در حال بارگذاری ...
  • طراحی سامانه ثبت‌نام متقاضیان مسکن در شهرهای کوچک توسط بنیاد مسکن

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، سامانه‌ای را برای شناسایی متقاضیان در دست طراحی دارد که به محض آنکه سامانه آماده شود ، در معرض استفاده عمومی قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند به این سامانه رفته و نیاز خود را اعلام کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عباس فرهادیه جزئیات واگذاری واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی به متقاضیان مسکن را به تفکیک شهرهای جدید ، بازآفرینی شهری و شهرهای کوچک تشریح کرد و گفت : هم‌اکنون در شهرهای جدید ،  سامانه‌ای که مردم نسبت به ثبت‌نام برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند ، وجود ندارد ، اما با پیشرفت فیزیکی که شرایط را برای پیش‌فروش و یا فروش مهیا می‌کند ، این امکان فراهم خواهد شد .

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی و ساخت ۲۰۰ هزار واحد توسط شهرهای جدید ، ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری ، گفت : در شهرهای جدید تولید و احداث مسکن به روش مشارکتی است . روش مشارکتی به این شیوه است که شرکت عمران شهرهای جدید با همکاری انبوه‌سازان یا توسعه‌گران به ساخت واحدهای مسکونی در شهرهای جدید اقدام می‌کند. زمین و پروانه از شرکت عمران شهرهای جدید به انبوه‌سازان و توسعه‌گران، ارایه و در مقابل سرمایه‌گذاری و ساخت نیز توسط انبوه سازان انجام می‌شود .

    وی خاطرنشان کرد : واحدهای مسکونی که در شهرهای جدید در طرح اقدام ملی احداث می شود حدود ۷۵ درصد در اختیار انبوه‌سازان قرار دارد . بنابراین به محض آنکه آمادگی پیش‌فروش و فروش در آن واحدها اتفاق بیفتد ، انبوه‌سازان به دنبال مشتری خواهند رفت و واحدهای مسکونی را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند در شهرهای جدید از این امکان ، بهره ببرند .

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن در پاسخ به این پرسش که مردم عادی چطور می‌توانند برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند و آیا سامانه‌ای برای ثبت‌نام وجود دارد؟ ، گفت : هم‌اکنون در شهرهای جدید ، سامانه‌ای که مردم نسبت به ثبت‌نام برای خرید واحدهای مسکونی اقدام کنند ، وجود ندارد . در عین‌حال ، به نظر می‌رسد با پیشرفت فیزیکی که شرایط را برای پیش‌فروش و یا فروش مهیا می‌کند ، این امکان فراهم خواهد شد .

    فرهادیه در خصوص احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شرکت بازآفرینی شهری ، توضیح داد : در بازآفرینی شهری ۸۰ هزار واحد از ۱۰۰ هزار واحد بازآفرینی که قرار است احداث شود ، مربوط به اشخاص حقیقی است که خود در بافت‌های موردنظر صاحب زمین هستند و می‌خواهند از تسهیلات، اعم از بانکی ، تخفیف در عوارض و یا امکانات زیرساختی استفاده کنند . بنابراین در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ، سامانه‌ای را برای ثبت نام مردم متصور نخواهیم بود .

    مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن ادامه داد : ۲۰ درصدی که شرکت بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد احداث می‌کند ، کلید به کلید با زمین‌های داخل بافت فرسوده تعویض می‌شود . بدین‌معنا کسی که در بافت فرسوده یک ملکی را دارد می‌تواند از این واحدهای تولید شده کلید به کلید استفاده کند و زمین خود را واگذار کند .

    فرهادیه شیوه واگذاری ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی را که توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تولید و به مردم عرضه خواهد شد را نیز تشریح کرد و گفت : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، سامانه‌ای را برای شناسایی متقاضیان در دست طراحی دارد که به محض آنکه سامانه آماده شود ، در معرض استفاده عمومی قرار خواهد گرفت و مردم می‌توانند به این سامانه رفته و نیاز خود را اعلام کنند .




    مطالب مرتبط

    جزئیات واگذاری به صورت کارشناسی بررسی شد و فرایند آماده‌سازی از هفته آینده با تکمیل نقشه فاز دو طرح توسط بنیاد مسکن آغاز می‌شود .

    |

    سال گذشته در مجموع ۵ هزار و ۴۹ جلد سند صادر شده است که از این تعداد هزار و ۴۶۱ جلد سند شهری و ۳ هزار و ۵۸۸ جلد سند روستایی است . در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۷۷۳ جلد سند صادر شده است که ۲۳۰ جلد شهری و ۵۴۳ جلد روستایی بوده است .

    |

    مقرر شده بود تا یک میلیون قطعه زمین در سال‌های ۱۴۰۲ و سال جاری توسط بنیاد مسکن برای واگذاری به متقاضیان در روستاها انجام شود که تاکنون بیش از دو سوم این اراضی شناسایی و تامین شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه تصویب محلات مشمول بند ث تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (طرح کلید به کلید) در محل سالن جلسات اداره کل تشکیل شد .

    |

    در بخش روستایی ۵۶۰ هزار و ۴۹۸ واحد وارد فاز عملیاتی شده است که از این رقم ، تعداد ۳۰۵ هزار و ۸۴۶ واحد به اتمام رسید و تحویل متقاضیان شد و ۲۵۴ هزار و ۴۶۵ واحد نیز در حال اجراست که پیشرفت های متفاوتی نیز دارد .

    |

    نظرات کاربران