در حال بارگذاری ...
  • وجود ۴۷ گسل به طول ۲۰۰۰ کیلومتر در استان مرکزی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر کارگروه ملی زلزله و رئیس بخش زلزله شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از ۴۷ گسل به طول ۲۰۰۰ کیلومتر در استان مرکزی خبر داد و استان مرکزی را از لحاظ زلزله خیزی در رده متوسط ارزیابی کرد .

    بیت اللهی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله ، لغزش لایه های زمین ، ابنیه ، ساختمان و شهرسازی که در سالن جلسات مدیریت بحران استانداری مرکزی با حضور مدیرکل بحران استانداری ، مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مدیران و مسئولین عضو کارگروه تشکیل شد گفت : بر اساس مطالعات انجام شده که به تفکیک روستاها صورت پذیرفته استان مرکزی دارای ۴۷ گسل به طول ۲۰۰۰ کیلومتر می باشد و بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ مبحث گسل در پهنه گسل های اصلی با جابجایی عمده ، احداث ساختمان های مهم و بسیار مهم مانند بیمارستان ها ، مدارس ، تاسیسات مهم مثل شریانهای گاز ، آب و برق ، مخابرات ، مراکز ستادی و فرماندهی و نظامی ممنوع می باشد که ایجاب میکند طرح های تفصیلی شهرها بازنگری شود .

    وی محوریت این جلسه را تعیین حریم گسل های شهرهای استان مرکزی عنوان کرد و پس از ارائه توضیحات قادری مدیر بحران اداره کل راه و شهرسازی ، غیاثی مدیرکل بحران استانداری و  مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی ضرورت تعیین حریم گسل های شهرهای استان را اعلام نمود .

    وی تهیه نقشه حریم گسل ها در شهرهای اراک و ساوه و بررسی اجمالی گسل های موجود در این دو شهر را از مصوبات این جلسه عنوان کرد که تمهیدات مهندسی در زون های تقاطع شریان های حیاتی با گسل ها ، تعیین و شناسایی کلیه ساختمانهای با اهمیت خیلی زیاد و خطر زا در حریم گسل های اصلی این دو شهر را از اقدامات بعدی این کار گروه برشمرد که باید به جدیت دنبال گردد .

    بیت اللهی گفت : نتایج این جلسه به شورای فنی استان و شورای هماهنگی مدیریت بحران ارسال و در دستور کار این شورا قرار خواهد گرفت .

    وی تشکیل دو کار گروه کارشناسی در زمینه زمین شناسی ژئو تکنیک و سازه و شهرسازی جهت انجام این امور را با استفاده از نیروهای تخصصی استان را از دیگر مصوبات کار گروه برشمرد .

    وی همچنین اضافه کرد انتظار می رود این کار مهم در دو شهر اراک و ساوه تا پایان شهریور ۱۳۹۸ به اتمام برسد .




    مطالب مرتبط

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

    |

    خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    نظرات کاربران