در حال بارگذاری ...
  • بهره گیری از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام‌مهندسی ساختمان در ارزیابی سیل اخیر

    بسیاری از ساختمان‌هایی که تخریب شدند در حریم مسیل‌ها بودند و قاعدتا دیگر نباید در همان محل ساخته شوند . حتما ساختمان‌هایی که در مسیل رودخانه‌ها ساخته شده اند باید به نقاط مناسبی منتقل شوند . بدین معنا که در آن مناطق با خطر سیلاب و زمین لغزش ساکن بوده اند نباید در همان منطقه مجدد اسکان یابند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه از ظرفیت‌ و نیروی انسانی نظام ‌مهندسی‌ ساختمان برای ارزیابی سیل اخیر بهره گرفته می‌شود ، اعلام کرد : با استفاده از ظرفیت‌هایی که در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، پژوهشگاه‌ و سایر دستگاه‌ها و نهادهای پژوهشی مرتبط وجود دارد ارزیابی‌های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می‌شود .

    مازیار حسینی که به دستور وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده وزیر به منطقه سیل‌زده لرستان سفر کرده است در مورد جزئیات بازدیدهای خود از مناطق پلدختر و معمولان به ارائه توضیح پرداخت و گفت : یکی از مسائل مهمی که در لرستان به ویژه بحرانی است مساله زمین لغزش است . در لرستان و در مناطق سیل‌زده استان در بسیاری از نقاط هم تعداد زیادی زمین لغزش رخ داده و هم پتانسیل رخ داد تعداد دیگری زمین لغزش در سطح گسترده وجود دارد .

    ارزیابی خطر رخداد زمین لغزش‌های آتی در استان‌های سیل‌زده توسط مرکز تحقیقات

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه تیمی متخصص در حوزه زمین‌لغزش با مدیریت مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی مسئول شده‌اند تا در مورد زمین لغزش ، ارزیابی‌هایی را از مناطق پرخطر داشته باشند ، افزود : با استفاده از ظرفیت‌هایی که در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، پژوهشگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها و نهادهای پژوهشی مرتبط وجود دارد ارزیابی‌های آتی در حوزه زمین لغزش و سیل انجام می‌شود . گزارشی از مناطقی که پتانسیل لغزش در آنها وجود دارد تهیه و به مسئولان ذیربط اعلام می‌شود و بعد از آن ، طرح‌های مقاوم‌سازی و پایدارسازی برای مناطق با خطر لغزش انجام خواهد شد .

    این مقام‌مسئول با اعلام اینکه برای انجام عملیات بازسازی و سایر اقدامات نیاز به آمارهای دقیق و درست است ، گفت : در مورد زلزله چک‌لیست‌های مشخصی وجود دارد که بعد از زلزله می‌توان تشخیص داد که کدام ساختمان قابل تعمیر ، کدام غیرقابل تعمیر و حتی کدام ساختمان غیرقابل ورود است . رنگ های قرمز ، زرد و سبز تعیین کننده مشخصاتی هستند که امدادگران می توانند از آنها راهنمایی های لازم را کسب کنند .

    وی با اعلام اینکه چنین کاری برای ساختمان هایی که در معرض سیل قرار گرفته اند نیز باید انجام شود ، اعلام کرد : این موضوع به مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ابلاغ شده است تا چک‌لیستی را برای ارزیابی سریع ساختمان‌ها با همکاری متخصصان مهندسی سازه و ژئوتکنیک ، تهیه کنند . بازدید از این ساختمانها نیز با همکاری نیروهای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان عضو آن انجام خواهد شد . اینکار با این هدف انجام می‌شود تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارات به دست آید . زیرا آمار کلی با آماری که دقیق و میدانی و بر پایه ارزیابی‌های مهندسی باشد ، متفاوت است و  روی بودجه‌ای که دولت باید مصروف این مساله کند تاثیر بسیار قابل ملاحظه‌ای دارد .

     

     

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفتگوی خود به جمع‌بندی بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان پرداخت و گفت : بسیاری از ساختمان‌هایی که تخریب شدند در حریم مسیل‌ها بودند و قاعدتا دیگر نباید در همان محل ساخته شوند . حتما ساختمان‌هایی که در مسیل رودخانه‌ها ساخته شده اند باید به نقاط مناسبی منتقل شوند . بدین معنا که در آن مناطق با خطر سیلاب و زمین لغزش ساکن بوده اند نباید در همان منطقه مجدد اسکان یابند .

    بازسازی شهرها و روستاها در مناطق ایمن

    حسینی افزود : تعدادی از روستاهایی که در مسیر سیلاب قرار داشتند متاسفانه به طور کامل محو شده و چیزی از آنها باقی نمانده است . قاعدتا با این وضعیت دیگر نباید روستا را مجددا در همان منطقه پرخطر ساخت و باید با مکان یابی مناسب در مجاورت آن روستاها زمین‌های مناسبی که در معرض خطر سیلاب و زمین لغزش و گسل‌های فعال زلزله نباشد ، شناسایی و کار بازسازی و انتقال در مناطق امن ، انجام شود .

    وی همکاری مردم را برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی خود به مناطق امن از نظر مخاطرات طبیعی مثبت ارزیابی کرد و گفت : خوشبختانه در زمینه جابه‌جایی واحدهای مسکونی به مناطق امن در گفتگوهایی که با ریش سفیدان تعدادی از روستاها داشتم ، عکس العمل های مناسبی را دیدم و به نظر این آمادگی و زمینه برای سیل زدگان وجود دارد تا محل زندگی خود را به مناطق امن منتقل کنند . تعدادی زیادی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده باید در منطقه جدیدی مکانیابی شوند و کار ساخت و ساز در نقطه جدید و ایمن انجام خواهد شد .  

    تداوم سفرها به استان‌های سیل‌زده

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه به عنوان نماینده وزیر راه و شهرسازی به مناطق سیل‌زده لرستان سفر کرده است از تداوم سفرهای بیشتر به مناطق سیل زده خبر داد و افزود : در اینگونه مواقع ما دو مسئولیت داریم یکی مسئولیت سازمانی و دیگری مسئولیت در زمان بحران است . در زمان بحران امکان دارد وظایفی را برعهده بگیریم که با مسئولیت نخست ما متفاوت باشد . اما در هر صورت ، در شرایط حادثه باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و هرچه سریعتر وضعیت به حالت طبیعی بازگردد .

    وی اعلام کرد : در مناطقی که مورد بازدید قرار گرفت ، مجتمع‌های مسکن مهر هم وجود داشت و خوشبختانه آسیبی به آنها وارد نشده بود . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان های شرق گلستان گفت : در راستای تامین خدمات روبنایی پروژه های مسکن شهرستان کلاله ، عملیات ...

    |

    از ۲۴۳ هزار واحد مسکن سهمیه استان اصفهان در طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۱۰۳ هزار واحد تاکنون زمین تأمین شده ، مابقی ۴۵ هزار واحد در قالب خود مالکی و ۳۵ هزار واحد در قالب احیای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری اجرا می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان از افتتاح ۹۴۴ واحد مسکونی همزمان با هفته دولت خبر داد . محمدرضا فلاحتگر مدیرکل راه و ...

    |

    این مدل به‌صورت نمونه یکی از فناوری‌های ساختمانی سریع الاحداث و پیش‌ساخته دارای تایید فنی از مرکز و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده مصالح ساختمانی در تمامی مراحل ساخت ، ساخته خواهد شد .

    |

    مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر ، آسفالت و ماشین‌آلات ۱۶ شهریورماه امسال است .

    |

    نظرات کاربران