در حال بارگذاری ...

ضرورت تدوین آئین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر سیل

ر حال حاضر هزاران میلیارد تومان پل ، راه ، ابنیه ، فرودگاه و ... در کشور وجود دارد که قطعا دو درصد از ارزش هرکدام از آن‌ها باید در سال برای حفظشان هزینه شود ، از سویی دیگر اگر بخواهیم این پروژه‌ها را مقاوم‌سازی و بهبود کنیم نیز باید بودجه بیش‌تری در اختیار داشته باشیم ، مسائلی که در تدوین دستورالعمل‌های جدید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به خسارت حدودا ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در مناطق آسیب‌دیده در سیل اخیر بیان کرد : این مسئله نشان دهنده عدم آمادگی ما در رویارویی با سیل است که خود عاملی بر ضرورت تدوین آئین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر سیل خواهد بود .

محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در خصوص اقدامات این مرکز پیرامون سیل اخیر بیان کرد : بدون شک این حادثه طبیعی اتفاق بسیار مهمی به شمار می‌رود که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود ، این اتفاق از یک سو باعث تقویت اکوسیستم‌های آبی شد ، ولی از سویی دیگر آثار زیانبار بسیاری از خود برجای گذاشت و باعث بروز حدودا ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت در سطح مناطق سیل‌زده شد .

شکرچی‌زاده با اشاره به خسارت حدودا ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در مناطق آسیب‌دیده در سیل اخیر بیان کرد: این مسئله نشان دهنده  آمادگی نداشتن ما در برابر سیل است که خود عاملی بر ضرورت تدوین آئین‌نامه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر سیل خواهد بود . طبق گزارش‌های متخصصان هواشناسی، شرایط اقلیمی فعلی در کشور به گونه‌ای است که خطر سیلاب‌ها را بیش از پیش کرده است ، هرچند در آئین نامه کنترل ساختمان نکاتی را برای مقاوم سازی در برابر سیل مطرح شده بود  ولی شواهد نشان می‌دهد آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است .

این مقام مسئول با بیان اینکه سیستم شهرسازی ما در ساخت و ساز ، متأسفانه آن طور که باید به بحث سیل توجه نکرده است گفت : نکاتی چون عدم ساخت و ساز در حریم کیفی و کمی رودخانه‌ها، عدم زهکشی و ساخت و ساز در مسیر مسیل‌ها از جمله این موارد است که در آئین‌نامه جدید باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد .

وی با اشاره به خسارات بالای زیرساخت‌ها و ابنیه فنی در سیل اخیر بیان کرد : قطعا مفروضات مهندسی باید مجددا مورد بازبینی قرار بگیرد ، هرچند که حجم سیل گزارش شده رقم بسیار بالا و غیرقابل پیش‌بینی برای ما بود ، ولی با این وجود نباید ما را با این حجم از خسارت روبه رو می‌کرد .

رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب که کارشناسان مرکز از روز اول این حادثه به مناطق سیل‌زده اعزام شده و به جمع‌آوری اطلاعات و بررسی شرایط پرداختند گفت : مجموعه این اطلاعات پس از جمع‌بندی‌های نهایی در مرکز به کمیته‌های بازسازی مانند بنیاد مسکن و کمیته بازسازی وزارت راه و شهرسازی ارائه خواهد شد . به عنوان یک مجموعه تدوین‌گر مقررات استاندارد و پایش‌کننده پروژه‌های مهم عمرانی همواره سعی می‌کنیم اقدامات لازم را به نحو احسن انجام دهیم چراکه این مسئله نیاز اصلی مردم محسوب شده و باید هرچه سریع تر موجب بازسازی راه‌های اصلی دسترسی و پل‌های تخریب شده شود.

این مقام مسئول ارائه داده‌ها و نتایج حاصل از گزارش‌های میدانی مناطق سیل‌زده به دستگاه‌های اجرایی را مهم‌ترین اقدام مرکز تحقیقات در کوتاه مدت دانست و گفت : نگارش دستورالعمل‌های جدید و بازبینی دستورالعمل‌های موجود نیز اقدامی است که باید بدون شک در این حوزه از سوی مرکز در درازمدت انجام پذیرد . در حال حاضر هزاران میلیارد تومان پل ، راه ، ابنیه ، فرودگاه و ... در کشور وجود دارد که قطعا دو درصد از ارزش هرکدام از آن‌ها باید در سال برای حفظشان هزینه شود ، از سویی دیگر اگر بخواهیم این پروژه‌ها را مقاوم‌سازی و بهبود کنیم نیز باید بودجه بیش‌تری در اختیار داشته باشیم ، مسائلی که در تدوین دستورالعمل‌های جدید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

وی در این خصوص تصریح کرد : به عقیده من باید تغییر رویکردی مبنی بر عدم آغاز پروژه‌های جدید و مقاوم‌سازی و بهبود زیرساخت پروژه‌های موجود صورت پذیرد تا دارایی‌های دولتی که امروز در اختیار داریم حفظ شده و سطح بهره‌وری‌ و ایمنی آنها را بالا نگهداریم .




مطالب مرتبط

برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

|

خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

|

بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

|

نظرات کاربران