در حال بارگذاری ...

ضرورت استفاده از توان همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن

باید برای دو تا سه ماه دیگر که اوج نقل و انتقالات مسکن از راه می‌رسد ، برنامه ریزی شود . قیمت مسکن باید پایه و مبنا منظقی داشته باشد . ما آمادگی داریم حداکثر هر دو هفته یکبار با یکدیگر نشست داشته باشیم و در حوزه قانونگذاری با وزارت راه و شهرسازی همراهی کنیم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه مساله مسکن اولویت اول کشور است ، گفت : تولید مسکن نباید تنها بر دوش وزارت راه و شهرسازی باشد . باید از توان همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود . بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود .

محمدرضا رضایی کوچی ، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران که با موضوع رونق‌بخشی به بازار مسکن و ساماندهی اجاره بها ، با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه مهم و تاثیرگذاری در ساماندهی بازار مسکن است و نسبت به سایر وزارتخانه‌ها حوزه فعالیت زیادی دارد ، گفت : طبیعی است که اولویت اول کشور از منظر اشتغال ، مسائل اجتماعی و روانی ، مسکن باشد . خواهشمندم که موضوع مسکن در شلوغی کار وزارتخانه در اولویت دوم یا سوم قرار نگیرد . اینکه هر یک یا دو هفته جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن برگزار می‌شود ، نشان می‌دهد که این وزارتخانه خود نیز بر اولویت مسکن واقف است .

رضایی کوچی با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن که وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دنبال می‌کند ، گفت : برنامه خوبی طراحی شده و می‌تواند به تحرک مسکن و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منجر شود . لذا لازم است که این برنامه هر چه زودتر عملیاتی شود . شرکت عمران شهرهای جدید ، سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید برای عملیاتی شدن این طرح فعالیت بیش‌تری داشته باشند .

وی به ضرورت تخصیص زمین‌های دولتی برای تولید مسکن اشاره کرد و افزود : وزارت راه و شهرسازی باید تخصیص زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های مختلف دولتی است و رییس جمهور نیز در بخشنامه‌هایی بر واگذاری آن‌ها تاکید کرده را پیگیری کند .

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز خشنودی از افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت : تسهیلات بانکی در حوزه مسکن باید باز هم افزایش پیدا کند و متناسب با قیمت مسکن شود . این اقدام باعث افزایش نقدینگی در کشور نیز نمی‌شود . بانک‌ها به صورت طبیعی هزار میلیارد تومان نقدینگی در حوزه های مختلف وارد کشور می‌کنند . چه بهتر که این تسهیلات در حوزه مسکن باشد که باعث خانه‌دار شدن مردم و افزایش اشتغال نیز شود .

رضایی کوچی با اشاره به اینکه هفته اول پس از تعطیلات، مجلس وضعیت مسکن را در نشستی با حضور رییس مجلس ، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور بررسی خواهد کرد ، گفت : تولید مسکن نمی‌تواند تنها بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد و باید از همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود . بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود . باید برای دو تا سه ماه دیگر که اوج نقل و انتقالات مسکن از راه می‌رسد ، برنامه ریزی شود . قیمت مسکن باید پایه و مبنا منظقی داشته باشد . ما آمادگی داریم حداکثر هر دو هفته یکبار با یکدیگر نشست داشته باشیم و در حوزه قانونگذاری با وزارت راه و شهرسازی همراهی کنیم .




مطالب مرتبط

شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

|

اقدامات بخش مسکن بسیار امیدوارکننده است ؛ برای مثال در استان سمنان و برخی دیگر از استان‌ها ، جهشی بسیار عالی در بخش مسکن صورت گرفته و مردم رضایتمندی قابل توجهی از این امر دارند .

|

این سامانه جامع و یکپارچه و تحت وب است و سرورهای اصلی آن در وزارت راه و شهرسازی و صندوق ملی مسکن نصب شده که تمامی استان‌ها نیز به آنها متصل می‌شوند .

|

هم اکنون در شهرها و روستاها ۴۹۳ هزار و ۱۵۵ واحد در دست اجرا قرار دارد .  

|

پروژه ۱۶۰ واحدی بنیادمسکن انقلاب اسلامی هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در حال اجرا و عملیات نازک‌کاری آن آغاز شده است . هم‌اکنون ۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان در حال ساخت است .

|

نظرات کاربران