در حال بارگذاری ...

توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید از برنامه‌های مهم سال ۹۸

بارگزاری مسکن مهر در مقیاس بالا در شهرهای جدید ، بسیاری از شهرها را از لحاظ سرانه‌های خدماتی دچار فقر و کمبود کرده است ، در این راستا استفاده از ظرفیت اعتباری استان‌ها ، ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیلات شهری از جمله تصفیه‌خانه ، مدارس ، درمانگاه و ... در دستور کار شرکت برای سال ۹۸ قرار دارد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، طاهرخانی در خصوص برنامه شرکت درباره بحث ارزیابی و ارتقای تاب‌آوری این شهرها نیز بیان کرد : سیل گسترده اواخر سال ۹۷ و اوایل سال جاری نشان داد که همه بخش‌ها از جمله شهرهای جدید ناگزیر از ارزیابی مجدد تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث طبیعی و اتخاذ تصمیمات و به کارگیری اقدامات اجرایی در این زمینه‌اند ، از این رو باید ضمن اسکن سریع از شرایط موجود شهرها به انجام مطالعات دقیق در حوزه تاب‌آوری و شناسایی خلا و نقاط ضعف و تهدیدهای پیش‌رو بپردازند که ما نیز از این قاعده مستثنی نخواهیم بود .

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید توسعه و گسترش زیرساخت‌های اجتماعی در شهرهای جدید را یکی از برنامه‌های مورد توجه شرکت در سال جاری دانست و گفت : توسعه اجتماعی شهرهای جدید و شکل‌گیری هویت و همبستگی اجتماعی در آن‌ها نیازمند زیرساخت‌های اجتماعی است تا شهروندان ضمن ملاقات همدیگر با تعاملاتی که برقرار می‌کنند زمینه شکل‌گیری هویت منسجم اجتماعی را فراهم کنند ، این زیرساخت‌ها طیف گسترده‌ای از فضاهای عمومی ، فرهنگی و ورزشی را در شهرها شامل می‌شوند که افتتاح سالن بین‌المللی فوتسال صدرا ، افتتاح و بهره‌برداری از مجموعه فرهنگی و کتابخانه سهند ، بهر‌ه‌مندی از مجموعه فرهنگی و دارالقرآن صدرا و بهره‌برداری از حداقل ۵۰ زمین ورزشی روباز تحت این عنوان در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری قرار گرفته است .

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص برنامه احداث مراکز محلات در شهرهای جدید نیز بیان کرد : توسعه شهری در مجموعه شهرهای جدید به جای توسعه محله‌ای در کل محدوده شهر به صورت آشفته‌ای پخش شده است ، در سایت‌های مسکن مهر خبری از فضاهای عمومی و نیز خدمات روبنایی در حوزه تفریحی ، آموزشی ، مذهبی و تجاری نیست . مردم ساکن در برخی پروژه‌های مسکن مهر از دسترسی به خدمات اولیه محرومند ، از این رو ایجاد مراکز محلات به منظور تحرک بخشیدن در حیات شهر و شکل دادن به فضای تعاملات اجتماعی با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و شکل دادن به فضاهای انتفاعی و غیرانتفاعی به صورت همزمان از سیاست‌های مورد تأکید ما در سال ۹۸ قرار گرفته است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ، این مراکز باید به گونه‌ای طراحی شوند تا شهروندان را از لاک منازل مسکونی خارج کرده و به محیط‌های باز و فضاهای عمومی فراخوانند ، گفت : این مراکز که تلفیقی از فضاهای خدماتی ، ورزشی ، فراغتی و فرهنگی هستند ، بستری برای اجتماع‌سازی و خروج زندگی از حالت گمنامی محسوب می‌شوند که قطعا پروژه‌های با مقیاس کوچک در این حوزه باید در حداقل زمان ممکن به نتیجه برسند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود هوشمندسازی فعالیت‌ها و مدیریت شهرهای جدید را یکی دیگر از برنامه‌های شرکت در سال جاری اعلام کرد و افزود: سیستمی کردن فعالیت‌های شرکت به خصوص در حوزه شهرسازی ، فنی ، اداری ، واگذاری املاک و مستغلات و مالی و سایر حوزه‌های کاری برای کنترل ، هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت بهبود فعالیت ها جزو اهداف این برنامه به شمار می‌رود .

وی همچنین در خصوص برنامه شرکت درباره بحث ارزیابی و ارتقای تاب‌آوری این شهرها نیز بیان کرد : سیل گسترده اواخر سال ۹۷ و اوایل سال جاری نشان داد که همه بخش‌ها از جمله شهرهای جدید ناگزیر از ارزیابی مجدد تاب‌آوری شهرها در برابر حوادث طبیعی و اتخاذ تصمیمات و به کارگیری اقدامات اجرایی در این  زمینه اند ، از این رو باید ضمن اسکن سریع از شرایط موجود شهرها به انجام مطالعات دقیق در حوزه تاب‌آوری و شناسایی خلاء و نقاط ضعف و تهدیدهای پیش‌رو بپردازند که ما نیز از این قاعده مستثنی نخواهیم بود .

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود هویت‌بخشی و نوسازی فعالیت های فرهنگی و هنری در مجموعه شهرهای جدید را یکی دیگر از برنامه‌های مورد توجه شرکت عمران در سال ۹۸ دانست و افزود : تقویت و ایجاد نشانه‌های هویتی در شهرها ، برنامه‌ریزی و ساماندهی نما و منظر شهری ، اجرای بناهای با معماری فاخر و مرمت و احیاء بناهای تاریخی ، برگزاری جشنواره‌ها و گالری‌های فرهنگی و هنری در این گروه قرار می‌گیرند که حوزه‌های شهرسازی و اجتماعی ستاد و تمامی شرکت‌های تابعه را موظف کردیم برنامه مدونی در این خصوص ارائه دهند .

طاهرخانی با تأکید بر اهمیت بحث توسعه و تقویت پایه اقتصادی شهرها و شروع فعالیت‌های ارزش‌افزا نیز در شهرهای جدید بیان کرد : بدون شک فعالیت‌های مربوط به مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از روش‌های متنوع مالی برای شهر و شرکت عمران ارزش‌افزاست که طراحی و اجرای پارک‌های علم و فناوری در شهرک‌هیا صنعتی ، پروژه‌های تجاری و اداری بزرگ مقیاس ، هایپرها ، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها در این دسته قرار گرفته و باید از سوی شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرند .

این مقام مسئول در خصوص برنامه شرکت پیرامون ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرها بیان کرد : بارگزاری مسکن مهر در مقیاس بالا در شهرهای جدید ، بسیاری از شهرها را از لحاظ سرانه‌های خدماتی دچار فقر و کمبود کرده است ، در این راستا استفاده از ظرفیت اعتباری استان‌ها ، ایجاد زیرساخت‌ها و تسهیلات شهری از جمله تصفیه‌خانه ، مدارس ، درمانگاه و ... در دستور کار شرکت برای سال ۹۸ قرار دارد .

وی در پایان با اشاره به اهمیت برنامه‌های نوآورانه و خلاقانه در مجموعه شهرهای جدید بیان کرد : برنامه‌های صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب ، خاک و انرژی ، اجرای پروژه‌های پایلوت ، استفاده از آب خاکستری و بازچرخانی فاضلاب ، استفاده بهینه از آب‌های سطحی ، گسترش مزارع تأمین انرژی خورشیدی و اجرای پروژه‌های پایلوت در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان و شهرسازی جزء مواردی است که شرکت‌ها می‌توانند در این قالب نسبت به تعریف پروژه‌ها اقدام کنند که قطعا همکاری‌های مشترک با وزارت ساختمان و محیط زیست آلمان و آژانس انرژی این کشور ، فعالیت‌های مشترک با چین و LH کره جنوبی پشتیبان این فعالیت خواهد بود .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری که با موضوع ارایه گزارشی از عملکرد ...

|

بخشی از عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید در دولت سیزدهم در تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن شامل مشارکت در تهیه ، بررسی و تصویب طرح‌های توسعه شهری ، اخذ مجوزهای لازم ، تکمیل مدارک حقوقی ، تامین زیرساخت‌ها ، تامین خدمات ...

|

تعاونی‌ها باید همکاری لازم را برای تکمیل واحدهای باقیمانده انجام دهند تا تکمیل این واحدها که مورد تأکید رئیس‌جمهوری و مطالبه مردمی است ، تسریع یابد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر جدید مهستان ضمن تاکید بر تکمیل پرونده مسکن مهر از افتتاح ...

|

با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع نصب دوربین روی پروژه‌های نهضت ملی مسکن از سایت های آماده سازی و همچنین سایت‌های اجرایی مسکن حتی مساکن مهر باقیمانده ، نصب دوربین با زاویه دید مناسب در اولویت قرار بگیرد .

|

نظرات کاربران