در حال بارگذاری ...

ساخت واحدهای مسکونی برای سیل‌زدگان دهک‌های پایین توسط دولت

مهمترین اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود ، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و محدود کردن حریم و بستر رودخانه و عدم‌لایروبی رودخانه بود ، اشتباهاتی که منجر به خسارات فراوانی نیز شد که جبران آنها زمانبر و با صرف هزینه‌های فراوانی نیز همراه است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح روند بازسازی‌ها در مناطق سیل‌زده ، اعلام کرد : در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات ، ساخت و ساز در مکان‌های مناسب ، آغاز خواهد شد و در غیر اینصورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد .

منصور نویریان در خصوص بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده و روند بازسازی‌ها در آن مناطق ، به ویژه پلدختر و معمولان در استان لرستان گفت : در موضوع نوع بازسازی ، بررسی‌های اولیه در دست انجام است. بازدیدها با این هدف انجام شده تا اولا تعیین‌تکلیف شود که چه تعداد واحد مسکونی و در چه محدوده‌هایی از شهر عملا مکانیابی‌ها نادرست بوده است . همچنین ، میزان خسارات برآورد شود تا باسازی‌ها با روند خوبی پیش برود . مهمترین اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود ، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و محدود کردن حریم و بستر رودخانه و عدم‌لایروبی رودخانه بود ، اشتباهاتی که منجر به خسارات فراوانی نیز شد که جبران آنها زمانبر و با صرف هزینه‌های فراوانی نیز همراه است .

نویریان با اعلام اینکه طرح جامع شهرهای پلدختر و معمولان در دست برررسی بوده و در جریان این بررسی‌ها ، برخی از اشتباه‌های شهرسازی و ساخت و ساز توسط مدیران محلی صورت گرفته است ، اعلام کرد : بررسی‌ها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دست انجام است تا حد حریم و بستر رودخانه‌ها مشخصا در طرح جامع ، پیاده‌سازی شود .

وی با  اعلام اینکه واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده و در سیل ویران شدند ، دیگر در مکان قبلی احداث نخواهند شد ، گفت : برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده که در مسیر رودخانه ها قرار داشته اند مکانیابی‌ها انجام می‌گیرد و پس از آن باید زمین مناسبی به آنها تخصیص یابد . در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات، ساخت و ساز توسط مردم آغاز خواهد شد و در غیر اینصورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد که البته همه این موارد، در دست بررسی است .

وی اعلام کرد : متاسفانه در پلدختر در خصوص تامین زمین به دلیل رانش ، جنس زمین و رواناب های سطحی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که امیدواریم هرچه سریعتر برطرف شود .

نویریان همچنین در پاسخ به این پرسش که نقش نظام مهندسی‌ها در سیل اخیر تا چه میزان برآورد شده و توصیه وی برای نظام‌مهندسی‌ساختمان، چیست ؟ ، گفت : هماهنگی کلی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی برای آغاز نوسازی‌ها انجام شده و توصیه این است که آن سازمان ها با دقتی بیشتری به تسهیل گری در این زمینه اقدام کنند .

وی توضیح داد : در بسیاری از موارد ، نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کرده ، ‌اما همه این مراحل در دست بررسی قرار دارد . در ساخت ‌و ساز جلسات بیشتری خواهیم گذاشت و همکاری بیشتر را تدوین خواهیم کرد . امیدوارم حادثه ای که رخ داده و خساراتی که به جای گذاشت موجب تغییر رفتار با رودخانه‌ها و محیط‌زیست هم در بین مردم و هم مسئولان شود .  




مطالب مرتبط

این سامانه جامع و یکپارچه و تحت وب است و سرورهای اصلی آن در وزارت راه و شهرسازی و صندوق ملی مسکن نصب شده که تمامی استان‌ها نیز به آنها متصل می‌شوند .

|

ضمن آسیب شناسی برنامه های قبلی و بررسی نیازهای قطعی نیل به هدف، این وزارتخانه در تمامی مراحل تدوین لایحه در دولت و بررسی کارشناسی در مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام (با هماهنگی دولت) حضور بسیار فعال و پویایی داشت .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی از برگزاری پویش سراسری واگذاری زمین و آغاز عملیات اجرایی اتاق‌های مادر و کودک ...

|

با تلاش های وزارت راه و شهرسازی با تمام افرادی که بیش از ۳ خانه در اختیار داشتند تماس گرفته شد . با بیش از ۳۰۰ شرکت حقوقی که گزارش خانه خالی از آنها داشتیم نامه نگاری شد و تذکرات لازم به این شرکت‌ها داده شد .

|

شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

|

نظرات کاربران