در حال بارگذاری ...

لزوم شکل‌گیری عزمی ملی برای تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری

اولویتمان به‌جای تملک املاک این است که مردم خود در سیاست‌ها و برنامه‌هایی که منافع و تمایلاتشان را برآورده می‌کند مشارکت کنند و به این منظور تسهیلاتی برای اسکان موقت آنان نیز در نظر گرفته‌ایم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری منوط به شکل‌گیری عزمی ملی است از تسریع در روند نوسازی بافت‌های فرسوده در پی نهادسازی صورت گرفته خبر داد .

محمد پژمان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در حاشیه مراسم مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک بازآفرینی شهری محله‌های هدف شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جهت‌گیری‌های برنامه‌های چهارم ، پنجم و ششم توسعه و اهداف متعالی این برنامه‌ها گفت : تحقق این جهت‌گیری‌ها که بر مبنای آن ملزم به  کاهش ۱۰ درصدی بافت فرسوده هستیم ، نیازمند یک عزم ملی است و تصور اینکه تنها شرکت بازآفرینی شهری و وزارت راه و شهرسازی مسئول انجام این مهم هستند تصور غلطی است .

وی بار دیگر بر شکل‌گیری یک عزم ملی به‌منظور تحقق اهداف طرح بازآفرینی شهری گفت : عقب‌افتادگی‌های مفرطی که در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها وجود دارد  نیاز به‌پای کار آمدن همگان دارد ، برای مثال از شهرداری انتظار داریم که هزینه صدور پروانه ساختمانی را از واحدهای درون بافت‌های فرسوده دریافت نکند .

پژمان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این طرح تمام بضاعت و امکانات خود را به میدان آورده است اظهار کرد : سایر دستگاه‌ها نیز باید گرد این موضوع حاضر شوند و از حداکثر بضاعت و امکانات خود در این خصوص استفاده کنند . مشکل اصلی ما در این راه این بود که انجام این طرح را وظیفه تنها یک دستگاه قلمداد کرده‌ایم اما امروز با این اتفاق و نهادسازی ، فاصله بین خود و شهرداری را برداشتیم و در قالب یک تشکل ظاهر شدیم .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یک بخش مشکل نیز مربوط به رفت‌وبرگشت‌های اداری بود ، اظهار کرد : این نهادسازی جدید است و ما اختیارات و تمام امکانات وزارتخانه را به میدان آوردیم و با حضور یک جمع مدیریتی متشکل از طرفین و با  توسعه گر این مسیر را کوتاه کردیم ؛ فاصله‌ای که تا پیش از این توسعه گران از وجود آن گلایه‌مند بودند اما با محوریت توسعه گر ، لحاظ منافع و رفاه مردم و با کوتاه کردن پروسه تصمیم‌گیری قادر خواهیم بود این وظیفه را سرعت ببخشیم .

وی عدم وجود نهادی یکپارچه و احساس تعلق نداشتن همه دستگاه‌ها در انجام این طرح را دو مشکل بزرگ طرح مذکور خواند که در قالب نهادسازی صورت گرفته بخش اعظم آن مرتفع شده و همه دستگاه‌های زیرساختی ، خدماتی و مدیریت شهر به‌منظور تحقق این طرح گرد هم آمده‌ایم .

پژمان با اشاره به کاهش بروکراسی تصمیم‌گیری در این فرآیند ابراز امیدواری کرد ، طرح نوسازی در سال آینده بر خلاف تمام مشکلات به بار بنشیند .

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود ۲۲ هزار مترمربع از ۴۴ هزار متر املاک فرسوده مردم تملک شده است گفت : اولویتمان به‌جای تملک املاک این است که مردم خود در سیاست‌ها و برنامه‌هایی که منافع و تمایلاتشان را برآورده می‌کند مشارکت کنند و به این منظور تسهیلاتی برای اسکان موقت آنان نیز در نظر گرفته‌ایم .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه به مبلغ تسهیلات در نظر گرفته‌شده به این منظور اشاره کرد و گفت : تسهیلاتی که دولت به این منظور در نظر گرفته است دارای سود ۹ درصد است و مبلغ آن در شهر تهران ۲۰ و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است ؛ البته اگر افزایش رقم دو تا سه درصدی سود تسهیلات برای مردم قابل‌تحمل باشد ، رقم تسهیلات نیز می‌تواند تا ۳۰ میلیون تومان برسد . 

پژمان ، شرایط معاوضه املاک فرسوده را ارزش روز این املاک دانست و گفت : این شرایط در صورتی است که ما درصدی امتیاز اضافه‌تر نیز به مردم خواهیم داد . پروژه‌ای که هم‌اینک در دست انجام داریم مجموعه‌ای مشتمل بر واحدهای مسکونی ، فضاهای آموزشی و فرهنگی ، فضای سبز و سایر فضاهایی است که مطابق طرح دیده‌شده و جزو تعهدات توسعه گر است که بر این مبنا و بر اساس ضوابط و مقررات حاکم بر این محدوده در حال حاضر قادر به احداث حدود ۵۲۰ واحد مسکونی هستیم که منوط به مطالعات مشاور منتخب و جانمایی خدماتت و ... است و عدد نهایی پس از طراحی مشخص خواهد شد .




مطالب مرتبط

جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

|

اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

|

تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

|

سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

|

آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

|

نظرات کاربران