ساماندهی ۴۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران با کمک وزارت راه و شهرسازی
![ساماندهی ۴۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران با کمک وزارت راه و شهرسازی](./cache/3/attach/201905/119490_1487741028_320_200.jpg)
سنجش عملکرد در بافتهای فرسوده به عوامل زیادی بستگی دارد ، اما میتوان گفت که در تهران تابهحال با کمک وزارت راه و شهرسازی حدود ۴٠ درصد از اقدامات در راستای ساماندهی آنچه بافت فرسوده شناخته میشود ، انجام شده است .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شهردار تهران اعلام کرد : تاکنون با کمک وزارت راه و شهرسازی حدود ۴٠ درصد از اقدامات در راستای ساماندهی آنچه بافت فرسوده در تهران شناخته میشود ، انجام شده است . امتیازاتی که برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده ، تأثیرگذاری زیادی داشته است بنابراین به تشویق سازندگان حرفهای و معمولی در بافتهای فرسوده ادامه میدهیم .
پیروز حناچی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد : قانون نوسازی در سال ١٣۴٧ به تصویب رسید . دهه ۴٠ و ۵٠ دهههای طلایی نوسازی محسوب میشدند ، چرا که سازوکارها و برنامهریزیهای اساسی و ریشهای این حوزه در این سالها بود که انجام شد .
شهردار تهران با اشاره به اینکه وقتی صحبت از شهر میشود ، از بافت شهری نام میبریم ، گفت : بافت ، یعنی آن چیزی که در علم آناتومی شناخته میشود ، موجودی زنده است متشکل از سلولهایی که میمیرند و سلولهای دیگر جایگزینشان میشوند ؛ از همین رو است که واژه بافت را اصطلاح بهجایی میدانم .
وی گفت : تا پیش از این ما معاونت عمرانی نداشتیم و سازمان نوسازی بود که پروژههای عمرانی را نیز انجام میداد . همان دوران بود که پروژه نواب انجام شد ؛ یکی از عظیمترین پروژهها از این جنس . تا قبل از پروژه نواب ، اتصال اتوبان شهید چمران به شبکههای جنوب شهر مشکل بود . حالا که تجربه این پروژه را در کشور داریم ، اگر بخواهیم به آن نمره دهیم ، قطعا بهخاطر حملونقل نمره قابلقبول میگیرد ؛ اما اگر به جهت شاخصههای دیگر از قبیل خدماتشهری یا اجتماعی به آن بنگریم ، نمیتوان با قاطعیت اینطور گفت .
شهردار تهران همچنین در حاشیه گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران ، در جمع خبرنگاران گفت: یک مسابقه بینالمللی مربوط به مناطق ١٧ و ١٨ برگزار شد که تعداد زیادی از شرکتها در آن به رقابت پرداخته بودند؛ در مراسم امروز از برگزیدههای این مسابقه تقدیر شد .
حناچی افزود : طول مسیر این مسابقه حدود ٩ کیلومتر است و مناطق ١٧ و ١٨ را در برمیگیرد ؛ همان مسیری است که اصطلاحا به آن قطار تهران - تبریز میگوییم . تلاش میکنیم تا این مسیر را تبدیل به یک فضای زنده شهری کنیم و انشاءالله با برگزاری این مسابقه ، ایدههای اولیه اجرایی برای این مسابقه که یکی از بزرگترین محورهای طراحی شهری در دنیا تلقی میشود ، فراهم خواهد شد . این پروژه بارگذاری سنگین ندارد ، اما از جنس بارگذاری سبک در حوزه اجتماعی و اقتصادی است .
شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد : سنجش عملکرد در بافتهای فرسوده به عوامل زیادی بستگی دارد ، اما میتوان گفت که در تهران تابهحال با کمک وزارت راه و شهرسازی حدود ۴٠ درصد از اقدامات در راستای ساماندهی آنچه بافت فرسوده شناخته میشود ، انجام شده است . امتیازاتی که برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده ، تأثیرگذاری زیادی داشته است ؛ به تشویق سازندگان حرفهای و معمولی در بافتهای فرسوده ادامه میدهیم .