در حال بارگذاری ...
  • ضرورت بلندمرتبه‌سازی در چهارچوب‌های طرح جامع شهری

    برخی از مسائل کلان‌شهرها در سطح ملی است و باید تلاش شود مشکلات آن‌ها در سطوح بالاتری حل‌وفصل شوند البته برخی مسائل نیز نیاز به نگاه کلی‌نگر ندارد و می‌تواند در سطح همان استان و توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان پیگیری شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه به تدوین طرح‌های جامع شهرها تغییر کرده است گفت : ۵ شهر به‌صورت پایلوت برای تدوین طرح جامع با رویکرد جدید انتخاب‌شده‌اند .

    محمد سعید ایزدی در نشستی با معاونان معماری و شهرسازی کلان‌شهرهای ایران بعد از استماع صحبت‌های آن‌ها ، مباحث مطرح‌شده در این نشست را بسیار اضطراری دانست و گفت : باید برای تعیین تکلیف موارد مذکور سریعاً اقدامات لازم صورت گیرد . همچنین باید تلاش شود تا راه‌حلی مناسب برای یافتن یک فهم مشترک از مسائل و تحولات پیش روی شهرسازی کلان‌شهرها از سوی دولت و شهرداری‌ها پیدا شود .

    وی با اشاره به اینکه علت بسیاری از مشکلات کلان‌شهرها در دوری دولت و شهرداری‌ها از همدیگر است افزود : امیدوارم با چنین جلساتی این دوری کمتر شده و هر دو مجموعه به یکدیگر نزدیک‌تر شوند .

    ایزدی بر تداوم جلسات معاونت معماری و شهرسازی با معاونان معماری و شهرسازی کلان‌شهرها تأکید کرد و ادامه داد : برخی از مسائل کلان‌شهرها در سطح ملی است و باید تلاش شود مشکلات آن‌ها در سطوح بالاتری حل‌وفصل شوند البته برخی مسائل نیز نیاز به نگاه کلی‌نگر ندارد و می‌تواند در سطح همان استان و توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان پیگیری شود . همیشه نگاه وزارت راه و شهرسازی به شهرداری‌ها در این سال‌ها نگاهی منفی بوده است با این‌حال در این دوره تلاش شده تا چنین نگاهی از بین رفته و تصمیمات همگی در یک راستا و به نفع مردم گرفته شوند .

    معاون وزیر راه و  شهرسازی با بیان اینکه باید سازمان میراث فرهنگی از انفعالی که در شهرها دچار آن شده است خارج شود اظهار کرد : هسته‌های میراثی درون شهرها یک ظرفیت بزرگ است که باید از آن‌ها به‌درستی استفاده شود با این‌حال نباید ضوابط این سازمان باعث شود تا طرح‌های توسعه شهری متوقف‌شده و شهرها قفل شوند .

    وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات کلان‌شهرها نیاز به بخشنامه و ضوابط جدید ندارد و فقط از طریق جلسات هم‌فکری و استفاده از انتقال تجربیات دیگر کلان‌شهرها می‌توان آن‌ها را حل کرد افزود : ما در حال حاضر در ابتدای راه تغییر نگاه به طرح‌های جامع هستیم و تنها افرادی که می‌توانند دید درستی در تدوین چنین طرح‌هایی به ما دهند مطمئناً معاونان معماری و شهرسازی شهرداری‌ها خواهند بود .

    ایزدی بابیان اینکه در ۵ شهر کشور تهیه طرح جدید جامع به‌صورت پایلوت آغاز شده است اظهار کرد : اساساً مسیر توسعه شهر تنها از طریق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری نمی‌گذرد و تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دخیل در امور شهر باید رویکردهای خود را طبق طرح جامع تغییر دهند .

    معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کارگروه سیما و منظر در شهرداری‌ها از مسیر اصلی خود خارج‌شده است ادامه داد : در بسیاری از شهرها این حوزه محدود شده است به نظریات اشخاص و سلایق آن‌ها ؛ در حالی که باید به مسیر اصلی خود که همانا ارتقا کیفیت ساخت و منظر است بازگردد .

    وی از ورود دستگاه‌های نظارتی به مباحث شهرسازی بالأخص ورود به مصوبات کمیسیون ماده ۵ انتقاد کرد و گفت : برای تدوین طرح‌های جامع شهری پیشنهاد شده تا از سازمان‌های مردم‌نهاد ، انجمن‌ها و اصناف برای مشارکت در تدوین این طرح دعوت شود .

    ایزدی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی باید در چهارچوب‌های طرح جامع شهری صورت گیرد افزود : از این به بعد بلندمرتبه‌سازی ساختارمند خواهد شد و طبق یک نقشه راهنما که مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است صورت می‌گیرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تغییر کاربری ۴۶۹ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ...

    |

    تاکنون دو شهر اهواز و دزفول در استان دارای بسته تشویقی شهرسازانه شدند و انتظار داریم سایر شهرهای استان نیز مستندات خود را به دبیرخانه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان جهت تصویب و طی فرایندهای قانونی ارائه کنند .

    |

    شهرک ۲۰۵ هکتاری نهضت ملی مسکن سمنان با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در راستای قانون جهش تولید مسکن به‌منظور تأمین زمین جهت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی به محدوده شهر الحاق و در محدوده پل جهاد تا پل شهید ترحمی دانشگاه سمنان قرار دارد .

    |

    با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری شهرداری عسگران ، قطعه زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع پس از اخذ مجوزهای لازم ، توسط راه و شهرسازی از شهرداری خریداری و جهت اجرای طرح نهضت ملی ساخت مسکن در این شهر پیش بینی شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان گفت : در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان ویژه بررسی موارد شهرستان کاشان ، طرح تفکیکی ...

    |

    نظرات کاربران