در حال بارگذاری ...
  • ضرورت نظارت دقیق در حوزه مسکن

    ناظر مسکن باید غیر از تولیدکننده باشد ، باید تولید مسکن به توسعه‌گر واگذار شده ، اما بایستی به دقت نسبت به ساخت و ساز آن نظارت داشت و توجه داشته باشیم که به دنبال بساز و بفروش نیستیم، بلکه خواهان توسعه‌گر و افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس جمهوری با تأکید بر اینکه بدون همکاری با بانک‌های خارجی هزینه‌ها ۲۰ درصد گران‌تر و با وجود همکاری هزینه‌ها کاهش می‌یابد ، تصریح کرد : اگر FATF ، باشد هزینه‌ها ۲۰ درصد ارزان‌تر است و بدون آن گران‌تر خواهد بود و کسی که علیه این مسأله شعار می‌دهد ، باید هزینه‌اش را هم بپردازد . پذیرفتنی نیست که یک نفر در ارگان و نهادی شعار دهد و آثار این شعار برای مردم ترجمه نشود .

    دکتر روحانی اظهارداشت : اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر می‌تواند ضرر داشته باشد ، مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک‌های جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشه‌ای نشسته و مردم را تحریک می‌کند که اگر این قرارداد امضا شود ، اسلام از دست می‌رود . ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را می‌زد . اداره کشور با مردم است و باید برای آن از مردم سوال شود . باید هزینه کارها به مردم گفته شود که اگر کاری انجام گرفت یا نگرفت چه تسهیلات و هزینه‌هایی برای مردم به دنبال دارد . 

    دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نظارت دقیق بر ساخت و ساز مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت : در بخش ساختمان باید نظارت‌های دقیق وجود داشته باشد و حتی می‌توان شرکت ناظری از خارج بر این حوزه نظارت کند .

    رییس جمهوری افزود : چقدر از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود در چارچوب روز است و چند سال در این حوزه عقب هستیم. آیا امروز نظارت دقیقی در حوزه مسکن اعمال می‌شود ؟ اگر چنین است چطور در پل ذهاب بعد از چند سال ، ساختمان‌ها فرو می‌ریزد و بیمارستانی در اسلام‌آباد در حالی که هنوز افتتاح نشده ، فرو می‌ریزد و چرا در زلزله دچار تلفات زیادی می‌شویم ؟ در کشورهای جهان ساختمان‌ها را برای حداقل ۳۰۰ سال آینده می‌سازند و در ایران گذشته نیز مساجد و ساختمان‌هایی با قدمت هزار ساله داریم که از جمله می‌توان به طاق کسری ، نقش جهان و گنبد شیخ لطف‌الله اشاره کرد که هنوز هم به زیبایی می‌درخشند ، اما چرا امروز ، ساختمان‌هایی می‌سازیم که بعد از گذشت ۱۵ سال کلنگی محسوب می‌شود .

    رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید تحول بزرگی در کیفیت ساختمان‌ها ایجاد شود ، اظهار داشت : ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، باید نقشه و سند کیفیت داشته باشد .

    دکتر روحانی بازآفرینی شهری و توجه به بافت‌های فرسوده را اقدامی بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت : توجه به این موضوع در کنار تقویت صنعت ساختمان می‌تواند اشتغال ، امنیت بیشتر و رفاه و آسایش بهتری را برای مردم به دنبال داشته باشد و امروز لازم است همه به جای ایجاد منزل به دنبال احداث مسکن و محل آرامش برای مردم باشیم .

    رییس جمهوری ضرورت نظارت دقیق در حوزه مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت : ناظر مسکن باید غیر از تولیدکننده باشد ، باید تولید مسکن به توسعه‌گر واگذار شده ، اما بایستی به دقت نسبت به ساخت و ساز آن نظارت داشت و توجه داشته باشیم که به دنبال بساز و بفروش نیستیم ، بلکه خواهان توسعه‌گر و افزایش رفاه و امنیت برای زندگی مردم هستیم .

    دکتر روحانی با تأکید بر ضرورت تولید مسکن خوب و ارزان برای مردم ، اظهار داشت : باید مسکن ارزان را از منابع درست تولید کنیم و در این راستا دولت می‌تواند امکاناتی که در اختیار دارد از جمله زمین و یکسری خدمات را به عنوان آورده خود در اختیار مردم قرار دهد و بانک‌ها نیز می‌توانند با ارایه تسهیلات برای تأمین مسکن به مردم کمک کنند . در دوره گذشته از جیب مردم برای ساخت مسکن استفاده شد و ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به بانک مسکن داده شد که این مبلغ در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۰ درصد تورم را برای مردم و کشور به همراه داشت . انجام چنین اقداماتی بسیار آسان است و با اینگونه برداشت از بانک مرکزی می‌توان هزاران واحد مسکونی را برای مردم احداث کرد ، اما بایستی نسبت به تبعات ، افزایش نقدینگی و تورم توجه داشت .

    دکتر روحانی افزود : بازآفرینی بافت‌های فرسوده ۵۰ درصد متعلق به توسعه‌گر است و بانک‌ها به خانه اولی‌ها تسهیلاتی با سود پایین ارایه می‌کنند و ۵۰ درصد نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی می‌ماند که می‌تواند در بازآفرینی بافت‌های فرسوده از آن استفاده کنیم .

    رییس جمهوری با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی ، مبنی بر احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲ سال آینده و بازآفرینی برخی محله‌های فرسوده ، گفت : اگر این کار با دقت و نظارت دقیق انجام شود و زمین‌های آن را دولت در اختیار توسعه‌گر بگذارد و با دقت به فعالیت آن نظارت کند نه تنها مردم صاحب خانه می‌شوند ، بلکه مصرف انرژی هم بهینه خواهد شد و صرفه‌جویی‌هایی در کنار آن انجام می‌شود که برای زندگی و رفاه مردم مفید خواهد بود . در ۵ سال گذشته در بخش مسکن اگر چه اقداماتی شده ، اما باید شتاب بیشتری می‌داشت ، لذا از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کند و با ساخت و سازهای جدید بازار مسکن هم آرامش بیابد .

    رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله شهرک‌سازی‌های جدید ، گفت : منشأ اولیه شهرسازی در گذشته وجود آب بوده است و امروز نیز ضروری‌ترین مسأله در احداث شهرک‌های جدید تأمین آب است و باید در این مقوله به سمت مهندسی‌سازی ، مصرف کم انرژی ، رفاه بیشتر مردم و امنیت حرکت کنیم .

    دکتر روحانی همچنین توجه به معماری در احداث مسکن را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت : معماری از مقوله‌های بسیار مهم در ساخت مسکن در شهرسازی است و توجه به آن یک ضرورت است . امروز می‌توان در هر استانی و در کنار شهرهای بزرگ ، شهرک‌هایی با مهندسی جدید احداث کرد .

    رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب ، گفت : امروز در بازآفرینی بافت‌های فرسوده می‌توان رقابت سالم و خوبی بین بنیاد و سازمان نوسازی ایجاد کرد تا در نتیجه آن شاهد تحول مثبت در حوزه مسکن باشیم .

    شماری از معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف مسکن‌ ارائه کردند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط ...

    |

    یکی از اتفاقات بزرگ این دولت در حوزه بافت فرسوده رقم خورد . بافت فرسوده مورد تاکید دولت‌ها بوده است. میانگین سالانه بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در ۳ ساله دولت سیزدهم میانگین سالانه صدور پروانه در بافت فرسوده بیش از ۹۰ هزار پروانه ...

    |

    با توجه به این که در ابتدای مسیر اجرای قانون قرار داریم ، این امکان وجود دارد که با مقاومت برخی برای عمل به آن روبه‌رو شویم . اما این قانون دست دولت را برای کنترل و آرام کردن بازار در بخش اجاره و خرید و فروش و نظام‌مند کردن مشاوران املاک باز گذاشته است .

    |

    در خردادماه حجم معاملات مسکن در تهران ۱۴.۱ درصد نسبت به خردادماه سال قبل افزایش پیدا کرد و از طرفی هم افزایش قیمت‌ها در تهران ۹.۷ درصد بوده است .

    |

    نظرات کاربران