در حال بارگذاری ...
  • تشریح ماموریت‌های دفتر اقتصاد و سرمایه گذاری مسکن وزارت راه و شهرسازی

    در مورد حوادث خارج از پیش بینی ، طرح جامع مسکن باید ظرفیت‌های ذخیره تولید مسکن را نیز مدنظر قرار دهد . امیدواریم این مهم با حمایت همه ارکان و نظام و همچنین استفاده از ظرفیت دستگاه‌های بخش خصوصی به سرانجام برسد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر اقتصاد و سرمایه گذاری مسکن ، برخی از برنامه‌‌های این دفتر را بر اساس دستوراتی که از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است ، اعلام کرد و گفت : رایزنی‌های لازم را با سازمان بنادر ، راه آهن ، وزارتخانه‌های صنعت ، نیرو و سایر دستگاه‌ها برای تدوین و تهیه طرح جامع مسکن در بلندمدت انجام داده‌ایم که تداوم خواهد یافت .

    عباس فرهادیه مدیرکل دفتر اقتصاد و سرمایه‌گذاری مسکن به تشریح برخی از ماموریت‌هایی آن دفتر ، پرداخت .

    وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه بدون نقشه راه و داشتن طرح جامعی که بتواند تمامی کشور را پوشش دهد ، راه رفتن و حرکت در مسیری تاریک است ، اعلام کرد : داشتن نقشه راه از ابتدای شروع به فعالیت در وزارتخانه راه و شهرسازی از جمله مواردی بوده است که دنبال کرده‌ایم . زیرا معتقدیم بدون قطب‌نما حرکت کردن ، حرکت در راه تاریک است و مشکلاتی را ایجاد می‌کند . به همین دلیل نیز بازنگری طرح جامع مسکن و تدوین آن در دستور کار قرار گرفته است . دو طرح جامع مسکن در چند سال گذشته تدوین شد که تقریبا هیچکدام از آنها همه جانبه نگرانه به بحث مسکن نپرداخته است . معتقدم طرح جامع مسکن باید همه جانبه‌نگر باشد، به طوریکه بتواند جنس توسعه مسکن را در کشور تشریح کند .

    فرهادیه با اعلام اینکه بخشی از مشکلاتی که در حوزه مسکن ایجاد شده است مرتبط با نداشتن نقشه راه بلندمدت و طرح آمایشی بوده که باید به عنوان اسناد بالادستی مبنای مطالعات باشد ، اعلام کرد : مطالعاتی پیش‌تر و ۴ دهه قبل انجام شده بود که به هر دلیل مورد استفاده قرار گرفته است . در مطالعات انجام شده و در مطالعات جدید این پیشنهاد بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است که صنابع آب بر و انرژی بر به جای آنکه در محدوده فلات مرکزی ایران قرار بگیرند در شمال و جنوب کشور که فشار هوا مناسب و انرژی خورشیدی و گازی نیز فراهم است ، مستقر شوند . پیشنهاد این بوده که حدود ۴۰ درصد جمعیتی که رشد پیدا می‌کند به سمت سواحل شمالی و جنوبی سوق داده شوند. بخشی از این کار در سواحل شمالی رخ داد و جمعیت به آنجا سوق پیدا کرد ، اما در جنوب عملا محقق نشد .

    مدیرکل دفتر اقتصاد و  سرمایه‌گذاری مسکن ، توضیح داد : طرح جامع مسکن پروژه‌ای است که در دو بخش تنظیم شده است . یک بخش کوتاه‌مدت آن که امیدواریم ظرف ۲ تا ۳ ماه تهیه شود ، خروجی‌اش برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است . اجرای کوتاه‌مدت برنامه مسکن تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال ۹۸ و ۹۹ است که ۲۰۰ هزار واحد آن توسط شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازافرینی شهری در قالب بازافرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملیاتی و اجرایی خواهد شد .

    فرهادیه با اعلام اینکه برنامه کوتاه‌مدت طرح جامع مسکن ؛ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دست بررسی قرار دارد و با اصلاحاتی، عملیاتی و اجرایی می‌شود ، اعلام کرد : تهیه طرح جامع مسکن یک برنامه دو ساله است که در حقیقت افق آن ۲۵ ساله پیش‌بینی شده است . برای تدوین این بخش از طرح جامع مسکن تلاش می‌کنیم تا تدوین آن با هماهنگی دستگاه‌های متولی باشد تا میزان خطاهای آن به میزان قابل توجهی کم شود و همه جانبه نگر باشد . همچنین نیازهای همه دستگاه‌های اصلی و مردم در آن دیده شود .

    مدیرکل دفتر اقتصاد و سرمایه‌گذاری مسکن ، افزود : احداث مسکن در دوره جدید در مناطقی خواهد بود که خدمات زیربنایی در آن میسر باشد . بنابراین طرح جامع مسکن به گونه‌ای تدوین می‌شود که در آن انرژی، دسترسی‌ها ، آب ، شرایط اقلیمی ، پتانسیل و بردباری زیست‌محیطی را ببیند . برنامه دولت هم‌اکنون این است که جمعیت‌پذیری را به سمت مکران و چابهار ببرد و جمعیت‌پذیری ۲۵۰ هزار نفر در آنجا در دستور کار است . در واقع چابهار به دلیل اهمیتی که دارد و جایگاهی که از نظر موقعیت جغرافیایی دارد ؛ مسیر ترانزیتی جنوب شرق آسیا و به ویژه هند به شمال ایران است . در راستای جمعیت‌پذیر کردن تمامی قواعد و ضوابط شهرسازی ، موضوعات زیست‌محیطی، اجتماعی و تمامی امکانات و زیرساخت‌هایی که مناطق مسکونی باید داشته باشند در آنجا مورد توجه قرار خواهد گرفت .

    وی با اعلام اینکه اسکان ۲۵۰ هزار نفر در برنامه ۱۵ ساله در چابهار پیش‌بینی شده است به توسعه عظیمی که در آن منطقه سرزمینی رخ خواهد داد اشاره کرد و توضیح داد : در چابهار توسعه همه جانبه همانند آنچه که در مجاورت بندر شهید رجایی رخ داده است مدنظر است . در برنامه ای که در دستور کار است تصمیم بر آن شده تا منطقه ای بندری در چابهار ایجاد و توسعه یابد که بتواند با دسترسی ریلی به شمال ایران برسد .

    فرهادیه افزود : هم‌اکنون پاکستان و افغانستان ، گرفتاری‌های امنیتی دارند ولی اینطرف مرز در پایداری امنیتی قرار داریم . کشورهای CIS تشنه دسترسی مناسب، خلوت و ارزان به دریای آزاد هستند که این امکان در چابهار فراهم است . بنابراین طرح جامع مسکن باید بتواند تمامی اتفاقاتی که همه دستگاه ها می‌خواهند رقم بزنند را احصا کنند . رایزنی‌های لازم را با سازمان بنادر ، راه آهن ، وزارتخانه‌های صنعت ، نیرو و سایر دستگاه‌ها برای تدوین و تهیه طرح جامع مسکن در بلندمدت انجام خواهد گرفت . در جنوب کشور بحث های ریزگرد نیز وجود دارند که برای حل این معضل نیز مباحث اجتماعی را با همکاران وزارت کشور در دستور کار داریم .

    وی تهیه و تدوین طرح جامع مسکن را در دوره بلندمدت آن نیازمند همکاری برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر عنوان کرد و افزود : تهیه و تدوین طرح جامع مسکن اگرچه فرا وزارتخانه‌ای است اما از همه ظرفیت‌ها با تمرکز در وزارت راه و شهرسازی اینکار انجام خواهد شد . اما در عین حال از ظرفیت‌های سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و از همه بیشتر سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی این برنامه استفاده خواهیم کرد .

    فرهادیه اعلام کرد : اتفاقات غیرمترقبه و حوادث طبیعی بخش دیگری است که باید در طرح جامع مسکن با توجه به میزان خطرپذیری در سطح کشور در نظر گرفته شود . بخشی از آسیب‌های این حوادث از طریق پیشگیری به موقع و با توجه به امکانات مقاوم‌سازی و اصلاح بافت‌های فرسوده میسر می‌شود که باید در کل طرح مدنظر قرار گیرد . در مورد حوادث خارج از پیش بینی ، طرح جامع مسکن باید ظرفیت‌های ذخیره تولید مسکن را نیز مدنظر قرار دهد . امیدواریم این مهم با حمایت همه ارکان و نظام و همچنین استفاده از ظرفیت دستگاه‌های بخش خصوصی به سرانجام برسد .




    نظرات کاربران