در حال بارگذاری ...

اتمام ساخت ۲۸۹۴۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

هم اکنون تعداد نیروی انسانی بنیاد مسکن مستقر در منطقه بیش از ۱۵۰۰ نفر است و حدود ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین بنیاد مشغول فعالیت هستند . همچنین ، در اوج عملیات تخریب ، آواربرداری و پی کنی تا تعداد ۷۰۰ دستگاه از ماشین آلات سنگین بنیاد مسکن در منطقه زلزله زده مشغول کار بودند . 

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت : تاکنون ساخت ۲۸ هزار و ۹۴۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به اتمام رسیده است که از این میزان ، ۶هزار و ۶۲۶ واحد، شهری و ۲۲ هزار و ۳۱۴ واحد ، روستایی هستند .

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی در نشست رییس‌جمهوری با وزیر ، معاونان و مدیران وزارت راه و شهرسازی گزارشی از روند بازسازی مسکن مناطق آسیب‌دیده از زلزله سال گذشته استان کرمانشاه را تاکنون ارائه کرد .

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زلزله حدود ۳۷ هزار واحد مسکونی که ۱۰ هزار واحد آن شهری و ۲۷ هزار واحد آن روستایی هستند ، تخریب شدند و حدود ۶۳ هزار واحد نیز که ۴۳ هزار واحد شهری و ۲۰ هزار واحد روستایی بودند نیازمند تعمیرات جزئی تا کلی تشخیص داده شدند .

تابش همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بود ، گفت : واحدهای شهری تا شهریور ۹۸ و واحدهای روستایی احداثی و تعمیری زلزله سال گذشته کرمانشاه تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسند و بازسازی سایر واحدهای فرسوده نیز دو ماه زودتر از برنامه زمان‌بندی یعنی پایان دی‌ماه به اتمام خواهد رسید . همچنین برای بازسازی شهر پیش‌بینی می‌شود با مشارکت فعال مردم در نیمه اول سال ۹۸ بازسازی شهر نیز تمام شود .

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در مناطق زلزله‌زده همچنین از اتمام ۲۸ هزار و ۹۴۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت : از این میزان ، ۶هزار و ۶۲۶ واحد شهری و ۲۲هزار و ۳۱۴ واحد روستایی هستند . همچنین ، حدود ۸۵ درصد واحدهای شروع شده ، پی کنی شده و در برنامه بازسازی هستند که این میزان پیشرفت فیزیکی در مناطق شهری ۶۵ درصد و در مناطق روستایی ۹۵ درصد است .

جزئیات تخصیص وام و وام بلاعوض به واحدهای احداثی شهری و روستایی

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این مطلب که برای بازسازی مسکن های آسیب دیده اعتبارات دولتی برای بازسازی واحدهای احداثی و تعمیری شهری و روستایی تخصیص داده شد ، اعلام کرد : میزان تخصیص تسهیلات وام و وام بلاعوض به واحدهای احداثی شهری به ترتیب ۵۰ و ۱۱ میلیون تومان و واحدهای احداثی روستایی نیز ۳۵ و ۱۰ میلیون تومان بود . همچنین حداکثر تسهیلات واحد تعمیری شهری و روستایی ۱۲ میلیون تومان بعلاوه ۲ میلیون تومان بلاعوض ، کمک معیشتی شهری و روستایی ۱۰ میلیون تومان بعلاوه ۲ میلیون بلاعوض و حداکثر تسهیلات واحد مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ۴۰ میلیون تومان و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض بود . مردم برای تخریب و آواربرداری، تهیه نقشه و صدور پروانه ساخت و نظارت، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و از طرفی سیمان مصرفی برای احداث واحد مسکونی جدید به رایگان در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد .

 

 

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در مناطق زلزله‌زده، جمع مبالغ وام و بلاعوض پرداخت شده در احداثی شهری را ۷۳۰ میلیون ریال و احداثی روستایی را ۵۷۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت : جمع ارزش ریالی خدمات در احداثی شهری ۱۱۴ میلیون ریال و در احداثی روستایی ۷۱ میلیون ریال بوده است که مجموع وام ، بلاعوض و خدمات در احداثی شهری ۸۴۴ میلیون ریال و در احداثی روستایی ۶۴۱ میلیون ریال برآورد شد . همچنین ، علاوه بر این تسهیلات ، آهن آلات موردنیاز بازسازی به قیمت متوسط حدود ۳۰ درصد زیر قیمت بورس در زمان خرید تامین و در اختیار مردم قرار گرفت .

استقرار و تجهیز ستادهای معین در مناطق سانحه دیده

این مقام مسئول از دیگر اقدام‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به استقرار ، تشکیل و تجهیز ستادهای معین و مجریان در منطقه سانحه دیده اشاره کرد و گفت : هم اکنون تعداد نیروی انسانی بنیاد مسکن مستقر در منطقه بیش از ۱۵۰۰ نفر است و حدود ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین بنیاد مشغول فعالیت هستند . همچنین ، در اوج عملیات تخریب ، آواربرداری و پی کنی تا تعداد ۷۰۰ دستگاه از ماشین آلات سنگین بنیاد مسکن در منطقه زلزله زده مشغول کار بودند . کل وام و بلاعوض پرداختی برای واحدهای آسیب دیده شامل ۲۲هزار میلیارد ریال وام بعلاوه ۴هزار میلیارد ریال بلاعوض بوده که مجموعا ۲۶هزار میلیارد ریال وام بعلاوه بلاعوض پرداخت شده است .

اتمام عملیات تعمیراتی  ۵۵هزار واحد شهری و روستایی

وی در ادامه در توضیح بازسازی واحدهای تعمیری نیز توضیح داد : با توجه به تخصیص اعتبارات و آمادگی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بانکی ، معرفی افراد در سطح شهرها و روستاها برای شروع عملیات تعمیر در شهر و روستا آغاز شده است و تاکنون عملیات تعمیر ۵۵ هزار واحد که ۳۹ هزار واحد آن شهری و ۱۶ هزار واحد آن روستایی هستند به اتمام رسیده است . در شهر سرپل ذهاب در خصوص واحدهای تعمیری تاکنون تعمیرات ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد آغاز و ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد به اتمام رسیده است و عملیات اجرایی واحدهای نیازمند مقاوم‌سازی نیز در حال انجام است .

تخریب و آواربرداری واحدهای احداثی

رئیس بیناد مسکن انقلاب اسلامی در ادامه گزارش خود با اعلام اینکه آواربرداری‌ها پس از جداسازی و بازیافت مصالح قابل استفاده انجام می‌شود ، گفت : تاکنون تعداد ۳۴ هزار و ۴۳۲ واحد؛ شاملِ ۱۰ هزار و ۲۴۴ واحد شهری و ۲۴هزار و ۱۸۸ واحد روستایی تخریب و آواربرداری شده است که متوسط هزینه عملیات تخریب و آواربرداری برای هر واحد حدود ۲۰ میلیون ریال است .




نظرات کاربران