در حال بارگذاری ...
  • آمادگی ایران برای همکاری با ترکیه در زمینه بازآفرینی شهری

    در دولت جمهوری اسلامی ایران این اراده جدی وجود دارد که این ناپایداری و غیرمقاوم بودن بنای سکونتی در محدوده های هدف بازآفرینی ، کمبود خدمات و سرانه های خدماتی و نارسایی زیرساختی آنها هرچه سریعتر برطرف شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سیدمحمد پژمان ضمن اعلام آمادگی همکاری های با کشور ترکیه در زمینه بازآفرینی شهری ، گفت : در دولت جمهوری اسلامی ایران این اراده جدی وجود دارد که ناپایداری و غیرمقاوم بودن بنای سکونتی در محدوده های هدف بازآفرینی ، کمبود خدمات و سرانه‌های خدماتی و نارسایی زیرساختی آنها هرچه سریعتر برطرف شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست تخصصی حوزه مسکن و ساختمان که با حضور نمایندگان بخش های دولتی و شرکت های خصوصی دو کشور ایران و ترکیه به همت معاونت مسکن و ساختمان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ، گفت : امیدوارم این نشست سرآغاز سلسله نشست های پی در پی و مستمر باشد تا بتوانیم از فرصت های ممتاز همسایگی و مشترکات فرهنگی ، تاریخی و دینی هر دو کشور بهره ببریم و موجبات توسعه ، عمران و آبادانی دو کشور را فراهم کنیم . بازار گسترده کاری خصوصا در عرصه محیط‌زیست و شهرسازی که خانم وارانک متولی آن است و متقابلا جمع مقابل در وزارت راه و شهرسازی ، فرصت‌های بی‌بدیلی برای دو کشور فراهم کرده است و در عین حال اراده جدی مسئولان عالی دو کشور را می طلبد تا زمینه‌های همکاری را بیش از گذشته فراهم کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحریم های ظالمانه و غیرمنصفانه ای که از سوی استکبار جهانی به جمهوری اسلامی ایران تحمل شده است ، تصریح کرد : انتظار داریم تا کشور دوست و همسایه ترکیه در خصوص تقویت همکاری های دو کشور ، همکاری مناسب را داشته باشد و دسترسی به منابع مالی را برای ما فراهم کند .

    پژمان در ادامه خلاصه ای از ابعاد و اندازه کاری را که در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد، تشریح کرد و گفت : بازآفرینی شهری به عنوان محوری ترین سیاست جمهوری اسلامی ایران است. در حال حاضر در شهرهای ایران ، ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این بافت ها شامل بافت های واجد ارزش و تاریخی ، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای می‌شوند .

    وی با اعلام اینکه در ۱۴۰ هکتار بافت فرسوده شهری ایران بالغ بر ۵.۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد و بالغ بر ۲۰ میلیون نفر جمعیت در آنها سکونت دارند ، افزود : در دولت جمهوری اسلامی ایران این اراده جدی وجود دارد که این ناپایداری و غیرمقاوم بودن بنای سکونتی در محدوده های هدف بازآفرینی ، کمبود خدمات و سرانه های خدماتی و نارسایی زیرساختی آنها هرچه سریعتر برطرف شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : چندین موضوع جدی و اساسی برای اجرای سیاست بازآفرینی شهری وجود دارد که اصلی‌ترین آنها موضوعات اجتماعی ، پذیرش ساکنان بافت‌های فرسوده برای همکاری ، جابه‌جایی و تغییر نوع سکونت است . امیدواریم با توجه به تجارب خوبی که در جمهوری ترکیه وجود دارد، بتوانیم با همکاری یکدیگر فقر اقتصادی بافت‌های فرسوده چه به جهت عمومی چه خانوار و چه محدوده بافت های فرسوده که فاقد امتیازات سایر نقاط شهری هستند را برطرف کنیم و بتوانیم همکاری مشترک خوبی را با یکدیگر در این بافت‌ها رقم بزنیم .

    پژمان اظهار امیدواری کرد تا همکاری گسترده‌ای بین دو کشور ایران و ترکیه در زمینه بازافرینی شهری دو کشور آغاز شود و ادامه یابد . در شرکت بازآفرینی شهری آمادگی کامل برای همکاری وجود دارد. بدین معنا علاقمندیم تا از تجربه کشور ترکیه در بافت‌های فرسوده بهره ببریم .

    وی با اعلام اینکه شرکت بازآفرینی شهری اصرار به مشارکت و همکاری مردمی در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده دارد، گفت : چگونگی حل این نامعادله برای اقتصادی‌کردن پروژه‌های احداث واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهسازی آنها مدنظر است که معتقدیم در تبادل تجربیات مشترک و در همکاری های مشترک محقق خواهند شد . استفاده از تجربه ترکیه در خصوص چگونگی همراهی همه بخش ها و دستگاه ها با مدیریت واحد برای انجام نوسازی و بازسازی مدنظر ما قرار دارد . در عین حال ، وزارت راه و شهرسازی زمین های بزرگی را در محدوده شهرها در اختیار دارد و در برنامه است تا با اجرای پروژه های بازآفرینی شهری و خلق ثروت بتوانیم تجهیز منابع کنیم .

    وی تاکید کرد : امکان همکاری های مدیریتی ، اجرایی و سرمایه گذاری بین مجموعه شرکت بازآفرینی شهری با بخش‌های دولتی و خصوصی ترکیه و همچنین سیستم بانکی آن کشور وجود دارد .




    مطالب مرتبط

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    استانداران و فرمانداران در جلسات تخصصی با شهرداران بستر اجرایی شدن بسته‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده را فراهم کنند .

    |

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    نظرات کاربران