در حال بارگذاری ...
  • کسب رتبه برتر در رعایت مقررات ملی ساختمان توسط راه و شهرسازی خراسان رضوی

    در سال جاری بیش از ۲۵۰۰ بازدید در سطح استان انجام و اقدامات لازم از قبیل مکاتبات برای توقف یا اصلاح عملیات اجرایی ، معرفی به شورای انتظامی و ... صورت گرفته است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان از کسب رتبه برتر در رعایت مقررات ملی ساختمان توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۷ خبر داد .

    احسان فرشته پور با اعلام این خبر گفت : این ارزیابی توسط دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و به منظور ارتقای کیفیت ساختمان ها در کنار افزایش بهره وری و حفظ سرمایه های ملی و تأمین آسایش ساکنان آنها انجام گرفته است .

    وی در خصوص هدف از این ارزیابی ها اظهار داشت : بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرح های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است ؛ بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و در صورتی که در حین بازدیدها به تخلفی برخورد نماید ، با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به ناظر و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ می نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است . 

    فرشته پور در خصوص شاخص های مورد بررسی در این ارزیابی گفت : بر این اساس در سال جاری بیش از ۲۵۰۰ بازدید در سطح استان انجام و اقدامات لازم از قبیل مکاتبات برای توقف یا اصلاح عملیات اجرایی ، معرفی به شورای انتظامی و ... صورت گرفته است .

    رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی صنعت ساختمان تصریح کرد : همچنین اطلاع رسانی به موقع در خصوص تغییرات و اصلاحات مباحث مقررات ملی ساختمان ، برگزاری همایش و کارگاه آموزشی ، اطلاع رسانی به عموم مردم در شبکه های خبری ، تهیه فیلم و اینفوگرافی ، تهیه چند جلد کتاب توسط سازمان نظام مهندسی و مشارکت در نگارش استانداردهای ساختمانی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی مصوب و غیر مصوب ، نظارت بر دوره های آموزشی ، برگزاری کارگروه آموزش و ترویج از جمله شاخص های مورد بررسی در این ارزیابی بوده است . 

    فرشته پور اعلام کرد : همچنین بررسی و کنترل موردی پروانه‏ های ساختمانی و اسناد و مدارک و نقشه های ضمیمه‏ ی آن ، بررسی و کنترل موردی صدور پایان کارهای ساختمانی ، ایجاد هماهنگی با شهرداری های استان و دریافت وجوه قانونی صدور پروانه ، ایجاد هماهنگی با سازمان‏های نظام مهندسی و شرکت در جلسات هیأت مدیره این سازمان‏ها، نظارت و ارزیابی عملکرد سازمان نظام مهندسی استان بر اساس شاخص های مورد ارزیابی به نحو احسن انجام شده است .

    وی اعلام کرد: تشکیل کمیته ایمنی ، ارسال ، بررسی ، تحلیل آمار حادثه دیدگان و متوفیان و اقدامات لازم ، اقدامات موثر در کمیته ایمنی و بازدید از پروژه های حادثه خیز و همچنین تشکیل کمیته مصالح ساختمانی در سطح اداره کل و استان ، بررسی وضعیت استاندارد اجباری مصالح ساختمانی در بازدید های نظارت عالیه و مکاتبات با سازمان استاندارد و مرکز تحقیقات مسکن ، بازدید از کارگاه ها و کارخانه های تولید مصالح ساختمانی و فن آوری نوین و ارائه گزارش اقدامات در کسب رتبه برتر توسط این اداره کل موثر بوده است.

    رئیس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی صنعت ساختمان با اعلام اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دو بخش مهم نظام مهندسی و کنترل ساختمان را دارد ، بیان کرد : اعضای سازمان نظام مهندسی در قالب ظرفیت و صلاحیت خود باید نظارت کافی و قانونی را بر پروژه‌های ساختمانی در گروه های مختلف داشته باشند .

    وی در خصوص نقش نظارت عالیه در ساخت و سازها گفت : مهندسین ناظر باید با نظارت صحیح ، اصولی ، به موقع و مستمر، فرهنگ صحیح شهرسازی و ساختمان‌سازی را در جامعه نهادینه کنند ؛ چرا که ساختمان احداثی به عنوان محصول نظارتی مهندس ناظر در آینده به صورت کالایی ملی در قالب ساختمان یا بنا بین مردم و بهره‌برداران رد و بدل می‌شود و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در نظارت باعث بروز حوادث ناگوار و ایجاد خساراتی جبران‌ناپذیری به مردم و جامعه خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    از مهم‌ترین موارد مطرح شده می‌توان به بررسی طرح تفکیکی سایت ۴۶ هکتاری نهضت ملی مسکن در شهر ملک آباد ، تغییر کاربری ، افزایش طبقات ، جانمایی کاربری آموزشی مقیاس محله ، بررسی طرح تفکیکی سایت اداری و بررسی طرح اصلاحی شبکه معابر و... اشاره کرد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : با هدف بررسی اقدامات صورت گرفته پیرامون تکالیف بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن ...

    |

    میزان تامین زمین در شهرستان فریمان ۹۲ هکتار به استعداد ۱۶۰۶ واحد مسکونی است که در شهر فریمان با ۲ سایت ، سفیدسنگ ۲ سایت ، شهر فرهادگرد یک سایت و قلندرآباد یک قطعه تخصیص پروژه شده‌اند .

    |

    نظرات کاربران