در حال بارگذاری ...

احداث مسکن و برنامه‌های بازآفرینی شهری در اولویت برنامه های دولت

موضوع مهم‌تری که در این مقطع برای رونق بخشیدن به تولید مسکن انجام دادیم ، این است که در طرح‌های جامع در شورای عالی شهرسازی ، این امکان را ایجاد کردیم که در شهرهایی که استعداد دارد و زیرساخت و ظرفیت آن‌ها اجازه می‌دهد ، تراکم را متناسب افزایش دهیم که مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند و از این طریق بتوانیم رونق ساخت و ساز را در کشور محقق کنیم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث مسکن و برنامه‌های بازآفرینی شهری در اولویت کار دولت قرار دارد ، گفت : مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد ، عرضه زمین است . مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم .

محمد اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح ۷۹۸ واحد مسکن مهر در شهر بیرجند ، در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن شهری گفت : این طرح یکی از طرح‌های مهم و پر اولویت دولت است که وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می کند . وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در اکثر قریب به اتفاق شهرهایی که نیاز به مسکن در آن‌ها احصا شده و متقاضی برای آن وجود دارد ، برنامه‌ریزی کرده است . مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد، عرضه زمین است . مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم .

اسلامی با اشاره به برنامه‌ها برای تولید مسکن در شهرهای مختلف کشور گفت : مشکل اساسی چند کلان شهر هستند که به دلیل تراکم جمعیت و کمبود زمین ، بالاجبار طرح‌های توسعه در این شهرها که برای پاسخ به نیاز رویشی طبیعی مردم کلانشهرها طراحی شده را در شهرهای اقماری ویا شهرهای جدید پیرامون آن‌ها پیش‌بینی کردیم . غیر از این کلانشهرها ، احداث مسکن در باقی شهرها در خود شهر پیش بینی شده و در این شهرها وزارت راه و شهرسازی زمین عرضه می‌کند . نکته مهم دیگری که برای تولید و عرضه مسکن در دستور کار قرار دارد و اقدام و ابلاغ شده است ، بحث تخصیص وام بانکی برای سازندگان است .

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه تسهیلات برای سازندگان پیش‌بینی شده است ، گفت : مبلغ این تسهیلات هم برای شهرهای بزرگ و هم شهرهای کوچک افزایش داده شده و  هم به فرد و هم به زوج تعلق می‌گیرد . البته این تسهیلات ابتدا به سازنده اعطا می‌شود و سازندگان با در اختیار گرفتن این منابع واحد ها را می سازند. این وام قابل انتقال به خریداران است و خود نقطه قوتی است که هم عرضه کننده و هم خریدار را تقویت می‌کند .

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ظرح‌های بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود : نکته سومی که وجود دارد که بر آن اهتمام ویژه داریم بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است . نسبت به اینکه شهرها فرسوده شود ، بیش از این نباید بی‌تفاوت بود . نباید اجازه دهیم که هسته مرکزی شهرها از کیفیت خارج شود و زندگی مردم دچار معضل شود . به همین دلیل بازآفرینی شهری نیز در دستور کار قرار دارد و در اولویت است . ۵۰ درصد سود و کارمزد تسهیلات بانکی که به موجب قانون و آیین نامه اجرایی که در دولت تصویب شده ، برای بازآفرینی اختصاص داده شده است ، توسط دولت پرداخت می‌شود . این مشوقی است که مردم خانه‌های خود را نوسازی کنند .

اسلامی به مساله اعطای تراکم نیز اشاره کرد و گفت : موضوع مهم‌تری که در این مقطع برای رونق بخشیدن به تولید مسکن انجام دادیم ، این است که در طرح‌های جامع در شورای عالی شهرسازی ، این امکان را ایجاد کردیم که در شهرهایی که استعداد دارد و زیرساخت و ظرفیت آن‌ها اجازه می‌دهد ، تراکم را متناسب افزایش دهیم که مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند و از این طریق بتوانیم رونق ساخت و ساز را در کشور محقق کنیم .

پایان پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۸

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های مسکن مهر در کشور گفت : تقریبا ۶ ماه پیش نزدیک ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور وجود داشت ، اما امروز این عدد به ۴۰۰ هزار واحد رسیده است . می‌توان گفت الحمدالله موانع تولید مسکن مهر برطرف شده است . منهای پروژه های مسکن مهری که مشکل حقوقی و قضایی دارد و یا مالکین درون پروژه دعاوی حقوقی دارند که از کنترل و مدیریت ما خارج است، باقی پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد .

اسلامی با اشاره به لزوم با کیفیت بودن واحدهای مسکن مهر گفت : حدودا ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که افتتاح شده اما ناقص است . نواقص این واحدها را برطرف می کنیم که قابلیت زندگی برای مردم پیدا کند. این روند به صورت یک نهضت درآمده ، در اکثر شهرها پیمانکارات تعیین تکلیف شدند و ما در حال پشتیبانی از آن‌ها هستیم ، تا این پروژه ها به سرانجام برسد . تمام تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر رونق تولید مسکن است . برنامه ۴۰۰ هزار واحدی که تحت عنوان طرح اقدام ملی برای تولید مسکن شهری در دستور کار قرار دارد ، شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید ، ۱۰۰ هزار واحد در سایر شهرها و ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده است . جریان سازی این پروژه، تسهیلات ، پشتیبانی و تشویق‌ها ، از جنس تسهیلاتی است که ابتدا به تولیدکننده اختصاص داده می‌شود و سپس به خریدار انتقال داده می‌شود .




مطالب مرتبط

هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

|

تامین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ خرداد در مراسم افتتاح ۶ هزار و ۴۷۷ واحد مسکن مهر در شهرهای جدید پردیس و مهستان با ...

|

تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر ابلاغ خواهد شد .

|

آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲ ، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید ، شکسته شد .

|

نظرات کاربران