در حال بارگذاری ...
  • تصویب طرح خرید اعتباری تجهیزات و مصالح ساختمانی توسط سازندگان مسکن

    تاکید بانک مسکن این است که مصالح اصلی همچون سیمان و فراورده‌های فولاد که کاربرد بیشتری در ساخت و ساز دارند و از طرفی در بین انواع مصالح ، بیشترین تاثیر را بر قیمت تمام شده مسکن می‌گذارند ، در جریان اجرای این طرح در اولویت قرار گیرند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر امور اعتبارات بانک مسکن با اشاره به اینکه مقدمات اجرای طرح خرید اعتباری مصالح ساختمانی کلید خورده است ، گفت : نظرخواهی از انبوه‌سازان در دستور کار قرار گرفته است .

    محمدحسن علمداری مدیر امور اعتبارات بانک مسکن با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مسکن اخیرا طرح خرید اعتباری تجهیزات و مصالح ساختمانی توسط سازندگان مسکن را به تصویب رساند ، گفت : مدل عملیاتی این طرح ظرف چند روز آینده تهیه و اجرای آن به زودی آغاز خواهد شد ، اما در حال حاضر مقدمات اجرای این طرح در حال انجام است .

    وی با بیان اینکه مدیریت‌های شعب بانک مسکن در همه استان‌ها موظف به برگزاری جلسه با انبوه‌سازان و نظرخواهی از آنها درباره کم و کیف اجرای این طرح و درخواست‌ها و انتظارات آنها در رابطه با خرید اعتباری مصالح ساختمانی شده‌اند ، گفت : نتایج این جلسات در اختیار اداره امور اعتبارات و دیگر بخش‌های مربوطه در بانک‌مسکن قرار خواهد گرفت و نسبت به بررسی و جمع‌بندی آنها در روزهای آتی اقدام خواهیم کرد .

    علمداری با تاکید بر اینکه محدودیتی برای نوع مصالح ساختمانی قابل خرید به شکل اعتباری در این طرح پیش‌بینی نشده است ، در عین حال گفت : تاکید بانک مسکن این است که مصالح اصلی همچون سیمان و فراورده‌های فولاد که کاربرد بیشتری در ساخت و ساز دارند و از طرفی در بین انواع مصالح ، بیشترین تاثیر را بر قیمت تمام شده مسکن می‌گذارند ، در جریان اجرای این طرح در اولویت قرار گیرند .

    مدیر امور اعتبارات بانک مسکن در ادامه با اشاره به اینکه طرح خرید اعتباری تجهیزات و مصالح ساختمانی در تمام شهرهای کشور اجرا خواهد شد ، اظهار کرد : در سال جاری تحت تاثیر جهش قیمت انواع مصالح ساختمانی ، تعداد زیادی از کارگاه‌های ساختمانی غیرفعال و برخی پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شد . این در حالی است که طرح خرید اعتباری و غیرنقدی مصالح می‌تواند با کاهش میزان سرمایه در گردش مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های ساختمانی ، زمینه‌ساز خروج بازار ساخت و ساز از رکود شود .

    وی در مورد کارمزد بانک مسکن به عنوان بانک عامل اجرای این طرح که نقش واسطه و ​ضمانت‌کننده طرفین معامله مصالح را ایفا می‌کند ، توضیح داد : طرح مذکور هنوز در مرحله شناخت و بررسی گزینه‌های گوناگون روش‌های اجرا قرار دارد . اما در عین حال رسوب حساب‌های سازندگان نزد بانک مسکن و پولی که به این شکل در چرخه بانک مسکن در گردش قرار می‌گیرد ، می‌تواند برای بانک کفایت کند و به نوعی «کارمزد» دریافت این خدمات تلقی شود .

    در قالب این طرح بانک مسکن به‌عنوان نهاد واسط بین تولید‌کننده مصالح و سازندگان مسکن قرار می‌گیرد و به عنوان واسطه ارایه برخی ضمانت‌ها و تضمین تعهدات طرفین ، امکان خرید و فروش غیرنقدی مصالح ساختمانی را برای هر دو سمت معامله فراهم می‌کند . در واقع این طرح به نوعی شکل متفاوت ارایه تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان است و نوعی تسهیلات متفاوت تلقی می‌شود که به سمت عرضه مسکن ارایه می‌شود . این طرح در شرایطی به تصویب رسید که قیمت انواع مصالح امسال به طور میانگین ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و مداخله برای حمایت از طرف عرضه بازار مسکن در این شرایط، یک ضرورت شناخته شد .




    مطالب مرتبط

    پروژه ۳۳۶ واحدی جایگزین قطعات ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان ، هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد در ۲۱۴ واحد اول و ۵۴ درصد در فاز اول (۱۰۴ واحد) در حال اجرا است .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    بحث تامین مالی یکی از گلوگاه‌های مسکن است و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۳ دیده شد و مقرر شد از طریق انتشار اوراق تامین و به پروژه‌های نهضت ملی مسکن تزریق شود .

    |

    تسهیلات بافت فرسوده از محل تلفیق منابع تودیعی دولت به همراه منابع داخلی بانک مسکن با معرفی نامه‌های ارسالی از سوی نهاد متولی قابل پرداخت به متقاضیان واجد شرایط است .

    |

    باید توجه کرد که بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در عرصه ساخت و ساز با جهت گیری حمایتی در حوزه مسکن همواره تلاش دارد در رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .

    |

    نظرات کاربران