در حال بارگذاری ...
  • سیل اخیر آزمون بزرگی برای مهندسی کشور

    سیل آزمون بزرگی برای مهندسی کشور بوده است و فکر می‌کنم که خیلی از این آزمون سرافراز بیرون نیامده ایم . درس‌های لازم را از آن بگیریم و بتوانیم ایمنی بیشتری را برای شهروندان ایجاد کنیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد شکرچی‌زاده با اعلام اینکه سیل اخیر آزمون بزرگی برای مهندسی کشور بود که متاسفانه جامعه مهندسی از آن سربلند بیرون نیامد از مستندسازی مطالعات و دلایل رخ داد سیل خبر داد و گفت : در مرکز تحقیقات ، درس‌های سیل را جمع‌آوری کنیم و در دستورالعمل‌ها ، ضوابط و آیین‌نامه‌ها از آن بهره خواهیم برد .

    محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی آخرین اقدامات و ماموریت‌های آن مرکز را در راستای سیل در استان‌های مختلف تشریح کرد . بخشی از مطالعاتی که مرکز تحقیقات در سیل اخیر برعهده گرفت بررسی و مطالعه رخ‌داد رانش و لغزش لایه‌های زمین در استان لرستان بود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بازدیدی را از منطقه پلدختر و درود داشته است از اعزام کارشناسان مرکز به استان لرستان در هفته‌های گذشته خبر داد و گفت : بررسی و مطالعه اولیه‌ای در مورد رانش و لغزش لایه‌های زمین در استان لرستان توسط کارشناسان مرکز انجام شد که البته مستلزم کارشناسی بیشتری است . اما بر اساس مطالعات و داده هایی که به دست آمد ، وضعیت ، هم اکنون وضعیت ناپایداری نیست و قابل کنترل است .

    شکرچی‌زاده افزود : بعد از سیل گلستان در آق‌قلا و گمیشان با هماهنگی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان ، شروع به جمع‌آوری اطلاعات کردیم و نخستین گزارش را به وزیر راه و شهرسازی ارایه کردیم . متعاقبا گزارش مربوط به سیل شیراز آماده شد . در این گزارش‌ها به طور مفصل بر اساس داده‌های هواشناسی و دبی آب و اطلاعات مربوط به بستر رودخانه‌ها ، ارزیابی از اتفاقاتی که افتاده و اقداماتی که باید انجام می‌شد و بخشی از آن انجام نشده است را ارایه کردیم . در عین حال ، پیشنهادات مرکز نیز در آن گزارش‌ها به تفصیل بیان شده است .

    وی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات در حال آماده کردن گزارش های مربوط به سیل لرستان و خوزستان است ، اعلام کرد : سیل اخیر اتفاق نادری در تاریخ مهندسی کشور بود که همزمان سطح وسیعی از سرزمین ایران را دچار مشکل کرد . در مرکز تحقیقات برای ما مهم است که درس های سیل را جمع آوری کنیم و در دستورالعمل‌ها ، ضوابط و آیین نامه ها از آن استفاده کنیم .

    آسیب سیل به ۱۰ هزار کیلومتر راه ، ۵۰۰ پل و چند ۱۰ هزار خانه

    شکرچی‌زاده با اعلام اینکه سیل اخیر ، به بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه، بیش از ۵۰۰ پل و چند ده هزار خانه آسیب زد و بیش از ۳هزار میلیاردتومان به کشور آسیب رساند ، تصریح کرد : در حال مستندسازی سیل اخیر هستیم با این هدف که درس‌های لازم را از آن بگیریم و چنانچه نیاز باشد تغییراتی در روش‌های طراحی در دوره بازگشت سیل ارائه کنیم .

     

     

    برگزاری نشست تخصصی بررسی سیل با حضور وزیر راه و شهرسازی

    وی افزود : کارشناسان مرکز در استان‌های مختلف مشغول بررسی ، ارزیابی و آسیب‌شناسی هستند و نشست تخصصی را روز یکشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌کنیم . در مراسم روز یکشنبه ، دلایل رخدادهای سیل در زمینه های شهرسازی ، اینکه چه خطاهایی در ساخت و ساز شهری بوده و کجاها عدم رعایت اصول شهرسازی به کشور آسیب زده است ، همچنین ، ارزیابی رفتارهای ساختمان ها و مصالحی که در تولید آنها نقش داشتند و در زمینه راه ، بدنه راه ها ، پل ها و رانش ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد .

    شکرچی زاده خاطرنشان کرد : نشست روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه با این هدف برگزار می شود تا بتواند نتایج آن برای آینده و مهندسی کشور کارگشا باشد . وقتی ساختمانها، پل ها و راه ها ویران شده اند ، آیا قرار است بر همان اساس بسازیم ؟ یا اینکه لازم است اصول طراحی را تغییر دهیم ؟ اینها مواردی است که نیاز هست مورد ارزیابی قرار بگیرد و این کاری است که مرکز تحقیقات در حال تکمیل آن است .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در خصوص نقش عوامل انسان‌ساخت در سیل اخیر و همچنین تغییرات اقلیمی ، نیز توضیح داد : تغییرات اقلیمی از قبل شناخته شده بود و این تغییرات موجب می‌شود که شدت بارندگی بسیار بیشتر شود و با تحقیقات این موارد ثابت شده‌اند . اما یادمان  نرود که این موضوع تنها عامل نیست . بدین معنا دست اندازی هایی که به بستر رودخانه ها شد ، عدم لایروبی هایی که در رودخانه ها باید انجام می شد و انجام نشد ، ساخت و سازهایی که در مسیل رودخانه ها انجام شد، اینها مهمترین عواملی است که اسیب سیل را افزایش دادند .

    تاکید بر نقش عوامل انسان‌ساخت در افزایش اثرات تخریبی سیل

    وی تصریح کرد : قطعا اگر اصول مهندسی رعایت می‌شد ، خسارات کمتری داشتیم . اینکه در هر سیلی اثر این موضوعات در چه حدی بوده است باید مورد ارزیابی‌های بیشتری قرار بگیرد . ضمن آنکه اعلام شده است که برای خوزستان سیل با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله اتفاق افتاده است . گزارش‌های سازمان هواشناسی نیز حاکی از این مطلب است که در مدت کوتاه کمتر از یک ماه ، بارش‌های سالانه را داشتیم و چند میلیارد مترمکعب آب در کشور جاری شده است .

    وی افزود : اگر اقدامات موثر به طور مستمر انجام می شد در زمینه های مختلف حتما خسارات کمتری می دیدیم . معتقدم به جای آنکه به دنبال مقصر باشیم ، عوامل را شناسایی کنیم و در ساخت و سازها اصلاحات لازم را ایجاد کنیم . سیل آزمون بزرگی برای مهندسی کشور بوده است و فکر می‌کنم که خیلی از این آزمون سرافراز بیرون نیامده ایم . درس‌های لازم را از آن بگیریم و بتوانیم ایمنی بیشتری را برای شهروندان ایجاد کنیم .




    مطالب مرتبط

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم مداخله حداکثری دولت در بخش مسکن برای جبران کاهش تولید در این بخش بود ، گفت : کاهش ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به گفته وزیر راه و شهرسازی ، در بخش نوسازی بافت فرسوده که سیاست اصلی دولت سیزدهم در بخش مسکن بوده ، میانگین صدور پروانه ...

    |

    هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

    |

    یکی از پروژه‌های نمونه در استان البرز است که به صورت صنعتی سازی پروژه بزرگی را در دست ساخت دارند . همچنین در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پرینتر سه بعدی مسکن در حال ساخت است و برخی از نمونه‌های مشاور در نهضت ملی مسکن در حال انجام است .

    |

    نظرات کاربران