در حال بارگذاری ...

نهادینه‌کردن مفاهیم بازآفرینی در سطوح مختلف جامعه با کمک دانشگاهیان و اندیشه‌ورزان

امروز شاید در سطح ملی و کلان موضوع جا افتاده و از رویکرد کاسبکارانه به سمت دولت تسهیل‌گر و حمایتگر  که برای مردم و ساکنان نقش قایل می‌شد ، تغییر مسیر رخ داد که هم در سند دهه ۸۰ و هم سند دهه ۹۰ یعنی هم سند توانمندسازی و هم بازآفرینی قید شده است .

به گزارش پرتال بازآفرنی شهری ، معاون معماری و شهرسازی ، گفت : از همه دانشگاهیان و اهل اندیشه و حرفه می‌خواهم برای نهادینه‌کردن مفاهیم بازآفرینی در سطوح مختلف جامعه تلاش کنند ؛ چرا که بازگشت به گذشته به معنای نابودی همه آن چیزی است که از شهرهایمان باقی مانده است .

محمدسعید ایزدی در مراسم رونمایی از کتاب فاولا (چهار دهه زندگی بیمناک در سکونتگاه‌های غیررسمی ریودوژانیرو) ، نوشته جانیس پرلمن با ترجمه کیومرث ایراندوست و گلایول مکرونی ، ضمن خیر مقدم به علاقه‌مندان حاضر در نشست گفت : وضعیت پدیده حاشیه نشینی در کشور که امروز از آن با نام حاشیه نشینی یاد می‌کنند ، بر کسی پوشیده نیست . براساس مطالعات شرکت بازآفرینی نزدیک به ۱۰۰ شهر شناسایی شده و برآورد جمعیتی و وضعیتی از پهنه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد . همچنین بیش از ۱۱۰۰ محله در ۹۰ شهر شناسایی شده و در مجموع جمعیتی بالغ بر یازده میلیون در این مکان‌ها سکونت دارند و ۵۷ یا ۵۸ هزار هکتار مساحت این سکونتگاه‌ها است .

این مقام مسوول با اشاره به وضعیت برخی کشورها در مواجهه با مساله سکونتگاه‌های غیررسمی توضیح داد : ممکن است در قیاس با پدیده مشابه در سایر کشورها مانند هند ، مصر یا برخی دیگر که با این پدیده مواجه‌اند ، وضعیت کشور ما چندان اسفبار نباشد ، ولی برخورداری از چنین پدیده ای و اینکه چطور نسبت به رشد و گسترش آنها و زندگی و سکونت حجم قابل توجهی از شهروندانمان در این سکونتگاه‌ها کم‌توجه بوده‌ایم ، جای تاسف دارد .

ایزدی در ادامه با مروری بر روند شکل‌گیری سند بازآفرینی در ایران گفت : از ابتدای دهه ۸۰ توجه به این موضوع جدی شد تا اینکه در قالب قراردادی با بانک‌جهانی چند تجربه پایلوت آغاز شد . از همان سال‌ها نیز دکتر ایراندوست پشنوانه بزرگ این جریان بودند و این تجربه از آنجا که مسیر و رویکرد مواجهه با این پدیده را برای ما تغییر داد ، برای کشور ما اتفاق خوبی بود. ضمن آنکه از طرف بانک جهانی انگیزه‌ای برای دولتمردان شروع شد که روی این پدیده مطالعه کنند و ساختار و نهادی را متناسب با آن شکل دهند و چند پایلوت را هم به مرحله اجرا ببرند .

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به چند بعدی شدن سیاستگذاری های بازآفرینی در بیشتر عرصه‌ها اضافه کرد : از سال ۹۲ در وزارتخانه بر آن شدیم تا این سیاست را در همه عرصه‌ها دنبال کنیم ، بنابراین این سیاست جایگزین بکوبیم ، بسازیم و تخریب و نوسازی شد و جدا از بحث درمان ، سیاست پیشگیری و پیش‌نگری را هم بر آن اضافه کردیم . در واقع در سال ۹۳ که سند بازآفرینی تصویب شد ، به دو حوزه از مواجهه با این پدیده ؛ یکی درمان و دیگری پیشگیری و پیش نگری برخورد می‌کند . در این باره بعد از تشکیل ستاد ملی و گرد هم آمدن سازمان‌های مختلف از جمله قوه قضاییه کمیته پیشگیری و پیش‌نگری به وجود آمد که مدعی هستند در ۶ شهر پایلوتی که عمدتا کلانشهرها هستند ، توانسته‌اند میزان تعرض به حاشیه شهرها را به صفر برسانند .

معاون شهرسازی و معماری با ابراز نگرانی از کاهش کیفیت زندگی شهری گفت : از شما اهل اندیشه ، حرفه و دانشگاه می‌خواهم که همگی از این جریان مراقبت کنیم . بازگشتن ما به دوره‌های قبل و خطاهایی که داشته‌ایم به معنای نابودی آن چیزی است که باقی مانده است . دکتر ایراندوست با ترجمه و انتشار این کتاب توانستند به گونه‌ای به این جریان تداوم دهند و همه باید به هر نحوی که می‌توانیم این جریان را در همه سطوح هدایت کنیم و درصدد مشارکت دادن مردم و بهسازی زیستگاه‌ها باشیم .

معاون شهرسازی و معماری گفت : امروز شاید در سطح ملی و کلان موضوع جا افتاده و از رویکرد کاسبکارانه به سمت دولت تسهیل‌گر و حمایتگر  که برای مردم و ساکنان نقش قایل می‌شد ، تغییر مسیر رخ داد که هم در سند دهه ۸۰ و هم سند دهه ۹۰ یعنی هم سند توانمندسازی و هم بازآفرینی قید شده است . البته فرآیند نهادینه کردن این مفاهیم واقعا زمان‌بر خواهد بود . به نوبه خودم از همه کسانی که در فراهم کردن شرایط برای رسیدن به جایگاه علم و عمل در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی که  دکتر صرافی و دکتر پیران سرآمد آنها هستند ، تشکر می‌کنم .

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خاظرنشان کرد : در وضعیت فعلی شهرنشینی امکان بازگشتن به سیاست‌های اشتباهی که شاید دو دهه پیش وجود داشت ، بسیار خسران آمیز است . امیدوارم روزی برسد که برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که به اخراج ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی از حوزه‌های زیستی‌شان منجر نشود .




مطالب مرتبط

توسعه شهری و اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرستان پیرانشهر از مسائل مورد توجه بوده که با جدیت دنبال می‌شود .

|

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

|

کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های حوزه عمرانی است که برای بررسی طرح‌های تفصیلی شهرها و تغییرات بعدی آن‌ها تشکیل می‌شود .

|

گروه‌های جهادی با توجه به تجربیات مختلفی که در عرصه‌های مختلف داشته و نقش‌آفرینی کردند ، می‌توانند در خصوص اقناع کردن مردم در محلات هدف بازآفرینی شهری مثمر ثمر باشند .

|

نظرات کاربران