در حال بارگذاری ...
  • فرآیند واگذاری زمین به تعاونی‌های ۳۳ گانه منوط به تشکیل کمیسیونی در دولت

    در مرحله نخست ، کار مکان‌یابی به کارگروهی در شورا محول شده که در آن کارگروه نمایندگانی از سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین شهرهای جدید نیز حضور دارند و در حال مکان‌یابی و تصویب در کارگروه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هستیم .  

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در ارتباط با تعیین تکلیف تعاونی‌های ۳۳ گانه مسکن ، گفت : مالکان باید منتظر باشند تا ابتدا مکان‌یابی در شورای‌عالی انجام شود و سپس بر اساس مصوبه سال ۹۳ دولت مبنی بر ابلاغ مصوبه از سوی معاون اول رییس جمهوری ، سیاست‌ها تعیین و ابلاغ شوند .

    مهدی ابراهیمی عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن و معاون املاک و حقوقی آن سازمان در مورد تعیین‌تکلیف تعاونی مسکن از جمله تعاونی مسکن زیتون و تعاونی‌های ۳۳ گانه ، گفت : تعاونی زیتون و تعاونی‌های ۳۳ گانه بحث شورای‌عالی شهرسازی و معماری دارد . تصمیمی که در دولت گرفته شده به این نحو است که مقرر شده تا پنج نقطه شناسایی شوند و بعد از آنکه آن پنج نقطه مستعد شناسایی شدند وارد فرآیند واگذاری زمین‌ها به تعاونی‌ها بشویم .  

    معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن فرآیند واگذاری زمین به تعاونی‌های ۳۳ گانه را منوط به تشکیل کمیسیونی در دولت عنوان کرد و افزود : در مرحله نخست ، کار مکان‌یابی به کارگروهی در شورا محول شده که در آن کارگروه نمایندگانی از سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین شهرهای جدید نیز حضور دارند و در حال مکان‌یابی و تصویب در کارگروه شورای‌عالی شهرسازی و معماری هستیم .  

    عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام اینکه در صورت جمع‌بندی مکان‌یابی و تصویب در کارگروه ، ابلاغ نیز صورت می‌گیرد ، توضیح داد : تصمیم کارگروه بدین نحو است که ابتدا مکان‌یابی انجام و آماده واگذاری شود . بعد از آن مقرر شده تا دولت دستورالعملی مصوب کند تا بر اساس آن کارها انجام شود . بر اساس دستورالعملی که تهیه می‌شود ، مالکان اختیار دارند که یا معوض را دریافت کنند یا ادامه وضع موجود را بپذیرند که شامل ممانعت از ساخت می‌شود .  

    وی در پاسخ به این پرسش که مشکل سایر تعاونی‌های مسکن نیز در وزارت راه و شهرسازی قابل دنبال و پیگیری است یا خیر ؟ گفت : مشکل عمده‌ای که در رابطه با تعاونی‌های مسکن وجود دارد این است که تعاونی‌های مسکن به غیر از وزارت مسکن و شهرسازی زمین را به تعاونی‌ها واگذار و حقوقی را برای مردم ایجاد کرده‌اند . در واقع ، در حال حاضر مواجه هستیم با تصرفاتی بر روی اراضی که سند آن به نام دولت است . در حوزه سازمان ملی زمین و مسکن دستورالعملی با مصوبه مجمع تهیه شده که در حال اجراست .

    وی با تفکیک شهرهای جدید از سایر شهرها اعلام کرد : در شهرهای جدید بر اساس تفکیک وظایفی که در وزارتخانه انجام شده است سازمان ملی زمین و مسکن ورود نمی‌کند و این کار باید از سوی شهرهای جدید پاسخ داده شود . غیر از شهرهای جدید ما برای کلیه استان‌ها دستورالعمل را برای تعیین تکلیف تعاونی‌ها ابلاغ کرده ایم . تعاونی‌های مسکنی که اراضی را از تعاونی‌هایی غیر از دولت خریداری کرده و ساخت و ساز را انجام داده اند و در حال حاضر سند مالکیت آنها با مشکلاتی روبه روست مورد بررسی و اولویت سازمان ملی زمین و مسکن برای تعیین تکلیف قرار دارند .  

    وی با تاکید بر این مطلب که ورود وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات مردم است ، گفت : واقفیم که قاعدتا اراضی توسط مقام‌های محلی واگذار شده و مردم به مقام محلی اعتماد کرده اند و آن مقام محلی که یا شورا یا شهرداری ها بودند یا ارگانی که اختیار قانونی نداشتند این زمین‌ها را واگذار کرده‌اند . امروز و هم اکنون از دید حمایتی در حال حل مشکلات این مردم هستیم و شاهدیم که تاکنون هشت هزار نفر برای تعیین تکلیف موردی زمین ها و واحدهای مسکونی خود ثبت نام کرده‌اند و ما هم اکنون افراد را ملاک عمل قرار می‌دهیم به شرط آنکه ساخت و ساز کرده و ساکن باشد .

    ابراهیمی تصریح کرد : این پیگیری‌ها از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای افراد عضو تعاونی‌هایی است که بعضا دو تا سه دهه از ساخت و سازشان گذشته است و می‌خواهند تخریب و نوسازی انجام دهند و مجوز ندارند . معتقدیم این اقدام سازمان ملی زمین و مسکن فعالیت ها را برای بهسازی ، بازآفرینی و ترهین اسناد تسهیل می‌کند . سازمان ملی زمین ومسکن معتقد است که اینکار تقریبا ۷۰ درصد از مشکلات مردمی که عضو تعاونی‌های مسکنی هستند که واحدهای مسکونی شان احداث شده و در انتظار سند و یا تعیین تکلیف زمین ها و واحدهای مسکونی خود هستند را حل می کند . سازمان ملی زمین و مسکن فعلا در رابطه با تعاونی‌هایی که ساخت و ساز انجام نداده‌اند اقدامی انجام نداده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    نظرات کاربران