهایتا به بهبود کیفیت در ساخت و ساز منجر شود .

    محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در نهمین جلسه کمیته اعتلای معماری در حضور اعضای این کمیته اعلام کرد : تغییر در ضابطه ۶۰-۴۰ تغییری است ک در سطح تهیه کنندگان طرح های شهری انجام می شود . بنابراین تغییری است که باید تمامی جوانب آن سنجیده شود زیرا تاثیرات فراوانی را در آینده ضوابط ساختمانی ایجاد خواهد کرد . به همین دلیل هدف ما از برگزاری این نشست‌ها این است که ضوابطی را با همکاری تهیه‌کنندگان طرح‌های توسعه شهری تدوین کنیم که نهایتا به بهبود کیفیت در ساخت و ساز منجر شود .

    وی تاکید کرد : در تلاش هستیم تا محتوای ضوابط و مقررات ساختمانی طرح‌های توسعه و عمران شهری در ارتباط با توده‌گذاری ساختمانی در قطعات تفکیکی مسکونی شهرها را اصلاح کنیم و به همین دلیل نیز این مهم دستورکار چندین نشست شورای اعتلای معماری قرار گرفت . هدف نهایی از این جلسات دسترسی به مصوبه ای است که تلاش دارد تا روند کنونی شهرسازی و معماری ایران در شکل دهی یکسان و یکنواخت توده های ساختمان در قطعات تفکیکی مسکونی شهرها را اصلاح کند و در عین حال در تلاش است تا راهی برای احیای کیفیت از دست رفته حیاط در مسکن شهری ایرانی و کیفیت فضای شهری معابر اصلی و فرعی در شهر معاصر بگشاید .

    بنا بر این گزارش ، نهمین جلسه شورای اعتلای معماری با دو دستور به ریاست محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و با حضور تعدادی از صاحبنظران عرصه معماری و شهرسازی همچون ایرج کلانتری، مهندس هاشمی ، حامد مظاهریان ، برگزار شد .

    دستور نخست آن ادامه بررسی پیشنهادات اصلاحی در رابطه با بارگذاری در قطعات ملکی مشهور به ضابطه شصت – چهل (تهیه شده توسط جامعه مهندسان مشاور ایران با همکاری انجمن طراحان شهری ایران) بود و در دستور دوم ، پیشنهاد اصلاح محتوای ضوابط و مقررات ساختمانی طرح های توسعه و عمران شهری در ارتباط با توده گذاری ساختمان در قطعات تفکیکی مسکونی شهرها توسط دکتر عمرانی پور ارائه شد و به نقد اعضا گذاشته شد .

    گفتنی است ، چندین طرح پ‌ژوهشی توسط دفتر معماری ، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش در سال های گذشته در مورد آسیب شناسی ضابطه ۶۰-۴۰ وجود داشت و راهکارهای پیشنهادی آن نیز بررسی شد . عمرانی پور در نهمین جلسه شورای اعتلای معماری پیشنهادی را تهیه و در جلسه فوق ارائه کرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تغییر کاربری ۴۶۹ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ...

    |

    تاکنون دو شهر اهواز و دزفول در استان دارای بسته تشویقی شهرسازانه شدند و انتظار داریم سایر شهرهای استان نیز مستندات خود را به دبیرخانه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان جهت تصویب و طی فرایندهای قانونی ارائه کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در سال ۱۴۰۲ برای تامین زمین مورد نیاز ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت : اراضی طرح جوانی جمعیت و سرانه‌های خدمات شهری برای بیش از ۷۰ هزار متقاضی ...

    |

    نظرات کاربران