در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی درباره شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای به استانداران سراسر کشور ، مصوبه شورای‌عالی را در خصوص شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری موضوع مصوبه مورخ ۹۷.۶.۱۴ هیات وزیران ابلاغ کرد .

    در نامه‌ای که به امضای دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده ، آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۷.۹.۱۲ خود و به دنبال گزارش‌های ارایه شده در جلسه مورخ ۹۷.۸.۲۸ پیرامون اقدامات وزارت راه و شهرسازی با موضوع شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری در راستای مصوبه مورخ ۹۷.۶.۱۴ هیات محترم وزیران ، ضمن تاکید مجدد بر مفاد مصوبه مورخ ۹۴.۴.۲۹ شورای عالی ، به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود :

    ۱. در شناسایی اراضی مستعد احداث شهرک‌های گردشگری رعایت موارد زیر الزامی است :

    - عدم قرار گیری در مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست ، عرصه‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی و مراتعی که واگذاری آنها قانونا ممنوع است .

    - عدم قرارگیری در عرصه‌های زراعی و باغی ، خصوصا در حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های روستایی

    - امکان تامین آب بر اساس اعلام نظر وزارت نیرو با عنایت به بند ۷ مصوبه مورخ ۹۲.۸.۷ شورای‌عالی آب

    - عدم قرارگیری در حوزه آبریز سدهای تامین‌کننده آب شرب کلانشهرها و شهرهای کشور و عدم تعارض با کارکردهای طبیعی حوزه بر اساس تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست

    - امکان تامین زیرساخت‌های موردنیاز بر اساس اعلام دستگاه‌های بخشی مرتبط

    - عدم قرارگیری در عرصه و حرائم آثار تاریخی و باستانی کشور

    - عدم قرارگیری روی آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و عرصه‌های تغذبه کننده آنها

    - انطباق با کلیات احکام طرح‌های فرادست ملاک‌عمل منطقه

    در ادامه این مصوبه آمده است : همچنین لازم است تهدید ایجاد راه‌های دسترسی به شهرک برای جنگل‌ها و اراضی بکر منابع‌طبیعی موجود و چگونگی موضوع دفع فاضلاب شهرک موردتوجه جدی قرار گیرد .

    در بند دوم این مصوبه توضیح داده شده است : بررسی و تایید اولیه اراضی مذکور پس از دریافت پیشنهاد از سوی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ، در ستاد شهرک‌سازی (موضوع مصوبه مورخ ۸۶.۱۲.۲۷) و در چهارچوب سیاست‌های فوق‌الذکر انجام گرفته و نتیجه برای تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شود. در همین راستا ، نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به اعضای ستاد شهرک‌سازی افزوده می‌شوند .

    در بند سوم مصوبه آمده است : در فرآیند بازنگری دستورالعمل شهرک‌سازی، تفاوت‌های بین گردشگری مبدا شهری با مبدا فراشهری ، ساز و کار حقوقی لازم و نظام مالکیت عرصه و اعیان ، بررسی اهلیت سرمایه‌گذار ، میزان و نوع بارگذاری ، نحوه مدیریت شهرک و چگونگی امکان استفاده عمومی از ظرفیت‌های شهرک برای شهرک‌های موضوع این مصوبه موردتوجه قرار گیرد .

    در بند چهارم این مصوبه نیز تصریح شده است : تدابیر لازم به منظور بالابردن توان گردشگری منطقه از راه ساماندهی شهرک‌های غیررسمی در بستر قانونی موجود توسط دبیرخانه به شورایعالی ارایه شود .

    در انتها آمده است : مراتب در راستای مصوبه هیات محترم وزیران ابلاغ می‌شود و خواهشمند است دستور فرمایید به نحو شایسته به آگاهی کلیه مراجع ذیربط استانی رسانده شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ...

    |

    نظرات کاربران