در حال بارگذاری ...
  • لزوم همکاری مدیران معماری و شهرسازی در بازنگری طرح‌ جامع مسکن

    برنامه ریزی در خصوص تامین مسکن از طریق نیازسنجی در طرح جامع مسکن انجام می‌شود . چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد . انتظار می‌رود در زمینه پاسخگویی به نیاز مسکن بلوغی حاصل شده باشد و به نیاز مسکن دهک یک و دو پاسخی در خور داده شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران معماری و شهرسازی استان‌های کشور ، گفت : حتما برنامه‌های استان‌ها در خصوص رفع معضل حاشیه‌نشینی به معاونت معماری و شهرسازی ارائه شود تا در صورت لزوم با انجام اصلاحاتی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای بررسی و اخذ مصوبه مطرح شود .

    فرزانه صادق‌مالواجرد دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در همایش یک روزه معاونان معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ، ضمن تبیین سیاست‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری در دوره جدید ، گفت : بخشنامه‌ای از سوی معاونت مسکن و ساختمان برای تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است که در بند اول آن در خصوص بازنگری و تجدید نظر در طرح جامع مسکن تاکید شده است . از تمامی مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور می‌خواهم که در خصوص بازنگری و تجدیدنظر در طرح جامع مسکن ، مطالعات جامعی انجام دهند و نتایج را ظرف مدت زمان یک ماهه به ما اعلام کنند .

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ، با تاکید بر اینکه بازنگری طرح جامع باید با نیازسنجی به مسکن انجام شود ، افزود : برنامه ریزی در خصوص تامین مسکن از طریق نیازسنجی در طرح جامع مسکن انجام می‌شود . چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد . انتظار می‌رود در زمینه پاسخگویی به نیاز مسکن بلوغی حاصل شده باشد و به نیاز مسکن دهک یک و دو پاسخی در خور داده شود .

    وی با تاکید بر اینکه تامین مسکن دهک یک و دو در نیازسنجی و بازنگری طرح جامع باید مدنظر مدیران معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور باشد ، خاطرنشان کرد : تلاش کنیم تا عقب‌ماندگی‌های بخش مسکن را بنابر این نیاز جبران کنیم .

    معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مساحت بافت فرسوده پایتخت و ضرورت ساماندهی آن تاکید کرد و گفت : در همه شهرهای کشور پاسخگویی مناسب به نیاز واقعی مد نظر است . همچنین وی بر لزوم توجه ویژه به حاشیه نشینی و برنامه‌ریزی‌های مربوطه و ساماندهی و کنترل این معضل تاکید کرد .

    وی تصریح کرد با نادیده گرفتن عوامل حاشیه‌نشینی و اعلام اینکه این نوع سکونت در خارج از محدوده‌های شهرها هستند ، نمی‌توان صورت مسئله را پاک کرد و افزود : پاسخگویی لازم است و این مستلزم توجه به معضلات مبدا مهاجرت و جذابیت‌های مقصد است .

    وی در بیان حاشیه نشینی های گسترده ، چابهار را مثال زد و گفت : در چابهار شاهد هستیم که مساحت حاشیه از شهر بیشتر شده است . وقتی این اتفاق می‌افتد حتما مشکلاتی هم در عدم توجه در برنامه‌ریزی‌های آمایش سرزمین و هم عدم رعایت قوانین کنترلی و بازدارندگی‌های تصرف اراضی ملی و جود دارد که نیاز است به جد مورد بررسی قرار گیرد . مدیران معماری و شهرسازی در این قبیل موارد حساسیت ویژه داشته و پیشنهادهای اجرایی ارائه کنند .  

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از ابلاغ بخشنامه های مشترک معاونت معماری و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن در ارتباط با برنامه ریزی حوزه مسکن خبر داد و گفت : برنامه ریزی تا مقیاس طراحی شهری و طراحی الگوهای مسکن مطابق با اقلیم و بستر، ضروری است و باید از مشاوران ذی‌صلاح در این خصوص بهره گرفته شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی توجه به بافت‌های تاریخی و ارزشمند را از دیگر موارد مهم برشمرد و افزود : باید تعامل مناسبی بین مدیران معماری و شهرسازی با شهرداران و همچنین مدیران میراث فرهنگی در استان‌ها ایجاد شود تا بتوان مشکلات این بافت ها را به حداقل کاهش داد .

    صادق‌مالواجرد با تاکید بر اینکه توجه ویژه شورایعالی شهرسازی و معماری ایرانی در سنوات اخیر مبنی بر لزوم صیانت از بافت‌های تاریخی و واجد ارزش در مصوبات شورایعالی مشهود است ، افزود : نحوه اقدام در این خصوص مبنی بر حفاظت توام با ایجاد سرزندگی است که به عنوان نکته حیاتی باید مورد توجه قرار گیرد ؛ در این راه تعامل بین مدیران شهرسازی ، شهرداری‌ها و میراث فرهنگی جهت تهیه طرحهای پاسخگو به نیازهای ساکنین ضروری است .

    گفتنی است در این همایش تمامی معاونان معماری و شهرسازی استان‌های سراسر کشور حضور داشتند و موضوعاتی همچون تهیه طرح جامع اصفهان با رویکرد نوین ، عملیاتی شدن سامانه کمیسیون ماده ۵ در شهر شیراز ، سیاست‌های ابلاغی شورای‌عالی جهت تهیه و تصویب طرح‌های جامع شهرها- (موضوع ماده ۳۱ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور) و اطلاعات مربوط به برنامه‌ریزی مسکن استان‌ها مورد بحث و تبادل‌نظر اعضای شرکت کننده و مسئولان قرار گرفت .

    شایان ذکر است در این جلسه علاوه بر دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران ، مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، سرپرست دفتر طرحهای کالبدی و سرپرست دفتر ترویج معماری ، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش حضور به هم رساندند و به ارایه نقطه نظرات خود پیرامون اقداماتی که دفاتر فوق انجام داده‌اند ، پرداختند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    نظرات کاربران