در حال بارگذاری ...

تکمیل و صدور شناسنامه فنی ساختمان به صورت الکترونیکی در استان قم

در حال حاضر دفترچه راهنمای شرکت‌های حقوقی تدوین و قوانین مرتبط با مشکلات بیمه و مالیات تنظیم شده است و خوشبختانه دفاتر حقوقی در این حوزه در حال شکل‌گیری هستند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با بیان اینکه نظام مهندسی استان در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار و ۱۰۲ عضو دارد گفت : سازمان نظام مهندسی استان سالانه یکهزار شناسنامه فنی را به صورت الکترونیک تکمیل و در مرکز و سایر شهرهای استان صادر می‌کند .

امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی استان قم در جلسه ای که با حضور مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در محل نظام مهندسی قم برگزار شد به ارایه گزارشی از عملکرد آن سازمان پرداخت .

مقومی در این جلسه با بیان اینکه نظام مهندسی استان در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار و ۱۰۲ عضو دارد گفت : سازمان نظام مهندسی استان سالانه یکهزار شناسنامه فنی را به صورت الکترونیک تکمیل و در مرکز و سایر شهرهای استان صادر می‌کند .

وی با بیان اینکه قم اولین استانی بود که بعد از شورای مرکزی صنعت راهبردی آن تدوین و تنظیم شد گفت : در این صنعت دو شاخه خدمات مهندسی و آموزش و پرورش را ملاک عمل قرار داده و شرح خدمات ۴ رشته را به عنوان گام اول مورد بازنگری قرار دادیم . در این راستا همچنین مبانی قیمت‌گذاری را برای نخستین بار به وزارتخانه ارسال کردیم که موجب شد محوریت قیمت‌گذاری در سایر استان‌ها نیز محسوب شود . در حال حاضر دفترچه راهنمای شرکت‌های حقوقی تدوین و قوانین مرتبط با مشکلات بیمه و مالیات تنظیم شده است و خوشبختانه دفاتر حقوقی در این حوزه در حال شکل‌گیری هستند .

مقومی در ادامه سخنان خود در خصوص راه‌اندازی دفاتر و مشاوره و راهنمایی نیز بیان کرد : این اقدام جزو وظایف هیأت مدیره سازمان به شمار می‌رود که تا کنون در هیچ کجای کشور انجام نشده و نظامنامه آن هم‌اکنون در استان قم در حال تکمیل بوده و می تواند به عنوان یک الگو در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد .

وی با بیان اینکه این اقدام از نظر برونسپاری اشتغال در شهرداری و عدم استفاده از افراد فاقد صلاحیت قابل توجه است گفت : تمامی دستورالعمل‌های وزارت کشور در حوزه گودبرداری و سازه نگهبان هم‌اکنون در حال اجرا است ، ما در مجری ذیصلاح اخلاف نظر جدی با شهرداری داریم ولی در گودبرداری سازه‌نگهبان کاملا در چهارچوب شیوه نامه عمل می‌شود و یک ارتباط الکترونیک هم با شهرداری آغاز کردیم که بحث سازه‌های نگهبان اگر محاصر و ناظر نظر ندهند به هیچ عنوان شهرداری اجازه شروع به کار را نمی‌دهد و این یک نکته مثبت است .

به گفته مقومی جزو معدود استان‌هایی هستیم که در سه حوزه شهرسازی ، ترافیک و نقشه‌برداری دارای خدمات هستیم ، از سویی دیگر تمامی نقشه‌های ساختمانی از دو طبقه تا سازه‌های بلندمرتبه تماما کنترل می‌شود که انجام روند الکترونیکی آن از صفر تا ۱۰۰ تا پایان بهار امسال اجرایی خواهد شد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری دور‌های آموزشی الکترونیک در استان خبر داد و گفت : در حوزه پژوهش نیز دو اقدام را با دانشگاه امیرکبیر آغاز کرده و دو کتاب به عنوان کتب مرجع دانشگاهی در حوزه اخلاق مهندسی تألیف کردیم . در این راستا با داشگاه‌های خارجی ، حوزه علمیه و وزارت راه و شهرسازی ارتباط خوبی داشته و در کتاب‌های رانیز در بخش معماری اسلامی تألیف و منتشر کرده‌ایم . 

رییس سازمان نظام مهندسی استان قم از فعالیت بالای نظام مهندسی استان در حوزه‌های اطلاع‌رسانی‌های عمومی و فرهنگسازی خبر داد و گفت : تلاش داریم بحث صدور پروانه اشتغال را تا ۲ ماه آینده کاملا الکترونیک کنیم ، همچنین اقداماتی نظیر طرح طبقه‌بندی در سازمان ، اصلاح ساختار و اصلاح فرایند کارهایی است که تاکنون به صورت پروژه‌ای تعریف و انجام شده است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه برنامه‌ریزی مسکن به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی متولی در حوزه ساخت و ساز استان سمنان برگزار شد .

|

از ۲۴۳ هزار واحد مسکن سهمیه استان اصفهان در طرح نهضت ملی مسکن برای ساخت ۱۰۳ هزار واحد تاکنون زمین تأمین شده ، مابقی ۴۵ هزار واحد در قالب خود مالکی و ۳۵ هزار واحد در قالب احیای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری اجرا می‌شود .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در مکاتبه با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور ، راهنمای ارزیابی ایمنی ...

|

چنانچه موجر ، سقف اجاره بها را رعایت نکند ، بر اساس تبصره (یک) ماده (هفت) قانون ساماندهی بازار زمین ، مسکن و اجاره بها ، مشمول معافیت‌های مالیاتی نمی‌شود .

|

بسیاری از اراضی حاشیه شهرها مشکلاتی از لحاظ طرح گذاری شهری ، فیزیکی و توپوگرافی دارند یا کاربری کشاورزی دارند که باعث محدودیت‌هایی در اجرا و پیشبرد طرح شده است . در یک سال گذشته در خصوص اصلاح طرح‌های شهری اتفاقات خوبی در اداره کل راه و شهرسازی خوزستان رقم خورده و در حال حاضر ...

|

نظرات کاربران