در حال بارگذاری ...
  • نقش آفرینی نظام‌مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال

    در اخذ تصمیم ها در حوزه نظام مهندسی ساختمان و دیگر حوزه ها به دنبال خرد جمعی هستیم و گواه این مدعا نیز اینکه ، ظرفیت های قانونی شورای توسعه نظام مهندسی را احیا کردیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مازیار حسینی با اعلام اینکه نظام مهندسی ساختمان در ایجاد کار و اشتغال به جای قرار گرفتن در حاشیه وارد متن شود و نقش آفرینی کند ، گفت : نیازمند یک نوع باز نو اندیشی هستیم که این باز نو اندیشی باید در محملی تحت‌عنوان نظام ملی ساخت و ساز خود را نشان دهد.

    مازیار حسینی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که از روز گذشته به منظور بازدید از پروژه‌های شهر قم  و جلسه با هیات مدیره نظام مهندسی استان قم و همچنین کاشان به استان های قم و اصفهان سفر کرده است در جلسه دیدار با هیات مدیره سازمان نظام مهندسی قم ، بر اینکه شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان باید عصاره نظام مهندسی کشور باشند تاکید کرد .

    حسینی در جلسه فوق با تاکید بر اینکه تمامی نظرات شنیده می‌شود ، گفت : اعظای نظام مهندسی ساختمان‌ها به عنوان موتور محرک ، خلاق و توسعه‌گر باید نقش‌آفرینی‌های خود را داشته باشند و تصمیماتی که در نظام مهندسی‌ها اخذ می‌شود با جمع‌آوری تمامی نظرات اعضا اعم از پیشکسوتان و جوانان انجام خواهد شد .

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه جوان‌گرایی در وزارتخانه جزو سیاست‌های کلی است که دنبال می‌شود ، اعلام کرد : در مقررات ملی ساختمان ، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و دیگر ارکان ، جوان‌گرایی و بهره‌مندی از خلاقیت و تولید فکر نیروی جوان مدنظر است که البته در این راه ، همراهی پیشکسوتان به عنوان مشاور نیز جزو اولویت‌هایی است که دنبال می‌شود . هم‌اکنون در وزارتخانه راه و شهرسازی بیشتر انتصاب‌ها ، مربوط به دهه پنجاه است و البته دهه شصتی نیز وجود دارد که موید مشی و سیاست وزارتخانه در استفاده از نیروهای جوان و خلاق است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی ، پیشکسوتان را مشاوران امین وزارتخانه راه و شهرسازی برشمرد و افزود : استفاده از نیروهای جوان و خلاق نیز در سازمان های نظام مهندسی ساختمان ، جزو اولویت‌ها باشد و در انتخابات پیش رو این مهم مدنظر قرار بگیرد .

    نظام مهندسی ساختمان در متن قرار بگیرد و نقش‌آفرینی کند

    حسینی با تاکید بر اینکه نظام مهندسی تشکلی است که باید جایگاه واقعی خود را بیابد و از مسائل سطح پایین و کم اهمیت دوری کند ، تصریح کرد : نظام مهندسی ساختمان در متن قضایا قرار بگیرد و نقش آفرینی کند  .

    وی همچنین یادآور شد : کشور در حال حاضر در شرایط دشواری قرار دارد . به همین دلیل همه باید بپذیریم که سرباز این نظام و کشور هستیم و باید در یک جبهه بجنگیم که همان جنگ اقتصادی و نبرد با تروریست اقتصادی است که علیه ، نظام جمهوری اسلامی ایران ، مردم و حاکمیت ، تحریم‌های دشواری را تحمیل کرده است . برعکس تصور استکبار جهانی ، هرچقدر مشکلات بیشتر شود ، انسجام و اتحاد درونی ملت ایران بیشتر می شود . زیرا ملت ایران ، اهل تحمل زور نیست . شاهد این مدعا نیز حمله مغول به کشور است که ایران در همان زمان توانست آن حمله را تبدیل به فرصت کند . حمله مغول منجر به خلق آثاری در معماری و تمدن کشور شد که آن را به یکی از دوران به یادماندنی تبدیل کرد .

     

     

    تهاجم را به فرصت تبدیل می‌کنیم

    حسینی تصریح کرد : ملت ایران با صبوری و پشتکار، تهاجم را به فرصت تبدیل می‌کند . مطمئن هستیم که مردم ایران با همدلی ، همسویی و تحمل سختی‌ها، از این مرحله عبور خواهد کرد . در شرایط تحریم‌های ظالمانه ، تنها حوزه‌ای که می‌تواند پرچم کار و اشتغال را بالا نگه دارد، حوزه ساختمان است . در این حوزه فعالانه‌تر وارد عمل شویم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : امروز رسالت جامعه مهندسی در یک نقطه حساس خود قرار دارد و همه باید تلاش کنیم تا بدون ضعف ، پرچم کار و اشتغال را بالا نگه داریم . خوشبختانه برای حوزه ساختمان نیازی به خارج از کشور وجود ندارد . زیرا بر اساس اعلام وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، ظرفیت فولاد را می توان ۲ و نیم برابر افزایش داد . همچنین در حوزه سیمان نیز نیاز کشور با تولید داخلی برطرف می شود . در سیاست‌های زمین نیز به تمامی استان‌ها و همچنین سازمان ملی زمین و مسکن ابلاغ شده است تا در مناطق مستعد ساخت و ساز که کارهای کارشناسی نیز در حوزه های مرتبط با ساخت و ساز را پشت سر گذاشته اند ، زمین تخصیص یابد .

    وی احداث ساختمان‌های ویلایی و نه بلندمرتبه را سیاست کلی وزارتخانه راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت : با توجه به اینکه از نظر زمین، مشکلی در کشور وجود ندارد ، سیاست احداث ساختمان‌های کوتاه در دستور کار است . زیرا تبعات ساخت و ساز آنها از نظر طبیعی کمتر است و در عین حال نیاز کشور را به خارج کمتر می‌کند . از ظرفیت‌های موجود داخلی استفاده بهره ببریم و به جای ، دنبال کردن افتراق به نقاط اشتراک بپردازیم و با اولویت بندی و صبر ، مشکلات را حل کنیم . بنده به تبعیت از سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی از نظرات تمامی افرادی که پرچم جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشند و تابع ولایت فقیه باشند ، در جایگاه حقوقی که هم اکنون دارم ، استفاده خواهم کرد .

    دیدار با نظام مهندسی ساختمان استان‌ها در دستور کار

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به تداوم سفرهای استانی خود و دیدار با هیات‌مدیره‌ها و اعضای نظام مهندسی ساختمان در استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت : در اصلاحاتی که در بازگشت به قانون نظام‌مهندسی ساختمان و به ویژه در بخشنامه‌های اجرایی نظام مهندسی ساختمان شکل گرفت ، تاکید بر این داریم که مصادره به منعت شخصی نشود . در اخذ تصمیم ها در حوزه نظام مهندسی ساختمان و دیگر حوزه ها به دنبال خرد جمعی هستیم و گواه این مدعا نیز اینکه ، ظرفیت های قانونی شورای توسعه نظام مهندسی را احیا کردیم .

     

     

    وی با تاکید بر اینکه قانون در تمامی موارد و اخذ تصمیم‌ها ، ملاک‌عمل قرار می‌گیرد ، گفت : در حوزه مسکن به اندازه کافی و لازم قانون وجود دارد . به عنوان نمونه در قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن در ماده یک ، تدوین  نظامات و مقررات ملی ساخت و ساز آمده است . به نظر می‌رسد نیازمند یک نوع باز نو اندیشی هستیم که این باز نو اندیشی باید در محملی تحت‌عنوان نظام ملی ساخت و ساز خود را نشان دهد . قطعا یک شبه این باز نو اندیشی انجام نمی‌شود . به همین دلیل از هم اکنون آماده شویم تا نسبت به آنچه  که باید باشیم، گام های اساسی برداریم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ساختمان حق عمومی جامعه است و باید نسبت به این حق مهم مسئولیت پذیرفته و نسبت به آن بی تفاوت نبود ، گفت : مقررات ملی ساختمان باید ضوابط و مقرراتی باشند که در اقصانقاط کشور قابلیت اجرا داشته باشد و اقتضائات اقتصادی و اجتماعی ساختمان های معمولی را نیز پاسخ دهند .

    حسینی با اعلام اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ باید قابل فهم باشد ، گفت : به دستور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی که سابقه ۳۰ ساله در فعالیت های اجرایی دارند ، همچنین تحصیلات مهندسی در رشته عمران نیز داشته اند ، باید مقررات و آیین‌نامه‌های ساخت و ساز تجدیدنظر شوند . البته این تجدید نظر به معنای بازگشت نیست بلکه به نوع نگاه و سیاستگذاری مربوط است . به اندازه کافی و وافی قانون در حوزه ساخت و ساز وجود دارد در این مورد باید به دنبال دستورالعمل باشیم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از صحبت های خود با اشاره به اینکه باید اختیارات با حفظ مسئولیت ها تفویض شوند ، گفت : مخالف تمرکزگرایی هستیم و هرچقدر که لازم باشد اختیارات را به استان ها با حفظ مسئولیت ها تفویض خواهیم کرد .

    حسینی همچنین بحث انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان را موضوع مهمی برشمرد و گفت : هیات مدیره ها که از آنها شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان انتخاب می شود عصاره نظام مهندسی هستند . توصیه ام این است که در انتخابات پیش رو به دنبال انتخاب افراد اصلح باشیم . به دنبال انتخاب افرادی باشیم که جامعه مهندسی و جنس مهندسی را می‌شناسند و به دنبال سیاسی کاری نیستند . سیاست در جایگاه های تخصصی ، سمی مهلک است . این مورد نه فقط در نظام مهندسی که در وزارت راه و شهرسازی ، شهرداری و شورای شهر و نظایر آن مصداق دارد . بنابراین در انتخابات پیش رو به این مهم توجه بیشتری نشان دهیم .




    مطالب مرتبط

    ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به‌ دنبال استقبال جامعه مهندسی از برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی صرفه‌جویی در مصرف انرژی (مبحث نوزدهم مقررات ملی ...

    |

    در حالی که افزایش سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و واقعی شدن این خدمات قطعا نقش تعیین کننده‌ای در تعیین میزان سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواهد داشت .

    |

    نظرات کاربران