در حال بارگذاری ...
  • حدود ۳.۵ میلیون واحد مسکونی نیازمند نوسازی و مقاوم سازی

    طبق برنامه بازآفرینی ، شهرداران موظفند برنامه لازم برای جابه‌جایی ساکنان نواحی پرحادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مناطق امن‌تر را تبیین ، تدوین و به ما ارسال کنند تا اقدامات لازم در این حوزه نیز انجام شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه متأسفانه بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در حدود ۲۰ درصد از مساحت شهری ساکن هستند ، گفت : طبق مطالعات انجام شده از ساکنین محلات هدف که رقمی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر را به خود اختصاص ‌می‌دهند در ۵ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند که بر اساس اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده حدود ۳.۵ میلیون واحد آن دچار بدمسکنی بوده و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند .

    هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در اولین دوره ملی آموزشی کارگاه بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به سالروز وقوع زلزله دردناک شهرستان بم و از دست رفتن تعدادی از هموطنان کشورمان بیان کرد : این حادثه زنگ خطر و هشداری برای توجه بیشتر مردم و مسئولین به موضوع ایمنی در حوزه شهری و زلزله بود تا از این پس در مسیر ساخت و ساز‌ها بیشتر به آن اهمیت دهند .

    عشایری با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد از خاک ایران در نوار زلزله واقع شده و ۳۳ نوع از ۴۳ بلای طبیعی ثبت شده در جهان در کشور ما به وقوع می‌پیوندد ، گفت : طی سال جاری بالغ بر ۱۲۰ زلزله بالای ۴ ریشتر در کشور حادث شده که تمامی آن‌ها و حتی حوادثی که احتمال وقوع آنها برای آینده پیش‌بینی می‌شود ، بدون شک توجه خاص مدیران شهری به موضوع تاب‌آوری شهری و همچنین پایداری شهرها را می‌طلبد .

    وی با تأکید براینکه متأسفانه بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در حدود ۲۰ درصد از مساحت شهری ساکن هستند ، گفت : این بدان معناست که تراکم جمعیتی ساکنان محلات هدف بازآفرینی نسبت به سایر نقاط شهری کمی بالاتر بوده و باید مورد توجه قرار گیرد . طبق مطالعات انجام شده ساکنین محلات هدف که رقمی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر را به خود اختصاص ‌می‌دهند در ۵ میلیون واحد مسکونی زندگی می‌کنند که بر اساس اطلاعات اولیه جمع‌آوری شده حدود ۳.۵ میلیون واحد آن دچار بدمسکنی بوده و نیازمند نوسازی و مقاوم سازی هستند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی این مسئله را ضرورتی برای دولت جهت حرکت به سمت تدوین برنامه بازآفرینی شهری دانست و افزود : رئیس‌جمهوری در سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی اعلام کردند که ما صدای زلزله و مردم در زمان رویارویی با اینگونه مشکلات را شنیده و به همین دلیل تلاش داریم تا بخش قابل توجهی از مشکلات را در اجرای برنامه بازآفرینی شهری برطرف سازیم .

    وی در ادامه ارتقای کیفیت زندگی ، زیست‌پذیری شهرها و پایداری آن‌ها را اهداف اصلی برنامه بازآفرینی شهری دانست و گفت : در این مسیر به تمامی ابعاد کالبدی و غیرکالبدی موجود در حوزه برنامه‌ریزی شهری توجه شده که مسئله تاب‌آوری نمونه مهم و قابل توجهی از آن در بخش کالبدی محسوب می‌شود . آنچه برای ما در حوزه تاب‌آوری شهری باید اتفاق بیفتد دو بحث توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی و دیگری نوسازی و ساخت واحدهای مسکونی است که باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد .

     

     

    عشایری با اشاره به ضرورت تولید سالانه یکصد هزار واحد مسکونی در کشور طبق برنامه بازآفرینی شهری بیان کرد : برای تحقق‌پذیری این موضوع ۲ راهکار وجود دارد که تحقق برنامه اقدام مشترک برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی در محلات هدف و ورود توسعه‌گران (بخش خصوصی) به طور جدی در این محلات برای بخش مسکن از جمله آن به شمار می‌رود، راهکارهایی که خوشبختانه تاکنون تمامی ابزارهای اجرایی آن فراهم و به بخش‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است . در حال حاضر نکات لازم برای اجرای برنامه اقدام مشترک در سطح کشور به استانداران ابلاغ و شعار اصلی ما مبنی بر نگاه برنامه‌ای از نوع پایین به بالا به آن‌ها اعلام شده است .

    وی با تأکید براینکه ما به هیچ وجه قصد تصمیم‌گیری برای محلات را نداشته و این مناطق باید نیاز و مشکلات خود را توسط شهرداری به یک برنامه اجرایی تبدیل کنند ، گفت : مدیریت این مجموعه از نگاه ستادی(ستاد بازآفرینی شهری در شهرستان‌ها) برعهده فرماندار شهرستان‌ها است که باید نوع اقدامات و چگونگی پیشبرد آن را برای رسیدن به هدف نهایی تشخیص دهند . ما در این حوزه تمامی اختیارات خود را به شرط پیشبرد برنامه در قالب برنامه اقدام مشترک به استان واگذار کرده‌ایم ، بدان معنا که تمامی دستگاه‌ها و حتی کوچکترین بخش‌های ذی‌ربط باید به نقش خود در این برنامه عمل کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بخش دوم برنامه بازآفرینی در حوزه تاب‌آوری تحت عنوان ساخت و نوسازی مسکن بیان کرد : بخش خصوصی و یا همان توسعه‌گران عمده‌ترین نقش را در محله بازی می‌کنند، به همین دلیل همواره تأکید داشتیم تا در حین عملیات اجرایی این بخش ، امتیازات خوبی را برای این گروه اختصاص دهیم . طبق آئین‌نامه اجرایی مصوب برنامه مذکور هزینه ساخت و ساز برای توسعه‌گر در محلات هدف را به ازای هر متر ۳۰۰ هزار تومان کمتر از سایر نقاط خواند و گفت این تفاوت مربوط به هزینه‌های غیرساختمانی است و ربطی با هزینه مصالح ندارد .

    عشایری در ادامه سخنان خود کاهش هزینه‌های غیرساختمانی ، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و همچنین اختصاص اراضی دولتی برای شتابدهی هرچه بیشتر به اجرای برنامه را اقدامات دولت برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه‌گر در این برنامه دانست و افزود : اختصاص اراضی دولتی و شهرداری‌ها در محلات هدف به برنامه بازآفرینی شهری به عنوان ابزاری جهت شتابدهی این برنامه مدنظر قرار گرفت که خوشبختانه درحال حاضر در برخی از شهرها انجام شده است .

    این مقام مسئول در این خصوص تأکید کرد : نکته مهم آن است که تمامی مسیر گسل‌ها ، نواحی باتلاقی ، شبکه‌های فشار قوی و مناطق محتمل  وقوع رانش که در شهرهای هدف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند در اجرای پروژه‌ها مورد توجه است و اقدامات لازم جهت جلوگیری از اجرای هرگونه پروژه در این نقاط ممنوع اعلام شده است . گفتنی است طبق برنامه بازآفرینی ، شهرداران موظفند برنامه لازم برای جابه‌جایی ساکنان نواحی پرحادثه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مناطق امن‌تر را تبیین ، تدوین و به ما ارسال کنند تا اقدامات لازم در این حوزه نیز انجام شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمایت همه جانبه دولت از مجریان برنامه بازآفرینی در سراسر کشور بیان کرد : در حال حاضر نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار این پروژه قرار گرفته که تمامی آن در بین استان‌ها توزیع شده است . از مبلغ اعلام شده ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای موضوع مسکن و ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی اختصاص پیدا کرده است که مسئولان استانی باید در استان هزینه‌کرد این منابع را بر عهده داشته باشند . 




    مطالب مرتبط

    شهرداری‌های سراسر کشور شرکای راهبردی بازآفرینی شهری هستند و ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری می‌تواند تاثیری مضاعف بر روند نوسازی مسکن و ایجاد انگیزه داشته باشد ، بنابراین از شهرداران انتظار می‌رود با ثبت پروانه‌های ساختمانی در سامانه ستاد ملی ...

    |

    دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی باید در تعریف و اجرای پروژه‌های نوسازی و مرمتی در محدوده بافت‌های تاریخی به‌صورت الگو گام بردارند .

    |

    بر اساس سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ، امکانات زیربنایی و رو بنایی و پایداری مسکن در مناطق کم برخوردار شهر باید به نسبت به سایر محدوده‌های برخوردار یافته همان شهر ارتقا یابد .

    |

    بخش خصوصی نقش مهمی در نوسازی بافت فرسوده دارد و با توجه به ارایه بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه در محلات هدف ، از این فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کند . بخش خصوصی نقش مهمی در این موضوع دارد و باید با برون سپاری برخی کارها ، روند نوسازی این بافت را سرعت ببخشیم .

    |

    از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها انتظار داریم هر چه سریع‌تر سیاست‌های خود برای تحقق بندهای مرتبط با بازآفرینی شهری مندرج در برنامه هفتم پیشرفت کشور را اجرایی کنند و از این پس در گزارش‌های خود میزان تحقق این برنامه‌ها را اعلام کنند .

    |

    نظرات کاربران