در حال بارگذاری ...
  • عزم جدی دولت برای مبارزه با زمین خواری و سوداگری

    کار شناسایی مناطق مستعد برای شهرک‌سازی باید مسیر قانونی خود را طی کند که شامل شناسایی در استان ها و در کارگروه زیربنایی ، شهرسازی و محیط زیست ، سپس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تصویب در آن شورا و سپس ارجاع به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و نهایت کمیته های فنی و بررسی در کمیته ها است، باید سرعت لازم را نیز داشته باشد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو کابینه دولت دوازدهم با اعلام اینکه در راستای مصوبه هیات‌وزیران احداث شهرک‌های گردشگری در ۳ استان شمالی و سپس سراسر کشور مدیریت و ساماندهی می‌شود ، گفت : ستاد شهرک‌سازی به عنوان کمیته اجرایی ، مصوبه دولت را به صورت جدی دنبال می‌کند که به این کمیته اعضای جدیدی اضافه خواهند شد و اجازه می‌دهیم تا پروژه‌ها آغاز شوند و ساخت و ساز رونق بگیرد .

    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در هفدهمین جلسه شورا در سال جاری (۹۷) و در جلسه بحث و بررسی درباره گزارش شرکت عمران شهرهای جدید درباره مصوبه دولت در خصوص ایجاد شهرک‌های گردشگری ، با اعلام اینکه تصویب نامه هیات وزیران در مورد ایجاد شهرک‌های گردشگری به پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی ارایه شده و منطق جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز هدف از ارایه این پیشنهاد بوده ، گفت : درخواست وزیر جهاد کشاورزی این بوده که در شورای عالی شهرسازی و معماری ، سیاست و روالی پایه‌گذاری شود تا دست‌‌اندازی به اراضی مرغوب کاهش یابد و تقاضایی که برای خانه دوم یا اقامتی – تفریحی وجود دارد نیز مدیریت شود .

    وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه هم اکنون عزم جدی در دولت برای مبارزه با زمین خواری و سوداگری ایجاد شده است ، افزود : در حال حاضر متاسفانه شاهد پیشرفت تخریب در منابع طبیعی و اراضی مرغوب کشاورزی هستیم که این مصوبه هیات وزیران می تواند جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد .

    رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر این مطلب که نباید نسبت به مصوبه هیات وزیران و جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز برخورد منفعلانه ای داشت ، تصریح کرد : اجرای این پیشنهاد علاوه بر آنکه برای دولت منابع مالی ایجاد می‌کند ، موجب می‌شود تا دولت ، نقدینگی را جمع‌آوری کرده و در سمت و سویی مدیریت کند تا از آن خدمت منظمی را به جامعه ارایه دهد.

    اسلامی در بیان مراحل پیشنهاد و تصویب این مصوبه در هیات دولت ، توضیح داد : با تصویب این مصوبه ، پیشنهاد به کمیسیون زیربنایی دولت رفت و تصویب شد و در هیات دولت سیر تکاملی خود را سیر کرد.

    وی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران ، تکالیف سنگینی برعهده شورای‌عالی شهرسازی و معماری بوده و شورا مکلف بود تا ظرف مدت ۶ ماه اینکار را تعیین تکلیف کند ، گفت : ضمن اینکه کار شناسایی مناطق مستعد برای شهرک‌سازی باید مسیر قانونی خود را طی کند که شامل شناسایی در استان ها و در کارگروه زیربنایی ، شهرسازی و محیط زیست ، سپس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و تصویب در آن شورا و سپس ارجاع به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و نهایت کمیته های فنی و بررسی در کمیته ها است، باید سرعت لازم را نیز داشته باشد .

     

     

    وزیر راه و شهرسازی با یاداوری اینکه مطابق قانون وظیفه شهرک سازی برعهده شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفت ، تاکید کرد : اجرای مصوبه هیات وزیران نباید در بوروکراسی اداری گیر کند زیرا نقض غرض می شود . هم اکنون جریان ساخت و سازهای بی رویه متاسفانه ادامه دارد و با توجه به اینکه نظارت بر ساخت و سازهای خلاف کاری دشوار است اینکار می تواند بسیاری از ساخت وسازهای غیرمجاز را کاهش داده و شهرک سازی را در مناطق شمالی مدیریت کند .

    عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان نمونه های ساخت وسازهای بی رویه در سولقان ، تقسیم اراضی در هومند دماوند و ساخت و سازهای بیش از حد مجاز در آن منطقه که عموما فاقد برخورد قانونی است بخشی از مواردی هستند که لزوم اجرای این مصوبه را بیش از گذشته نشان می‌دهند ، گفت : مصوبه هیات وزیران همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور ، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت جهاد کشاورزی ، استانداری‌ها ، سازمان حفاظت از محیط‌زیست ، سازمان میراث‌فرهنگی را مکلف کرده است که با ساخت وسازهای غیرمجاز برخورد کنند . نکته کلیدی این مصوبه این است که ما در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی  اینکار را ساماندهی کنیم و جریان احداث شهرک‌های قانونی را عملیاتی کنیم .

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در هر استانی احداث شهرک های گردشگری به عنوان نمونه و پایلوت انجام می شود و تجربه های موفق تکرار خواهند شد ، گفت : هم اکنون در دستور کار دولت است که به غیر از سه استان شمالی در همه استان های کشور جلوی ساخت و سازهای غیرقانونی در خارج از محدوده شهرها گرفته شود و با احداث شهرک های گردشگری ساخت و سازها مدیریت و ساماندهی شود که این اقدام خوبی است که از یکسو موجب رونق ساخت و ساز می شود و از سوی دیگر موجب می شود سرمایه گذارانی که هم اکنون در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند منابع مالی خود را در اختیار شهرک‌سازی قرار دهند و از این فرصت استفاده کنند . تلاش کنیم تا بوروکراسی اداری را کاهش دهیم و منطق و فلسفه وجود مصوبه هیات‌وزیران را جدی بگیریم .

    وی گفت : حتما کمیته ای برای پیگیری جدی این کار تشکیل شود یا همان ستاد شهرک سازی را کمیته قرار دهیم و حتما اعضای دیگری به آن افزوده شود و راندمان کار بالا برود تا بتوانیم مرتب تصمیم گیری کنیم و اجازه دهیم تا پروژه ها آغاز شوند . در اجرای این اقدامات نیز باید به توان اکوسیستم منطقه توجه شود و هم ذخایر و منابع را در نظر بگیریم و هم کمک کنیم تا مردم از امکانات رفاهی در کلاس های مختلف بهره مند شوند . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار قم و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مصوبه شورا را در خصوص ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و ...

    |

    تلاش شده تا در کنار ایجاد سکونتگاه ، موضوع اشتغال و ایجاد شهرهای مولد کشاورزی ، پرورش آبزیان ، ایجاد شهرهای مولد صنعت و سایر موارد انجام شود و تمامی این اقدامات با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه برای جذب جمعیت و اشتغال است . هم‌زمان با تدقیق اراضی و پهنه‌های مصوب ، تدوین ...

    |

    شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت سیزدهم را در برنامه قرارداد و در این دولت ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد افتتاح و تحویل شد. در این بخش ۱۸ هزار واحد در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید باقیمانده است که در برنامه است تا پایان سال تکمیل و تحویل شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری که با موضوع ارایه گزارشی از عملکرد ...

    |

    نظرات کاربران