در حال بارگذاری ...
  • جذب ۲۱۵۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری

    قرار است ۲۱۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به عنوان وجوه اداره شده ، در اختیار بانک‌های عامل قرار گیرد تا مردم بتوانند با استفاده از این منابع ، در کلانشهرها ۵۰ و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۹ درصد دریافت کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری گفت : به دنبال جذب ۲۱۵۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری هستیم .

    مجید روستا در مراسم افتتاحیه آموزش فعالان بازآفرینی شهری با بیان اینکه مسائل شهری ایران در عین اینکه پیچیده هستند ، ولی نیاز به ساده‌سازی دارند ، اظهار داشت : با این حال هر بار برای رفع مشکلات شهری ، واژه جدیدی تعریف می‌شود و در حد تعریف واژه باقی می‌ماند .

    وی ادامه داد : در حوزه برنامه‌ریزی شهری دو مشکل عمده داریم ؛ یکی در بخش کلان و تبیین استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌های شهری و دیگری در مقیاس خُرد و برنامه‌ریزی شهر به شهر ؛ تا زمانی که در هر دو مقیاس کلان و خرد ، مشکلات ما حل نشود ، معضلات شهری نیز حل نشده باقی خواهد ماند . برخی پدیده‌های نوظهور در حوزه شهرسازی باعث ایجاد مشکلاتی شده‌اند ؛ مانند ریزگردها . هیچ‌گاه در گذشته با چنین پدیده‌ای مواجه نبودیم اما در چند سال اخیر پدیده ریزگردها، جابجایی‌های بزرگ جمعیتی را در شهرهای ایران دامن زده است . یکی دیگر از این پدیده‌ها، بحث حاشیه‌نشینی است. تا چند سال گذشته می‌توانستیم ادعا کنیم حاشیه‌نشینی ناشی از مهاجرت روستایی تقریباً برطرف شده اما در یکی ، دو سال اخیر به دلیل تشدید خشکسالی‌ها ، دوباره شاهد مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها هستیم .

    روستا با بیان اینکه توسعه شهری باید با پایداری اجتماعی همراه باشد که با برنامه‌ریزی شهری از این نظر متفاوت است ، گفت : یکی از نمونه‌های پایداری اجتماعی ، فقرزدایی است درحالی‌که ما در ایران فقر نداریم بلکه فقر را می‌سازیم . نگاه ما به بحث بازآفرینی اشتباه است . هیچ مدیر دولتی به اندازه خود مردم ، درک درستی از توسعه شهری ندارد ؛ بنابراین باید مشارکت مردم در بودجه‌نویسی توسعه ، بازتعریف شود . الزاماً همه مشکلات در ایران با پول حل نمی‌شود ، اگر نگاه ما به برنامه‌ریزی شهری تغییر یابد ، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم . بازآفرینی شهری صرفاً پول نیست ؛ گاهی یک فرد ، یک ساختمان تاریخی یا یک دستگاه قدیمی و مستعمل است .

    روستا تأکید کرد : ۸۵ درصد شهرداری‌های کشور در پرداخت حقوق کارکنان خود مانده‌اند، مدیریت‌های شهری به شدت ضعف بنیه‌ی مالی دارند و باید سهم و نقش مردم را در برنامه‌ریزی‌های شهری مورد توجه قرار دهند .

    عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بازآفرینی شهری یک فرآیند زمان بر است ، گفت : این در حالی است که مجلس از ما می‌خواهد سالانه ۲۷۰ محله را بازسازی کنیم ؛ این نگاه ، تصورات غلط به برنامه بازآفرینی شهری است .

    وی همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بازآفرینی شهری یک رویکرد جامعه‌محور بوده و ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی را دربر می‌گیرد، تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان در طول یک سال همه مسائل و مشکلات ۲۷۰ محله را حل کرد .

    روستا با تأکید بر اینکه تکیه بر بخش کالبدی بازآفرینی شهری نمی‌تواند ملاک و معیار مناسبی برای توسعه باشد ، خاطرنشان کرد : صِرف ساخت یک مدرسه ، توسعه با خود به همراه ندارد. به طور مثال نمی‌توان ارتقای سطح سواد مدرسه را با تعداد مدارس سنجید ؛ بلکه بازآفرینی شهری به معنی بررسی وضعیت تحصیلی کودکان آن محله، ادامه تحصیل آنها در دانشگاه و ارائه خدمت به هم‌محله‌ای‌های آنها است .

    به گفته عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ، در برنامه بازآفرینی شهری ، مسائلی مانند احداث واحدهای مسکونی بیشتر به شکل کمّی درمی‌آید و در دیگر بخش‌ها، توسعه را با کیفیت می‌سنجیم .

    وی هدفگذاری احداث سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های نابسامان شهری را برنامه‌ریزی درستی دانست و گفت : اجرای این طرح در صورتی امکانپذیر است که ابزار آن مانند تسهیلات، زیرساخت‌های قانونی و ظرفیت بخش خصوصی فراهم باشد .

    روستا درباره تسهیلات ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اظهار داشت : قرار است ۲۱۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به عنوان وجوه اداره شده ، در اختیار بانک‌های عامل قرار گیرد تا مردم بتوانند با استفاده از این منابع ، در کلانشهرها ۵۰ و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۹ درصد دریافت کنند .

    این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح با طرح مسکن مهر شباهت دارد ؟ افزود : نمی‌توان این طرح بازآفرینی را با مسکن مهر مقایسه کرد چرا که اولاً در بازآفرینی شهری ، ابزار زمین را خود مردم تأمین می‌کنند . ثانیاً دولت قرار نیست در طرح بازآفرینی مانند مسکن مهر مداخله مستقیم داشته باشد بلکه زمینه‌های حضور بخش خصوصی را فراهم می‌کند .

    وی با بیان اینکه در ایران بخش خصوصی تجربه فعالیت در بخش مسکن اقشار کم‌درآمد را ندارد ، یادآور شد : علت این است که بخش خصوصی از محل منابع خود ، اقدام به ساخت و ساز می‌کند و قصد دارد تا به سود معقولی از این سرمایه‌گذاری دست یابد؛ بنابراین در خصوص تضمین بازپرداخت تسهیلات بازآفرینی شهری ، دولت ورود کرده تا برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذابیت ایجاد کند .

    روستا با بیان اینکه ۳۰۰۰ هکتار بافت شهری ناکارآمد داریم ، گفت : عمر این بافت‌ها بیش از ۱۰۰ سال است و دولت‌های مختلف سال‌ها فرصت داشتند تا به جای توسعه کمی در اطراف شهرها ، به بازآفرینی این بافت‌ها بپردازند اما این اقدامات انجام نشده است . ۲۷۰ هزار خانوار تهرانی در این ۳۰۰۰ هکتار زندگی می‌کنند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، اولین نشست هم‌اندیشی "راهکارهای عملیاتی نمودن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موضوع ماده ٥٢ قانون ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه در سال گذشته از حدود ۳۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر ، ۱۸ هزار و ۸۰۰ واحد ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت مسکن و ساختمان با تاکید بر اینکه اولویت دولت چهاردهم تامین مسکن اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه است ، از ...

    |

    ساخت این مدارس با همکاری سازمان نوسازی مدارس صورت پذیرفته و ادامه ساخت ۵۴ مدرسه در قالب ۶۱۱ کلاس درس نیز در حال اجرا و تکمیل است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مراسم اهدای کلید واحدهای مسکونی به توانخواهان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی لنگرود با حضور مسئولین استانی برگزار شد . ...

    |

    نظرات کاربران