در حال بارگذاری ...
  • تلفات انسانی در ساخت و ساز ناشی از عدم بهره‌مندی از استانداردها و HSE

    مباحث HSE یعنی ایمنی ، سلامت و محیط زیست هم در طراحی ، هم در ساخت و هم در بهره‌برداری باید به منصه ظهور برسد و تصور این نباشد که این دستور کار تنها مختص کارگاه‌های ساختمانی و دفاتر مهندسی مشاور و دفاتر فنی است بلکه در تمامی عرصه‌ها در سطوح خرد تا کلان باید مد نظر قرار بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که قسط اول احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دو سال ۹۸ و ۹۹ در فاز نخست برای ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است ، گفت : دستاوردهای ۴۰ ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته و قابل دیدن و تجربه آموزی است .

    محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز در دومین همایش نشان تعالی HSE (محیط زیست ، سلامت و ایمنی) که در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزار شدن است ، ضمن تبریک روز مهندس به جامعه مهندسان گفت : خوش‌بین و مومن هستم که جامعه مهندسی در هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که رکود حاکم شود و همواره خلاق و موثر و با پشتکار قله‌های سازندگی را فتح می‌کند و ترقی کشور را در دستور کار قرار می‌دهد . دستاوردهای ۴۰ ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته است و قابل دیدن و تجربه‌آموزی است .

    عضو کابینه دولت دوازدهم روز مهندس را فرصت مغتنمی برای تکرار تجارب موفق و نشر آن‌ها و زدودن رفتارهای نادرست و حذف شیوه‌های ناکارآمد برشمرد و گفت : مباحث HSE یعنی ایمنی ، سلامت و محیط زیست هم در طراحی ، هم در ساخت و هم در بهره‌برداری باید به منصه ظهور برسد و تصور این نباشد که این دستور کار تنها مختص کارگاه‌های ساختمانی و دفاتر مهندسی مشاور و دفاتر فنی است بلکه در تمامی عرصه‌ها در سطوح خرد تا کلان باید مد نظر قرار بگیرد . اگر در طراحی در کسوت مهندسان مشاور ضوابط و معیارها اعمال نشوند هزینه ها را باید مردم بپردازند . کمااینکه در مهندسی ارزش نیز اگر در طراحی به هزینه بهره‌بردار توجه نکنیم در واقع به بهره‌وری بی‌توجهی کرده ایم .

    اسلامی تصریح کرد : علاوه بر تاکید بر الزام ورود HSE به مباحث طراحی ، در مصالح ، لوازم و ابزارهایی که ایمنی را در ذات خود دارند باید این مهم مورد توجه و الزام قرار بگیرد .

    وی یکی از موارد منسوخ شده در دنیا را بر اساس استانداردها استفاده از داربست توسط کارگران ساختمانی در ساخت و ساز مطرح کرد و توضیح داد : چند ۱۰ سال است که استفاده از داربست منسوخ شده است و ما در کشور خود برای آن حرکت نو و تازه‌ای نداشتیم و از تکنولوژی جدید بهره نبردیم که باید در این زمینه گام های مهمی برداریم .

    وزیر راه و شهرسازی بخش عمده‌ای از تلفات انسانی را در ساخت و ساز ناشی از عدم بهره‌مندی از استانداردها و از جمله HSE برشمرد و گفت : مدیریت و نظارت بر فعالیت های ساختمانی و ساخت و ساز بسیار کم است و ضایعاتی که در برخی از آیتم ها وجود دارد ناشی از عدم کنترل‌های مناسب است .

     

     

    عضو کابینه دولت دوازدهم بخشی از مشکلات را عدم آموزش نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد . نیروی انسانی باید ضوابط و معیارها را به عنوان بخشی از مهارت ها مدنظر قرار دهد و در کنار آن تناسبات انجام فعالیت های ساختمانی و ساخت و ساز و پروژه های عمرانی باید بر اساس الزامات HSE انجام شود .

    اسلامی کاهش و صفر کردن رفتارهای مخاطره آمیز را در فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز از مهمترین برنامه ها برشمرد و گفت : نیروهای تحصیل کرده ای داریم که از حضور آنها در فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز باید بیشتر استفاده شود. همچنین این نیروها را باید به گونه‌ای آموزش داد که بتوانند الزامات محیط زیستی، ایمنی و سلامت را در دستورکار قرار دهند .

    این مقام مسئول بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت و سازها از الزامات برشمرد و گفت : در فرآیند طراحی و ساخت و ساز باید بهینه سازی مصرف انرژی در دستور کار قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کنیم تا استفاده صحیحی از انرژی در ساختمان‌ها اتفاق بیفتد . تحول و تحرک در ساخت و ساز از اهم برنامه‌های ماست. خوشبختانه با اراده قاطع رییس جمهوری ساخت و ساز مسکن در دو سال ۹۸ و ۹۹ به کمک جامعه مهندسی و دیگر دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز در برنامه قرار دارد . از تمامی دغدغه‌مندان و همچنین مردم دعوت می‌کنیم تا در این مهم با ما مشارکت داشته باشند . عقب ماندگی در بخش عرضه مسکن را جبران می‌کنیم و وظیفه ما تعادل بخشی به عرضه مسکن به ویژه برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه است .

    اسلامی همچنین خاطرنشان کرد : تحلیل و آنالیز مسکن نشان می دهد که در پنج استان کشور تا دهک هفت را باید توانمندسازی کنیم تا این دهک‌ها بتوانند صاحب خانه شوند. همچنین کمک خیرین و مسکن سازان نیز در روند عرضه مسکن در  دستور کار است که در این زمینه همکاری لازم وجود دارد . وظیفه ما در عرضه مسکن ، تسهیل‌گری و ایجاد مشوق‌های لازم ، ساده‌سازی و روان‌سازی برای سرعت دادن به ساخت و عرضه مسکن است . شورای مسکن در تهران و حداقل در ۳ و حداکثر در ۵ استان کشور تشکیل شده است .

    اسلامی اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و بهسازی را در بافت‌های میانی شهرها و محلات هدف و اجرای نوسازی را در بافت‌های ناکارآمد شهری از مهمترین برنامه‌های آتی وزارتخانه مطرح کرد و گفت : اولویت ما صرف زمان و هزینه در محلات هدف بازآفرینی شهری نیست بلکه در این امر از مشارکت مردم و ایجاد تحرک برای بهسازی بافت ها بهره می بریم .

    وی اجرای این طرح با عاملی برای بیرون راندن مسکن از رکود و ایجاد اشتغال و تحرک در این عرصه عنوان کرد و گفت : برای اینکار از محل صندوق توسعه ملی بخش عمده‌ای از هزینه ها فراهم شده است و قسط اول آن به حساب وزارت راه و شهرسازی به عنوان سرمایه در گردش برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده واریز شده است . امیدواریم ساخت و ساز مسکن با حضور حداکثری جامعه مهندسان و حرفه مندان شتاب بگیرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی از برنامه الصاق ۳۰۰ هزار هکتار زمین به پهنه‌های شهری و تشکیل ستاد اجرایی سازی این برنامه در وزارتخانه ...

    |

    حدود سه دهه از تجربه‌اندوزی سازمان می‌گذرد که لازم است نسبت به بازنگری و احتمالاً تغییر در کلیات یا برخی جزئیات ساختار نظام مهندسی به عنوان یک گام استراتژیک اقدام دقیق و موشکافانه به عمل آورده شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت : بر اساس ابلاغ سرپرست ریاست‌جمهوری ، سقف تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم ۶۶ هزار و ۷۹۱ واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و به ۵۱ هزار و ۷۴۰ متقاضی واجد شرایط ...

    |

    یکی از اتفاقات بزرگ این دولت در حوزه بافت فرسوده رقم خورد . بافت فرسوده مورد تاکید دولت‌ها بوده است. میانگین سالانه بافت‌های فرسوده در دولت یازدهم و دوازدهم سالی ۴۷ هزار پروانه بوده است و در ۳ ساله دولت سیزدهم میانگین سالانه صدور پروانه در بافت فرسوده بیش از ۹۰ هزار پروانه ...

    |

    نظرات کاربران