در حال بارگذاری ...
  • ساماندهی ۴۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران با کمک وزارت راه و شهرسازی

    سنجش عملکرد در بافت‌های فرسوده به عوامل زیادی بستگی دارد ، اما می‌توان گفت که در تهران تابه‌حال با کمک وزارت راه و شهرسازی حدود ۴٠ درصد از اقدامات در راستای ساماندهی آن‌چه بافت فرسوده شناخته می‌شود ، انجام شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شهردار تهران اعلام کرد : تاکنون با کمک وزارت راه و شهرسازی حدود ۴٠ درصد از اقدامات در راستای ساماندهی آن‌چه بافت فرسوده در تهران شناخته می‌شود ، انجام شده است . امتیازاتی که برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده ، تأثیرگذاری زیادی داشته است بنابراین به تشویق سازندگان حرفه‌ای و معمولی در بافت‌های فرسوده ادامه می‌دهیم .

    پیروز حناچی در مراسم گرامی‌داشت پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد : قانون نوسازی در سال ١٣۴٧ به تصویب رسید . دهه ۴٠ و ۵٠ دهه‌های طلایی نوسازی محسوب می‌شدند ، چرا که سازوکارها و برنامه‌ریزی‌های اساسی و ریشه‌ای این حوزه در این سال‌ها بود که انجام شد .

    شهردار تهران با اشاره به این‌که وقتی صحبت از شهر می‌شود ، از بافت شهری نام می‌بریم ، گفت : بافت ، یعنی آن چیزی که در علم آناتومی شناخته می‌شود ، موجودی زنده است متشکل از سلول‌هایی که می‌میرند و سلول‌های دیگر جایگزینشان می‌شوند ؛ از همین رو است که واژه بافت را اصطلاح به‌جایی می‌دانم .

    وی گفت : تا پیش از این ما معاونت عمرانی نداشتیم و سازمان نوسازی بود که پروژه‌های عمرانی را نیز انجام می‌داد . همان دوران بود که پروژه نواب انجام شد ؛ یکی از عظیم‌ترین پروژه‌ها از این جنس . تا قبل از پروژه نواب ، اتصال اتوبان شهید چمران به شبکه‌های جنوب شهر مشکل بود . حالا که تجربه این پروژه را در کشور داریم ، اگر بخواهیم به آن نمره دهیم ، قطعا به‌خاطر حمل‌ونقل نمره قابل‌قبول می‌گیرد ؛ اما اگر به جهت شاخصه‌های دیگر از قبیل خدمات‌شهری یا اجتماعی به آن بنگریم ، نمی‌توان با قاطعیت این‌طور گفت .

     شهردار تهران همچنین در حاشیه گرامی‌داشت پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران ، در جمع خبرنگاران گفت: یک مسابقه بین‌المللی مربوط به مناطق ١٧ و ١٨ برگزار شد که تعداد زیادی از شرکتها در آن به رقابت پرداخته بودند؛ در مراسم امروز از برگزیده‌های این مسابقه تقدیر شد .

    حناچی افزود : طول مسیر این مسابقه حدود ٩ کیلومتر است و مناطق ١٧ و ١٨ را در برمی‌گیرد ؛ همان مسیری است که اصطلاحا به آن قطار تهران - تبریز می‌گوییم . تلاش می‌کنیم تا این مسیر را تبدیل به یک فضای زنده شهری کنیم و ان‌شاءالله با برگزاری این مسابقه ، ایده‌های اولیه اجرایی برای این مسابقه که یکی از بزرگترین محورهای طراحی شهری در دنیا تلقی می‌شود ، فراهم خواهد شد . این پروژه بارگذاری سنگین ندارد ، اما از جنس بارگذاری سبک در حوزه اجتماعی و اقتصادی است .

    شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد : سنجش عملکرد در بافت‌های فرسوده به عوامل زیادی بستگی دارد ، اما می‌توان گفت که در تهران تابه‌حال با کمک وزارت راه و شهرسازی حدود ۴٠ درصد از اقدامات در راستای ساماندهی آن‌چه بافت فرسوده شناخته می‌شود ، انجام شده است . امتیازاتی که برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده ، تأثیرگذاری زیادی داشته است ؛ به تشویق سازندگان حرفه‌ای و معمولی در بافت‌های فرسوده ادامه می‌دهیم .




    مطالب مرتبط

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست . برای قشر عظیمی از تحصیل کرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند . مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد ؛ سیمان ، آهن و ... .

    |

    با تلاش های صورت گرفته و بکارگیری ظرفیت ستاد بازآفرینی شهر تهران و همکاری شایسته اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ، آمار اخذ سند و رای مثبت برای املاک فاقد سند طی سال ۱۴۰۲ دو برابر میزان مصوب برنامه چهارم توسعه بوده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه کارگروه ثبتی – مالکیتی با حضور معاون اداره کل دادگستری استان تهران ، نمایندگان ثبت استان و اوقاف استان تهران ، راه و ...

    |

    نظرات کاربران