در حال بارگذاری ...
  • ضرورت همکاری فعالان صنعت ساختمان برای تدوین قرارداد مشارکت

    اگر اعتماد متقابل و رفتار مدبرانه و منصفانه بود به سادگی امکان فعالیت وجود داشت اما متاسفانه شاهد این هستیم که با همه سخت‌گیری‌ها در مفاد قراردادها ، عده‌ای فضای اعتماد را بر هم می‌زنند . دستگاه‌های نظارتی رفتارهای سودجویانه برخی افراد را مبنا قرار می‌دهند و از ما می‌خواهند برای این موارد استثنا ، پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم و مفاد قراردادها را سختگیرانه تنظیم کنیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سید محمد پژمان در نشست هم اندیشی با فعالان صنعت مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه امروز مفاد قرارداد را در اختیار توسعه‌گران قرار دادیم تا نظرات آنها را برای نهایی کردن متون قراردادها جویا شویم ، گفت : این مقدمه‌ای است برای اینکه در عرصه‌های مختلف عمومی مسکن و بافت‌های فرسوده از ظرفیت مدیریتی ، فنی و مالی توسعه‌گران بهره‌مند شویم و روند نوسازی بافت‌ها را سرعت بخشیم .

    سید محمد پژمان گفت : با توجه به اینکه پیش‌نویس قراردادهای مشارکت نهایی و برای ابلاغ به استان‌ها آماده شده ، تصمیم گرفتیم این قراردادها را از زاویه دید توسعه‌گران و انبوه‌سازان که طرف قرارداد هستند ، نیز بررسی کنیم . عموما در بخش دولتی و نهادهای عمومی افراد تلاش می‌کنند تضمین و مصونیتی برای خود ایجاد کنند تا اگر عدول از طرف قرارداد پیش آمد بتوانند حقوق خود را استیفا کنند . شایسته است به گونه‌ای قراردادها را تنظیم کنیم که حتی اگر طرف قرارداد توجه به حقوق خود ندارد ما این حقوق را برای او لحاظ کنیم .

    پژمان با اشاره به اینکه امروز مفاد قرارداد را در اختیار توسعه‌گران قرار دادیم تا نظرات آنها را برای نهایی کردن متون قراردادها جویا شویم ، گفت : این مقدمه‌ای است برای اینکه در عرصه‌های مختلف عمومی مسکن و بافت‌های فرسوده از ظرفیت مدیریتی ، فنی و مالی توسعه‌گران بهره‌مند شویم و روند نوسازی بافت‌ها را سرعت بخشیم . اگر اعتماد متقابل و رفتار مدبرانه و منصفانه بود به سادگی امکان فعالیت وجود داشت اما متاسفانه شاهد این هستیم که با همه سخت‌گیری‌ها در مفاد قراردادها ، عده‌ای فضای اعتماد را بر هم می‌زنند . دستگاه‌های نظارتی رفتارهای سودجویانه برخی افراد را مبنا قرار می‌دهند و از ما می‌خواهند برای این موارد استثنا ، پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم و مفاد قراردادها را سختگیرانه تنظیم کنیم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نظام اداری ، اجرایی و قراردادی اعتماد را باید در سطرهای قرارداد ، ایجاد کنیم ، بیان کرد : باید مفاد قراردادها با جزئیات و دقت تنظیم و در عین حال نگاه منصفانه و از سر همکاری نیز لحاظ شود . امروز اگر حتی در بخش خصوصی اتفاقی می‌افتد مردم از دولت مطالبه می‌کنند و مدعی حاکمیت می‌شوند چرا که ما به عنوان حاکمیت باید در تعیین و تدوین صلاحیت‌ها و در نظر گرفتن قوانین درست عمل کنیم . در قراردادهای مشارکت نمی‌توان حوادث غیرمترقبه و اتفاقات ناگهانی مانند مرگ و ورشکستگی را پیش‌بینی نکرد اما اینکه همه موضوعات با نگاه سختگیرانه بررسی شود درست نیست و باید همه جوانب را منصفانه بررسی کرد .  

    پژمان با اشاره به اینکه ریسک یکی از ارکان قراردادهاست که باید در قراردادهای مشارکت به درستی روشن شود ، افزود : در این وضع اقتصادی ، ریسک جدی و سنگینی متوجه قراردادهاست و باید مشخص شود چه کسی این ریسک را تقبل می‌کند .  

    وی با تاکید بر اینکه ما باید ضامن اصل و سود آورده مالی توسعه‌گران و انبوه‌سازان باشیم ، بیان کرد : به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که توسعه‌گران متحمل زحمت شوند و در نهایت با هزار و یک نگرانی به منابع خود دست پیدا کنند . باید این موضوع را نیز در بررسی‌ها لحاظ کرد که اگر با توسعه‌گری به تفاهم رسیدیم ، دچار حاشیه‌هایی مانند اینکه چرا با توسعه‌گر خاصی به تفاهم رسیده‌ایم یا چرا امتیازی به کسی داده‌ایم که دیگران از آن محروم شده‌اند ، نشویم .

    وی با تاکید بر اینکه انبوه‌سازان باید پیشنهاد دهند که این اعتماد چطور در مفاد قرارداد گنجانده شود ، تصریح کرد : در نظام اداری و بوروکراتیک ایجاد اعتماد با حرف و توصیه امکان پذیر نیست و باید چارچوبی برای آن ایجاد شود که در عین حال ، پیچیده و طولانی نباشد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام اداری کشور گرفتار عوارض سنگینی شده ، گفت : قادر به اصلاح همه ساختارها نیستیم و نمی‌توانیم در خصوص امور مربوط به سایر دستگاه‌ها مانند بیمه ، مالیات و ... تصمیم‌گیری یا نقش‌آفرینی کنیم اما تا جایی که بتوانیم در راستای اصلاح امور گام برمی‌داریم . در حوزه بافت‌های فرسوده به دنبال محوریت دادن به شهرداری هستیم و خود نیز نقش پشتیبان را بر عهده خواهیم گرفت .

    وی همچنین با اشاره به تشکیل هیئت اجرایی در راستای امور بازآفرینی در استان‌ها ، گفت : این هیئت اجرایی متشکل از معاون استانداری، شهرداری و مدیرکل راه و شهرسازی است و هر تصمیمی که در این هیئت اتخاد شود ، اجرا خواهد شد .

    پژمان با اشاره به لزوم کاهش تشریفات و لزوم انجام کار اصولی و مهندسی ، بیان کرد : باید بپذیریم اگر از ابتدا صلاحیت‌های خود را تقویت می‌کردیم ، بهتر بود . 

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خطاب به توسعه‌گران و انبوه‌سازان گفت : باید برای شروع کار این تفکیک را قائل شوید که می‌خواهید در املاک دولت با ما شریک شوید یا اقدام داخل بافت را انجام دهید و از مشوق‌ها و امتیازات آن استفاده کنید و سپس در راستای نوع فعالیت خود اصول و ضوابط لازم را در جهت همدلی ، همکاری ، اعتماد و پذیرش مخاطرات و ریسک تعیین کنید .




    مطالب مرتبط

    پس از بارگذاری قرارداد و نقشه‌های معابر در سامانه سبا ، اخذ تاییدیه شرکت بازآفرینی شهری و ارائه ضمانت نامه از سوی شهرداری‌ها ، حواله قیر صادر می‌شود که در این رابطه نیز تخصیص قیر سال‌های قبل و مساحت محدوده‌های بافت فرسوده حائز اهمیت است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، اولین نشست هم‌اندیشی "راهکارهای عملیاتی نمودن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موضوع ماده ٥٢ قانون ...

    |

    هنگام ارایه آمار از کاهش بافت‌های فرسوده باید به این نکته توجه کرد که ممکن است طی سال‌های اخیر مناطق جدیدی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری اضافه شده باشد، اما مناطق نوسازی شده هنوز از لیست محلات هدف خارج نشده است . بنابراین به زودی مناطقی که به طور کامل نوسازی شده‌اند از ...

    |

    نظرات کاربران