در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه به استاندار آذربایجان شرقی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار آذربایجان‌شرقی مصوبه شورای عالی را در ارتباط با طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه با تاکید بر ممنوعیت کاربری و احداث ابینه در بستر رودخانه مردوق چای در ۹ بند ابلاغ کرد .

    فرزانه صادق مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به پورمحمدی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی ، مصوبه شورا را درباره طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه ابلاغ کرد . 

    در این ابلاغیه آمده است : شورای‌عالی شهرسازی در جلسه مورخ ۹۷.۱۱.۲۹ خود ، طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دره گشایش مراغه ، مصوب جلسه مورخ ۹۶.۱۲.۲۶ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان‌شرقی را مورد بررسی قرار داد و ضمن توجه به صورتجلسه مورخ ۹۷.۸.۲۳ کمیته فنی شماره دو (کمیته فنی گردشگری) به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود :

    ۱. با عنایت به مجموع مصوبات استانی اعم از کارگروه تخصصی امور زیربنایی و شهرسازی استان و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و نیز نظریه‌های تخصصی دستگاه‌ها از جمله ارزیابی زیست‌محیطی ، محدوده طرح منحصر به ۳۲ هکتار اراضی منابع طبیعی در پیرامون و پایین دست غار هامپوئیل خواهد بود ، تاکید می‌شود که منطقه نمونه دارای فاز بعدی توسعه نخواهد بود و کلیه تجهیزات و تاسیسات در همین اراضی مکان‌یابی و اجرایی می‌شود .

    ۲. با توجه به اهمیت میراث طبیعی غار هامپوئیل و بر اساس اعلام نظر کارگروه ملی غارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست (موضوع نامه شماره ۳۶۸۷۱ / ۳۴۰ / ۹۷ مورخ ۹۷.۹.۱۷ دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست) ، بر ملاحظات زیر تاکید می شود :

    ۲-۱. طرح مدیریت غار و حریم آن شامل مراحل اجرایی و بهره‌برداری توسط مشاور ذی‌صلاح تهیه و مطابق با دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری از غارها و شرح خدمات ابلاغی ، به کارگروه غارشناسی ارایه و از این نهاد مجوز لازم را اخذ نماید .

    ۲-۲. واگذاری مالیکت غار و حریم آن بر اساس نقشه غار به سرمایه‌گذار مجاز نیست .

    ۲-۳. بارگذاری و ایجاد ابنیه اعم از ثابت یا موقت ، جاده و مسیر دسترسی در بالادست دهانه غار تا خط‌الراس ممنوع است .

    ۲-۴. هرگونه احداث ابنیه ثابت در شعاع پانصد متری دهانه در پایین دست و طرفین دهانه غار ممنوع است .

    ۲-۵. ممنوعیت فصلی ورود به غار در فصل زادآوری و خواب زمستانه خفاش‌ها مطابق با نظر اعلامی سازمان حفاظت محیط‌زیست از سوی بهره‌بردار رعایت شود .

    ۳. میزان آب مصرفی مورد نیاز ، مطابق استانداردهای موجود در انطباق با منابع آبی قطعی و تملک شده توسط سرمایه‌گذار طرح به تایید نماینده وزارت نیرو در کمیته فنی شماره دو (کمیته فنی گردشگری) برسد و در صورتی که به هر دلیل امکان تملک یا تغییر کاربری چاه جدید میسر نشود ، لازم است کل برنامه‌ریزی فیزیکی طرح متناسب با منابع آبی موجود تقلیل یابد .

    ۴. نقشه طرح اجرایی جمع‌آوری فاضلاب و ایستگاه تصفیه‌خانه طرح پس از اخذ تایید از سوی شرکت آب منطقه ای استان در اسناد طرح لحاظ شود .

    ۵. هرگونه استقرار کاربری و احداث ابنیه در بستر و حریم رودخانه مردوق چای ممنوع است .

    ۶. مطابق پیشنهادهای طرح، حداکثر زیربنای قابل احداث در طرح معادل ۵۰۰۰ مترمربع (۱.۵ درصد کل مساحت سایت) خواهد بود که مختص کاربری‌های اقامتی و خدمات گردشگری و تفریحی خواهد بود . ضمنا هم راستا با پیشنهادهای مهندسین مشاور طرح ، حداکثر میزان بستر طبیعی محدوده طرح که در روند اجرای طرح جامع منطقه نمونه گردشگری دستکاری شده و در آن عملیات عمرانی اجرایی می شود ، معادل ۶.۵ درصد مساحت اراضی محدوده طرح جامع منطقه خواهد بود .

    ۷. احداث واحدهای اقامتی موقت با رعایت الزامات مربوط به غار صرفا با سازه های سبک و منطبق بر الگوی بومی منطقه صورت گیرد .

    ۸. کلیه مفاد مندرج در نامه اعلام نظراداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی با شماره ۴۶۷۱ / ۹۵ مورخ ۹۵.۴.۳۱ در طرح نهایی لحاظ شود .

    ۹. حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از قطع آن در ساخت و سازها ضرورت دارد و همچنین لازم است جاده دسترسی طرح در حد وضع موجود حفظ شود .

    در پایان ابلاغیه تصریح شده است : مراتب جهت استحضار و صدور انعکاس و اقدام اعلام می‌شود . خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی طرح های توسعه وعمران ، دستور فرمایید مدارک با اعمال اصلاحات صدرالذکر جهت ابلاغ حداکثر طی دو ماه آتی به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ...

    |

    نظرات کاربران