در حال بارگذاری ...

ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره منطقه نمونه گردشگری بنددره بیرجند

خط شمالی حریم شهر به نحوی اصلاح شده که کل اراضی منطقه نمونه گردشگری بنددره در حریم شهر بیرجند قرار گیرد . همچنین لازم است در این خصوص ، نقشه پهنه‌بندی حریم در طرح جامع شهر بیرجند اصلاح شده و اراضی موردنظر (مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نقشه مهمور) به عنوان منطقه نمونه گردشگری در سند پهنه‌بندی حریم لحاظ شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرزانه صادق‌مالواجرد در نامه‌ای به استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌جنوبی ، مصوبه شورا درباره منطقه نمونه گردشگری بنددره بیرجند ابلاغ کرد . مقرر شده است تا استانداری ترتیبی اتخاذ کند تا ظرف مدت دو ماه اسناد منطقه نمونه گردشگری بنددره بیرجند و سند پهنه‌بندی حریم بیرجند را تهیه و به دبیرخانه شورایعالی ارایه شود .

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ اسفندماه ۹۷ طرح منطقه نمونه گردشگری بنددره بیرجند را پیرو مصوبه ۱۹ آبان ماه ۸۴ هیات وزیران و مصوبه نهم آذر ۹۴ شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی و صورتجلسه سوم دیماه ۹۷ کمیته فنی - تخصصی شماره دو شورای عالی (کمیته گردشگری) مورد بررسی و به شرح صورتجلسه کمیته فنی مورد تصویب قرار دارد و مقرر کرد تا اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس نظر کمیته فنی به مراجع ذیربط ابلاغ شود .

بر اساس این مصوبه نظرات کمیته فنی - تخصصی شماره دو شورایعالی (کمیته گردشگری) مندرج در صورتجلسه سوم دیماه ۹۷ در ۱۰ بند به شرح زیر است :

۱. با توجه به مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان و همچنین مکاتیه مجدد شماره ۵۹۸۲۸ / ۴ / ۳۵ مورخ ۲۸ آذر ۹۷ معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی پیشنهادات طرح شامل تدقیق کاربری ها و میزان دقیق بارگذاری در هریک از آنها در این مرحله صرفا منحصر به آن قسمت از اراضی تحت مالکیت سرمایه گذار شود که در محدوده مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان واقع شده است . (بر اساس نقشه های ارایه شده از سوی سرمایه گذار ۳۸ / ۱۳ هکتار از اراضی تحت مالکیت سرمایه گذار در محدوده مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان واقع شده است پیوست)

۲. در خصوص سایر اراضی واقع در محدوده مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان اقدامات زیر انجام شود .

۱-۲. با توجه به مغایریت موجود بین متن و نقشه مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان نظر قطعی و اصلاحی دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان توسط دبیرخانه اخذ شود .

۲-۲. عناوین پهنه‌های خارج از محدوده تحت مالکیت سرمایه‌گذار با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی ، اداره کل راه و شهرسازی استان ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان و استانداری بازنگری و به عنوان نقشه راه توسعه آتی منطقه در اسناد طرح لحاظ شود. مجددا تاکید می‌شود هرگونه تخصیص و تدقیق کاربری و میزان و نوع بارگذاری‌های در خارج از عرصه تحت مالکیت سرمایه‌گذار منوط به اخذ مصوبه مجدد از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و متعاقبا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود .

۳. کاربری اراضی محدوده تحت مالکیت سرمایه‌گذار در چارچوب پهنه‌های مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تدقیق شده و پس از تایید اداره کل میراث‌فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری استان و کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی ملاک درج در اسناد ابلاغی قرار گیرد .

۴. متعاقبا تعیین کاربری طبق بند فوق ، جداول دقیق مربوط به احداث بنا شامل سطح اشغال، تراکم، تعداد طبقات و سایر الزامات مطابق جداول پیشنهادی اولیه مشاور طرح (به شرح پیوست) و با درج فعالیت مجاز به استقرار در هر کاربری (به شرح جداول پیشنهادی مشاور طرح - پیوست) تهیه و در اسناد ارایه شود. تاکید می‌شود حداکثر سطح اشغال و تراکم ساختمانی کلیه احداثات در همه کاربری‌ها به ترتیب معادل پنج درصد، ۱۰ درصد از محدوده تحت مالیکت سرمایه‌گذار خواهد بود .

۵. عرصه و حریم و ضوابط مترتب بر کلیه آثار تاریخی ارزشمند ثبتی موجود در منطقه از جمله بند تاریخی در اسناد طرح منعکس شود .

۶. کلیه مفاد مندرج در نامه مجوزه اداره کل محیط‌زیست استان خراسان‌جنوبی با شماره ۴۳۳۷ مورخ ۱۶ تیر ۸۹ در طرح نهایی لحاظ شود .

۷. با توجه به میزان گردشگران ورودی به منطقه (طبق برآورد مشاور ۴۶۰ نفر)، تحلیل میزان دقیق آب مصرفی بر اساس استاندارد نشریه ۳-۱۱۷ سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و طی استعلام مجدد اداره کل راه و شهرسازی استان از آب منطقه‌ای استان مراتب تایید امکان اختصاص این میزان آب مصرفی از شبکه آب‌رسانی شهر بیرجند و نیز استفاده از آب ذخیره شده در پشت بند تاریخی جهت مصارف غیرشرب اخذ و جهت تصویب در شورای‌عالی به دبیرخانه شورایعالی ارایه شود .

۸. نقشه طرح اجرایی جمع‌آوری فاضلاب و ایستگاه تصفیه‌خانه ؛ پس از اخذ تایید از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان در اسناد طرح لحاظ شود .

۹. کلیه تجهیزات و تاسیسات موردنیاز و پشتیبان برای اراضی تحت مالکیت سرمایه‌گذار (موضوع بند ۱ صورتجلسه) از جمله ایستگاه تصفیه‌خانه می‌بایست در همین اراضی مکان‌یابی و اجرایی شود . هرگونه عملیات اجرایی در خارج از این اراضی تحت عنوان منطقه نمونه گردشگری بنددره بدون اخذ مصوبه جدید از مراجع ذی صلاح استانی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، ممنوع خواهد بود .

۱۰. خط شمالی حریم شهر به نحوی اصلاح شده که کل اراضی منطقه نمونه گردشگری بنددره در حریم شهر بیرجند قرار گیرد . همچنین لازم است در این خصوص ، نقشه پهنه‌بندی حریم در طرح جامع شهر بیرجند اصلاح شده و اراضی موردنظر (مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نقشه مهمور) به عنوان منطقه نمونه گردشگری در سند پهنه‌بندی حریم لحاظ شود .

در پایان این مصوبه آمده است : در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران دستور فرمایید اسناد منطقه نمونه گردشگری و همچنین سند پهنه‌بندی حریم بیرجند با رعایت موارد فوق تهیه و حداکثر ظرف مدت ۲ ماه جهت ابلاغ به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال شود .  




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

|

بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

|

نظرات کاربران