در حال بارگذاری ...
  • تشریح تازه‌ترین وضعیت بازآفرینی شهری در استان اردبیل

    واضح است که وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر شهری با دیگری متفاوت است و عموما در بافت‌های تاریخی به دلیل عدم اعتماد به سیستم استقبال چندانی از پروژه‌های جدید وجود ندارد . هر محله نیز دارای قوانین منحصر به خود است و چون زمین‌های خالی برای پروژه وجود ندارد ، نمی‌توان پروژه‌های هم شکلی را برای بافت‌های قدیمی ایجاد کرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون بازآفرینی شهری استان اردبیل درباره آخرین وضعیت پروژه‌های بازآفرینی استان گفت : به فراخور نیازهای هر محله تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ محله در دستور کار احیا قرار دارد و در این ۴۰ محله طرح جامع استان نهایی شده است .

    شهرام باباخانی ، معاون بازآفرینی شهری و مسکن استان اردبیل درباره تازه‌ترین وضعیت بازآفرینی در استان گفت : مباحث بازآفرینی و پروژه‌های تعریف شده در استان به فراخور نیاز جلو رفته است . در حال حاضر پروژه‌های بازآفرینی  سال ۹۷ در حال نهایی شدن است و واضح است که هر شهری از منظر قابلیت‌های بازآفرینی با دیگری متفاوت است .

    این مدیر استانی در ادامه با اشاره به میزان هماهنگی وضع اجتماعی و فرهنگی محله‌ها با پروژه‌های بازآفرینی اضافه کرد : واضح است که وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر شهری با دیگری متفاوت است و عموما در بافت‌های تاریخی به دلیل عدم اعتماد به سیستم استقبال چندانی از پروژه‌های جدید وجود ندارد . هر محله نیز دارای قوانین منحصر به خود است و چون زمین‌های خالی برای پروژه وجود ندارد ، نمی‌توان پروژه‌های هم شکلی را برای بافت‌های قدیمی ایجاد کرد .

    معاون بازآفرینی شهری استان اردبیل در ادامه گفت : معمولا از مسائل فرهنگی چندان استقبالی نمی‌شود . همچنین درباره تعریض خیابان‌ها و کوچه‌ها مقاومت وجود دارد و امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های دیگر این قبیل مشکلات حل شوند . به فراخور نیازهای محله تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ محله در دستور کار احیا قرار دارد . در این ۴۰ محله طرح جامع استان نهایی شده است . در حال حاضر پروژه‌های سال ۹۶ و ۹۷ را جلو می‌بریم تا انشالله تعهدات را تا سال ۱۴۰۰ نهایی و اجرایی کنیم . طبیعی است که برخی از مردم با توجه به سن و سال و اینکه سال‌هاست در یک خانه و محله سکونت داشته‌اند با برخی تغییرات در محله مخالفت‌هایی دارند . در شهرهایی مانند مشکین شهر ، پارس‌آباد ، خلخال ، گرمی و اردبیل محله‌های هدف شناسایی شده‌اند .

    این مدیر استانی با اشاره به آخرین جمع‌بندی ستاد بازآفرینی در استان گفت : اعتبارات برای برنامه سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و چون براساس برنامه مشخص شده اعتبار داده می‌شود ، سعی می‌کنیم آن برنامه محقق شود . در مجموع احیای کل بافت فرسوده مبالغ زیادی نیاز دارد . اخیرا در استان مبالغ زیادی به بازآفرینی شهری اختصاص می‌یابد  که برخی در قالب تسهیلات وام و احداث و برخی هم در قالب پروژه‌های مطالعاتی و ساخت مجموعه‌های زیربنایی و روبنایی هزینه‌بر هستند ، ولی وقتی در قالب برنامه‌ها جلو برویم حداقل از نظر تخصیص اعتبار مشکلی تاکنون وجود نداشته است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    با توجه به رشد محدوده محلات هدف و جمعیت ساکن در آنها ، این اداره کل با همکاری دستگاه‌های دخیل در برنامه اقدام مشترک در شهرهای ارومیه ، بوکان ، پیرانشهر ، خوی ، سردشت ، سلماس ، مهاباد و میاندوآب نسبت به بازبینی برنامه اقدام مشترک اقدام نموده که در نهایت ۵۷۲ پروژه به اعتبار بالغ ...

    |

    تاکنون برای ۵۸ هزار و ۹۲۸ واحد زمین اختصاص یافته ، تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۴ واحد دارای قرارداد ساخت و ۹ هزار و ۹۲۵ واحد دارای قرارداد مشارکت مدنی است .

    |

    تعداد ۵ پروژه بازآفرینی شهری باقیمانده نیز در سال جاری اتمام می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید . پروژه‌های بازآفرینی شهری در شهرهای ارومیه ، خوی ، بوکان ، میاندوآب ، پیرانشهر ، سردشت و مهاباد اجرا شده‌ است .

    |

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران