در حال بارگذاری ...
  • لزوم رصد هفتگی پروژه‌های بازآفرینی توسط مسئولین استان ها

    در مجموع ۵۶ درصد محدوده بازآفرینی در کل استان داریم که شامل محدوده‌های تاریخی ، روستاهای الحاقی ، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت نابسامان میانی و کاربری‌های ناهمگون هستند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون بازآفرینی راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه دستگاه های دولتی موظف هستند که ۳۰ درصد اعتبارات را در محله‌های بازآفرینی هزینه کنند ، گفت : دستگاه‌های اجرایی باید به این نظر برسند که بازآفرینی در اولویت است و پروژه‌های بازآفرینی توسط استاندار در استان و فرماندار در شهرستان ، به صورت هفتگی رصد شود .

    محمدحسین مرادی گفت : محدوده‌های هدف بازآفرینی در استان همدان شامل ۹ شهرستان همدان ، ملایر ، نهاوند ، تویسرکان ، اسدآباد ، رزن ، کبوترآهنگ و خامنه هستند که در هر کدام محلات تاریخی ، بافت نابسامان میانی ، سکونت‌گاه‌های غیررسمی ، روستاهای الحاقی و محدوده‌های ناهمگون و بافت‌های تاریخی تعریف شده‌اند . مساحت کل بافت فرسوده در استان همدان ۴ هزار و ۵۰۷ هکتار است . در این استان‌ها برخی از پروژه‌ها مشارکتی و تکمیل شده هستند که با مشارکت تعاون مسکن و بخش خصوصی اجرایی شده‌اند .

    این مدیراستانی فعالیت برخی محدوده‌های هدف بازآفرینی را برشمرد و گفت : خانه قرآن و عترت در همدان ، احداث مجموعه چند منظوره فرهنگی ، ورزشی ، درمانی در همدان ، احداث دیوارکشی و پوشش کانال شمس‌آباد ملایر ، احداث پارک شمس‌آباد ملایر ، دیوارکشی و پوشش رودخانه همدان ، احداث پارک میرفتاح ملایر ، بهسازی و تعمیر شبکه فاضلاب محله شمس‌آ‌باد ، تکمیل دیوار رودخانه همدان و احداث دیوارحایل رودخانه شمس‌آباد ، از جمله محدوده‌هایی هستند که در مراحل تکمیل و یا اجرایی قرار دارند و در حال فعالیت هستند .

    وی با اشاره به پروژه‌های مسکونی مشارکتی با تعاونی‌های مسکن نیز توضیح داد : در مجموع ۵۶ درصد محدوده بازآفرینی در کل استان داریم که شامل محدوده‌های تاریخی ، روستاهای الحاقی ، سکونت‌گاه‌های غیررسمی ، بافت نابسامان میانی و کاربری‌های ناهمگون هستند .

    مرادی در ادامه در پاسخ به این سوال که چه توصیه‌ای برای پیشرفت سریع‌تر پروژه‌ها در استان دارید ؟ توضیح داد : دستگاه‌های دولتی موظف هستند که ۳۰ درصد اعتبارات را در محله‌های بازآفرینی هزینه کنند و در صورتی که به لحاظ فنی کمتر از ۳۰ درصد هزینه شود ، باید براساس دیوان محاسبات مکلف شوند و پاسخگو باشند که این ۳۰ درصد کجا هزینه شده است . ممکن است اولویت برخی از دستگاه‌ها بازآفرینی نباشد و این بودجه را در جاها و مناطق دیگر شهری بر حسب نیاز هزینه کنند؛ در حالی که دولت این بودجه را برای مناطق بازآفرینی موظف و تکلیف کرده است و باید انجام شود .

    معاون بازآفرینی استان همدان اضافه کرد : بهتر است تکلیف بازآفرینی که در کل کشور در اولویت است ، در سطح استان و شهرستان‌ها هم تبیین شود و مورد تاکید قرار گیرد . دستگاه‌های اجرایی باید به این نظر برسند که بازآفرینی در اولویت است و پروژه‌های بازآفرینی توسط استاندار در استان و فرماندار در شهرستان به صورت هفتگی رصد شوند و اگر این اتفاق بیفتد ، شاهد تغییرات اساسی در مناطق بازآفرینی خواهیم بود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت : هرگونه خرید و فروش ، تنظیم اسناد صلح ، نقل و انتقال و فروش امتیاز پروژه‌های اقدام یا ...

    |

    برنامه چهارساله دولت سیزدهم ساخت ۹۹ هزار واحد مسکونی حمایتی در سطح استان همدان است که ۱۹ هزار واحد آن به بخش خود مالکیتی اختصاص دارد .

    |

    این حمایت‌های کالبدی بر اساس قرارگیری ملک متقاضیان در چهار گروه قطعات غیرقابل تجمیع ، قطعات واقع در عمق بافت فرسوده ، قطعات واقع در بر محورهای اصلی محله و قطعات تجمیعی در برگیرنده کل بلوک ، متفاوت خواهد بود .

    |

    در دهه‌های اخیر به‌تدریج محلات نابسامان و سکونتگاه های غیررسمی ، به طور عمده در حاشیه شهرهای بزرگ کشور ، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفت و گسترش یافت ، این محلات خودرو یا حاشیه نشین ، به بیان درست تر اسکان غیررسمی نامیده شده اند و کارکرد اصلی آنها تامین ...

    |

    سرانه خدمات شهری در محلات هدف بازآفرینی باید در استان مورد توجه قرار گیرد و این سرانه‌ها توسط مجموعه اداره معماری بافت‌های واجد ارزش و طرح‌های بازآفرینی به جد دنبال می شود .

    |

    نظرات کاربران