در حال بارگذاری ...
  • وجود اراده رفع مشکل مسکن در وزارت راه و شهرسازی

    دولت باید بانک‌ها را وادار به ارائه تسهیلات کند و قیمت مسکن و اجاره مسکن را در کنترل خود بگیرد . امروز عده‌ قلیلی سوداگر اقتصاد کشور را به چالش کشیده و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند . دولت باید با اقتدار این مساله را در دست بگیرد و نرخ ها را تعیین کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اراده رفع مشکل مسکن در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد و احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اقدام بزرگی در این راستا است ،‌ گفت : پیشنهاد من این بود که مالیات بر عواید سرمایه وضع شود تا کسانی که سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کرده و در خودرو ، ارز و ... سرمایه‌گذاری کردند ، متحمل هزینه شوند .

    سید احسن علوی با اشاره به جلسه این کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی و معاونانش گفت : در این جلسه گزارش خوبی ارائه شد و فکر می‌کنم این گزارش نسبت به گزارش‌های قبلی تلطیف شد . با این گزارش اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی امیدوار شدند که برای رفع مشکلاتی که در حوزه مسکن وجود دارد ، اراده‌ای هست .

    علوی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند متولی ساخت مسکن و رفع تمام مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد ؛ باشد ، ادامه داد : دولت باید همت کند و مجموعه دولت باید برای رفع مشکلات موجود در این حوزه ، یعنی اجاره بها و کمبود عرضه مسکن به بازار ورود کند . در شرایط بحرانی موجود و با توجه به نیاز به چند میلیون واحد مسکونی ، وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قدرت حل مشکل را ندارد . وزارت صنعت ، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی ، وزارت راه و شهرسازی و ... باید با هم و در یک زمان کار را شروع کرده و با تقسیم کار طرح اقدام ملی برای تولید مسکن شهری را پیش ببرند . این طرح ملی ، طرحی نیست که وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به انجام آن باشد . اگر وزارت راه بتواند احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که به تازگی شروع کرده را  به سامان برساند ، کار بسیار بزرگی صورت گرفته است . 

    نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات برای رفع مشکل مسکن در کشور گفت : پیشنهاد من این بود که مالیات بر عواید سرمایه وضع شود. تا کسانی که سرمایه را از بانک خارج کرده و در مسکن و خودرو و ارز و ... سرمایه‌گذاری کردند ، متحمل هزینه شوند . این مساله باعث ایجاد بازار غیر مولدی شد که هم تولید و اشتغال را نابود و هم اقتصاد ملی را نابود کرد . کسانی که دارای ده‌ها و شاید صدها خانه هستند، باید مالیات بپردازند . این اقدام هم به سود اقتصاد ملی است و هم اجازه بالارفتن قیمت در بازار در نتیجه سفته بازی را نمی‌دهد. در شرایط فعلی بر قشر متوسط رو به پایین فشار سختی وارد می شود ، به طوری که بسیاری حاشیه نشین شدند .

    این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دولت در رفع مشکل بازار مسکن گفت : دولت باید زمین را رایگان در اختیار تولید کنندگان قرار دهد و برای انبوه سازان فضای امن ایجاد کند که سرمایه‌گذاری آن‌ها سود داشته باشد . دولت باید فضای کسب و کار را فراهم و تسهیل کند . دولت باید بانک‌ها را وادار به ارائه تسهیلات کند و قیمت مسکن و اجاره مسکن را در کنترل خود بگیرد . امروز عده‌ قلیلی سوداگر اقتصاد کشور را به چالش کشیده و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند . دولت باید با اقتدار این مساله را در دست بگیرد و نرخ ها را تعیین کند .

    علوی با اشاره به لزوم ایجاد تعادل در بازار مسکن ادامه داد : باید به ساخت و ساز توجه شود که عرضه و تقاضا متعادل شود . در غیر این صورت کمبود عرضه و مازاد تقاضا موجب می‌شود که قیمت‌ها در بازار اوج گیرد . اگر بتوان عرضه و تقاضا را تحریک کرد، بخش مسکن فعال شده و به تعادل می‌رسد .

    نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش مجلس در این مساله گفت : کمیسیون عمران برای تصویب قانون ، کمک در جلسات متعدد و کاهش بار روانی منفی در جامعه آماده است و با کمیسیون‌های دیگر نیز مذاکره خواهد کرد. هر نوع لایحه‌ای که به مجلس بیایید ، تصویب خواهد شد ، چرا که این مساله با آبروی مجلس و دولت گره خورده است . من فکر می‌کنم فرصت خوبی پیش آمده که بحران را مدیریت کنیم . دولت باید همت خود را نشان دهد و با این تفکر که ۳۰ درصد اقتصاد و اشتغال از طریق تولید مسکن وارد رونق شده و ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌شود ، بازار مسکن را مدیریت کند .




    مطالب مرتبط

    شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

    |

    اقدامات بخش مسکن بسیار امیدوارکننده است ؛ برای مثال در استان سمنان و برخی دیگر از استان‌ها ، جهشی بسیار عالی در بخش مسکن صورت گرفته و مردم رضایتمندی قابل توجهی از این امر دارند .

    |

    این سامانه جامع و یکپارچه و تحت وب است و سرورهای اصلی آن در وزارت راه و شهرسازی و صندوق ملی مسکن نصب شده که تمامی استان‌ها نیز به آنها متصل می‌شوند .

    |

    ضمن آسیب شناسی برنامه های قبلی و بررسی نیازهای قطعی نیل به هدف، این وزارتخانه در تمامی مراحل تدوین لایحه در دولت و بررسی کارشناسی در مجلس و سپس مجمع تشخیص مصلحت نظام (با هماهنگی دولت) حضور بسیار فعال و پویایی داشت .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی از برگزاری پویش سراسری واگذاری زمین و آغاز عملیات اجرایی اتاق‌های مادر و کودک ...

    |

    نظرات کاربران