در حال بارگذاری ...
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با برنامه اسکان بشر ملل متحد

    تاسیس کنسرسیوم یا قطب علمی پژوهشی و آموزشی با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، هبیتات ، دانشکده‌های معتبر معماری ، شهرسازی و مهندسی عمران در ایران و منطقه آسیا و اقیانوسیه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه ، دیگر موسسات پژوهشی معتبر در ایران و منطقه آسیا و اقیانوسیه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط سازمان ملل متحد انجام می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با برنامه اسکان بشر ملل متحد در زمینه تاب‌آوری ، توسعه پایدار ، شهرسازی و مسکن بر اساس منافع دو جانبه و اهداف سازمانی در ۱۹ بند به امضا رسید .

    تفاهم‌نامه همکاری بین هبیتات (برنامه اسکان بشر ملل متحد) با مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در زمینه تاب‌آوری ، توسعه پایدار ، شهرسازی و مسکن بر اساس منافع دوجانبه و اهداف سازمانی طرفین به امضای محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و سیامک مقدم رئیس دفتر اسکان بشر ملل متحد ، رسید .

    بنا بر این گزارش ، در بند یک این تفاهم‌نامه دامنه و اهداف تفاهم‌نامه تشریح شده است . بر این اساس ، چهارچوب همکاری طرفین در زمینه تاب‌آوری ، توسعه پایدار ، شهرسازی و مسکن بر اساس منافع دوجانبه و اهداف سازمانی طرفین تعریف شده است . هدف از این همکاری جلب حمایت و ترویج اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها در چارچوب وظایف سازمانی هریک از طرفین است .

    در این تفاهم‌نامه تاکید شده است که تسهیل‌گیری و مشاوره ، همکاری پژوهشی و فنی ، ظرفیت‌سازی و ترویج در زمینه‌های مسکن و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله برنامه‌های مشارکتی بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و مسکن متناسب با نیاز و در استطاعت ؛ خدمات پایه شهری ؛ اقتصاد شهری ؛ طراحی و برنامه‌ریزی شهری ؛ قانون‌گذاری شهری ، زمین و حکمروایی ؛ کاهش خطر و بهسازی و موارد فرابخشی مانند تغییر اقلیم ، جنسیت ، جوانان و غیره زیر باید حاصل شود .

    بند دوم این تفاهم‌نامه مسئولیت‌های طرفین را تشریح کرده و در بند سوم این تفاهم‌نامه نیز زمینه‌های همکاری طرفین مشخص شده است . بر این اساس خدمات تسیهل‌گیری و مشاوره ، همکاری پژوهشی و فنی و ظرفیت‌سازی و ترویج از جمله مواردی است که طرفین با یکدیگر همکاری خواهند کرد .

    این گزارش حاکی است که در خصوص خدمات تسهیل‌گری و مشاوره ، ارایه مشاور در سطوح عالی راهبردها ، سیاست‌ها و همچنین پایش و ارزیابی طبق نیازها و اولویت‌های مرکز در زمینه‌هایی که در بند یک تاکید شد ، همکاری در ایجاد ارتباط بین مرکز و برنامه‌های جهانی و مجامع بین‌المللی مرتبط از طریق نشر و معرفی تجارب ایران ، تلاش‌ها و ابتکارهای بین‌المللی در زمینه راه و حمل و نقل ، مسکن و ساختمان و توسعه شهری ، همکاری در اجرا و پایش دستورکار جدید شهری و آرمان‌های توسعه پایدار و همچنین حمایت و یا تسهیل تامین اعتبار برای طرح‌های مرکز، مدنظر است .

    در خصوص همکاری‌های پژوهشی و فنی نیز مقرر شد تا همکاری در انجام طرح پژوهشی مشترک در خصوص سیاست ملی شهری ، زمین و مسکن تامین اعتبار برای مسکن ، سرپناه اضطراری موقت و تدریجی پس از سانحه ، تدوین ضوابط ، مقررات و استانداردهای مرتبط با کاهش خطر بلایا و تاب‌آوری مدنظر قرار گیرد . همچنین ، بازنگری در مقررات ملی و استانداردهای ساختمانی به ویژه در زمینه محیط‌زیست ، تاب‌آوری و معیارهای مسکن‌ روستایی ، حکمروایی شهری و محلی ، ایمنی و امنیت شهری و ارزیابی تاسیسات عمومی و حیاتی در برابر خطرهای چندگانه ، مدیریت ساخت و ساختمان ، راه ، حمل و نقل و جابه‌جایی شهری و ترابری از  دیگر مواردی است که در خصوص همکاری در انجام طرح‌های پژوهشی مشترک بر آنها تاکید شده است .

    بنا بر این گزارش ، تاسیس کنسرسیوم یا قطب علمی پژوهشی و آموزشی با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، هبیتات ، دانشکده‌های معتبر معماری ، شهرسازی و مهندسی عمران در ایران و منطقه آسیا و اقیانوسیه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه ، دیگر موسسات پژوهشی معتبر در ایران و منطقه آسیا و اقیانوسیه با همکاری و هماهنگی وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط سازمان ملل متحد انجام می‌شود .




    مطالب مرتبط

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    |

    ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه موضوع مهمی است که بر اساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران ، انجام آن بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها قرار گرفته است . در مورد ارزیابی ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم در تهران از سال گذشته در قالب ...

    |

    تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از برنامه آن مرکز برای اتمام ارزیابی ۳ هزار و ۴۰۰ ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه ...

    |

    نظرات کاربران