در حال بارگذاری ...
  • احداث ۲۱۶۶ واحد مسکونی در قم طی دو سال آینده

    افتتاح ۱۹ هزار و ۸۲۵ واحد مسکن مهر قم در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است که این رقم معادل ۵۰ درصد واحدهای مسکن مهر استان است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت : بر اساس برنامه وزارت راه و شهرسازی طی دو سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور احداث می‌شود که از این تعداد سهم شهر قم ۲۱۶۶ واحد خواهد بود .

    در چهارمین جلسه شورای تامین مسکن استان که با ریاست استاندار قم تشکیل شد ، حسن صبوری اظهار داشت : ۲۸۴ واحد مسکن مهر در قالب ۲ تعاونی که در شهرک پردیسان احداث شده است ، سال آینده به متقاضیان تحویل داده می شود . مسکن مهر در قالب ۹ محله و با تعهد احداث ۴۴ هزار و ۵۰۴ واحد در قم آغاز شد .

    صبوری اضافه کرد : ۲ هزار و ۲۰۸ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار و ۴۱ هزار و ۲۹۶ واحد نیز در شهرهای بالای ۲۵ هزار جمعیت احداث شده است .

    وی با بیان این که تاکنون ۴۲ هزار و ۶۲۰ واحد مسکن مهر در قم افتتاح شده است ، خاطرنشان کرد : از این تعداد ، ۴۰ هزار و ۴۱۲ واحد در شهر قم بوده و از تعداد ۸۸۴ واحد باقی مانده ، ۶۰۰ واحد دارای پرونده قضایی است که به محض حل مشکلات حقوقی و قضایی، به بهره برداری می رسد .

    مدیرکل راه  و شهرسازی استان قم در خصوص پرونده های قضایی توضیح داد : ایجادسازان میثاق با ۱۰۸ واحد ، مهر ۹ با ۲۲۴ واحد ، مهر ۴۷ با ۱۲۲ واحد و تعاونی طاها با ۱۹۰ واحد ، تعاونی هایی هستند که پرونده‌های آن ها در مراجع قضایی در نوبت پیگیری است . افتتاح ۱۹ هزار و ۸۲۵ واحد مسکن مهر قم در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است که این رقم معادل ۵۰ درصد واحدهای مسکن مهر استان است .

    صدور ۱۷ هزار و ۹۳۸ سند برای واحدهای مسکن مهر

    وی ادامه داد : تاکنون ۱۷ هزار و ۹۳۸ سند برای واحدهای مسکن مهر ، واحدهای خود مالک ، بافت فرسوده ، اجاره داری ۵ ساله و اجاره داری ۹۹ ساله قم صادر شده و ۲۳ هزار واحد نیز فاقد سند مالکیت می باشد . طرح هایی از جمله احداث ۱۷ مدرسه، هفت مسجد ، یک پاسگاه نیروی انتظامی ، مراکز تجاری ، ورزشی و درمانی در شهرک پردیسان انجام شده است .

    وی با اشاره به این که بر اساس سیاست وزارت راه و شهرسازی در چند سال آینده ۴۰۰ هزار واحد مسکن در کشور ساخته خواهد شد ، اعلام کرد : ۲۰۰ هزار در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار در بافت مسکونی و ۱۰۰ هزار واحد در تعهد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است .

    وی با بیان این که سهمیه قم ۲ هزار و ۱۶۶ واحد است که باید در بافت فرسوده احداث شود ، گفت : در محدوده بافت فرسوده فاقد زمین ملی هستیم و تنها ظرفیت در محدوده بافت فرسوده تملک هایی می باشد که شهرداری در اطراف بلوار شهید روحانی و فاز پنج بلوار عماریاسر انجام داده است .




    مطالب مرتبط

    آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

    |

    باقیمانده مبلغ در نظر گرفته شده برای تأمین آسانسورهای پروژه‌های مسکن مهر پس از هزینه کرد بخش اول و تأیید انجام کار و بر اساس پیشرفت پروژه پرداخت خواهد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به خرید تمام تجهیزات تا پایان تیر ماه امسال شده‌ است .

    |

    رسیدگی به محلات بافت ناکارآمد شهری با گونه تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در شوشتر از جمله برنامه‌های بازآفرینی شهری در این شهرستان است . یکی از مشکلات مهم در حوزه تسهیلات بافت فرسوده نداشتن سند مالکیت متقاضیان در بافت ناکارآمد شهری است .

    |

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    نظرات کاربران