در حال بارگذاری ...

بررسی طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج

در طرح ویژه‌ای که در کمیته فنی ۳ مطرح شد دو نکته مورد توجه قرار گرفته است که شامل توجه به دغدغه‌های مردمی و همراهی آنها در طرح و همچنین وجود تعامل مطلوب مدیریت‌شهری است که اعلام نموده اند پس از تصویب طرح ویژه در شورای عالی شهرسازی و معماری ، حمایت‌های لازم را برای اجرایی کردن آن ، خواهند داشت .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج با رویکرد سازمان‌دهی فضای سبز و باز ، ایجاد عرصه‌های عمومی و توجه به مناظر طبیعی با حضور معاون معماری و شهرسازی و اعضای کمیته فنی ۳ و همچنین نمایندگانی از دانشگاه کردستان بررسی شد .

فرزانه صادق‌مالواجرد معاون معماری و شهرسازی در بیان پیشینه این مطالعه و طرح ویژه‌ای که در دانشگاه کردستان در دست تهیه است ، توضیح داد : پیرو پیشنهاد کمیته راهبری نقشه راه شهرهای استان کردستان در سال ۱۳۹۴ ، موضوع «ساماندهی ، حفاظت و احیای تپه‌ها و چشمه‌ها در منظر طبیعی شهر سنندج» در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۹۵.۱۲.۲ تصویب و بر تهیه طرح ویژه ساماندهی تپه های شهر سنندج تاکید شد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که نحوه شرح خدمات‌نویسی برای طرح ویژه ساماندهی تپه‌های شهر سنندج با چالش‌هایی نیز همراه بود زیرا بیش از آنکه یک طرح موضعی باشد ، به دلیل تاثیر آن در سازمان فضایی شهر سنندج ، طرحی موضوعی محسوب می‌گردد ، افزود : مطالعه و طرحی که توسط دانشگاه کردستان تهیه شده ، پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم با حضور آقای ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان که همزمان معاون عمرانی استانداری نیز هستند این طرح در اجرا با قوت بیشتری دنبال شود .

صادق‌مالواجرد ادامه داد : طرح ویژه در تلاش است تا از تپه‌های سنندج به نحو قابل قبولی در جهت ارتقای کیفیات محیطی و نقش‌انگیزی تپه‌ها درتعامل با شهر بهره برده و ضوابط و مقرراتی را تدوین کند که آن ضوابط و مقررات بتوانند کمبودهای طرح‌های جامع و تفصیلی را برطرف کنند . در طرح ویژه‌ای که در کمیته فنی ۳ مطرح شد دو نکته مورد توجه قرار گرفته است که شامل توجه به دغدغه‌های مردمی و همراهی آنها در طرح و همچنین وجود تعامل مطلوب مدیریت‌شهری است که اعلام نموده اند پس از تصویب طرح ویژه در شورای عالی شهرسازی و معماری ، حمایت‌های لازم را برای اجرایی کردن آن ، خواهند داشت .

گفتنی است طرح فوق ، پس از بررسی و تصویب در کمیته فنی ۳ ، برای تعیین تکلیف نهایی ، در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران قرار خواهد گرفت .

در این نشست ، مشاور طرح از دانشگاه کردستان به توضیح در مورد فرایند طرح و جزییات آن پرداخت . بر اساس اعلام مشاور ، طرح در هفت فصل که شاملِ مطالعات پایه ، مبانی نظری ، مطالعات تپه‌های داخل محدوده و خارج محدوده ، ارزیابی و تحلیل ، تدوین طرح و پیشنهادهای حوزه اجرای طرح است، تدوین شده است .

طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج از جنبه‌های منظر و چشم‌انداز، عمومی و اجتماعی و اکولوژی و زیست‌محیطی ، به بیان مساله پرداخته و اهداف و راهکارهای همچون ، جبران کمبود سرانه فضای سبز ، تبدیل تپه ها به فضاهای عمومی ، جلوگیری از تصرف تپهها ، عدم خصوصی سازی تپهها و تقویت منظرعینی و ذهنی شهر را در راستای ارتقای کیفیت حیات مدنی در شهر سنندج ، دنبال می‌کند .

مطابق مطالعات صورت گرفته توسط مشاور طرح ، مساحت کل شهر ۴۲۷۷ هکتار ، کل تپه های داخل محدوده ۶۰ تپه ، تپه های بارگذاری شده ۳۳ تپه و تپه های مورد نظر که باید صیانت شوند ۲۷ تپه عنوان شد . بر همین اساس ، مساحت کل تپه ها ۱۵۶۶ هکتار معادل ۳۶.۶ درصد شهر ، و مساحت تپه‌های موردمطالعه ۹۰۷ هکتار معادل ۲۱.۲ درصد شهر مطرح شده است .

در طرح ویژه ساماندهی تپه های شهر سنندج ، ضمن انجام سنجش وضعیت در تمامی ابعاد تاثیرگذاربر طرح، به گونه شناسی تپه ها پرداخته شده، و پیشنهادهای طرح نهایی ، متناسب با ویژگی‌های خاص هر تپه ارائه خواهد شد .

گفتنی است در این نشست ، علاوه بر حضور اعضای اصلی کمیته تخصصی ؛ سیدمحمد بهشتی ، محسن حبیبی ، مجید مخدوم ، زهرا اهری ، مروارید قاسمی ، نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط همچون وزارت کشور ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، سازمان پدافند غیرعامل و انجمن صنفی مهندسان مشاور ، نمایندگانی از مدیریت شهری استان ، حضور به هم رساندند و به ارایه نقطه نظرات خود در ارتباط با زوایای مختلف ، طرح ویژه ساماندهی تپه‌های سنندج ، پرداختند .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

|

بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

|

نظرات کاربران