در حال بارگذاری ...
  • تأمین بیش از ۲۲ هکتار زمین برای ساخت مسکن سیل‌زدگان در معمولان ، پل‌دختر و خرم‌آباد

    یک زمین هشت هکتاری که به تعاونی فرهنگیان تعلق داشت با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن سند آن به دولت واگذار شد و مراحل تغییر کاربری آن در استان انجام و پرونده آن به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد و بناست ۱۳۰ واحد مسکونی در این زمین با مسئولیت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ساخته شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با تشریح اقدامات این اداره کل پس از سیل فروردین‌ماه این استان از تأمین بیش از ۲۲ هکتار زمین برای ساخت مسکن سیل‌زدگان در شهرستان‌های معمولان ، پل‌دختر و خرم‌آباد خبر داد و گفت : بخشی از واحدهای مسکن مهر استان برای اسکان موقت سیل‌زدگان تکمیل‌شده است .

    رضا خالقی به تشریح اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان پرداخت و گفت : سیل پنجم فروردین‌ماه که در اثر بارش‌های شدید و گسترده صورت گرفت ، خساراتی به تأسیسات زیر بنایی ازجمله راه‌های استان وارد کرد که بلافاصله با لغو مرخصی کارکنان و فراخوان پیمانکاران ، امدادرسانی را شروع کردیم و این اقدامات ادامه داشت تا هشدار سیل دوم را برای روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه دریافت کردیم . مطابق پیش‌بینی‌ها ، دبی ورودی به رودخانه‌ها از دوره بازگشت‌های ثبت‌شده ، فراتر رفت و مطابق آمار دبی رودخانه‌های استان ، دوره بازگشت هزارساله را به‌ثبت رساندند و برخی رودخانه‌ها دو برابر دبی ثبت‌شده در تاریخ را تجربه کردند ؛ برای نمونه در رودخانه "کشکان" که حجم ورودی آن در حدود سه هزار مترمکعب است ، در سیل دوم ، افزایش بیش از دو برابری را شاهد بودیم .

    خالقی بابیان اینکه سیل‌های فروردین‌ماه خسارات زیادی را به زیرساخت‌ها و تأسیسات استان شامل خطوط آب ، برق ، گاز ، راه و مسکن وارد کرد ، ویژگی سیل یازدهم فروردین‌ماه را گستردگی و پراکندگی آن عنوان کرد و گفت : سیل دوم همه شهرستان‌های استان را درگیر کرد، اما شدت آن در شهرهای مختلف متفاوت بود ؛ برای مثال در شهرهای پل‌دختر ، معمولان و خرم‌آباد بیش‌ترین آسیب را شاهد بودیم و در شهر ازنا خسارت‌ها کمتر بود .

    وی با اشاره به اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان در حین و پس از وقوع سیل ، بازگشایی سریع راه‌های آسیب‌دیده را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت : راه اصلی خرم‌آباد - معمولان - پل‌دختر یکی از محورهای اصلی استان به صورت کامل مسدود و حدود ۴۰ کیلومتر مسیر از بین رفته بود و ضرورت داشت برای ارسال کمک‌ها و امدادرسانی این مسیر به‌صورت فوری بازگشایی شود .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به حضور میدانی وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در روزهای سیل در استان لرستان و نظارت مستقیم بر روند امدادرسانی گفت : با تلاش شبانه‌روزی کارکنان راهداری و راه و شهرسازی ، سه روز پس از وقوع سیل ، موفق به بازگشایی تمام محورهای اصلی در استان شدیم ؛ یعنی دسترسی به شهرهای معمولان و پل‌دختر برقرار شد و مسیر قدیم را نیز به‌رغم اینکه حدود ۴۰ کیلومتر آن از بین رفته و در برخی نقاط این جاده ۶۰ ساله به بستر رودخانه تبدیل شده بود و بسیاری به لحاظ گردشگری و اعزام نیروهای نظامی به جبهه‌های جنگ خاطرات زیادی با آن داشتند با همت همکاران اداره کل راهداری ، اداره کل راه و شهرسازی و همکاری و امدادرسانی استان‌های مختلف بازگشایی کردیم .

     

     

    تهیه بیش از ۲۲ هکتار زمین برای تامین مسکن سیل‌زدگان 

    وی افزود : به دنبال شکل‌گیری قرارگاه بازسازی با دستور مقام معظم رهبری در سطح کشور ، مسئولیت بازسازی واحدهای مسکونی به عهده بنیاد مسکن گذاشته شد و با تقسیم‌کار این نهاد ، بازسازی واحدهای مسکونی در هر شهرستان به عهده یک استان معین گذاشته شد و وظیفه تأمین زمین در شهرها نیز به عهده وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت ؛ خوشبختانه موفق شدیم در این زمینه اقدامات خوبی را در مدت کوتاهی انجام دهیم . در شهر معمولان ۱۰ هکتار زمین از اراضی ملی در اختیار بنیاد مسکن قرار دادیم که بنیاد مسکن اردبیل به‌عنوان استان معین این شهر کار آماده‌سازی را شروع کرده است و حدود ۱۲۶ قطعه بدون معارض تفکیک شد و اقدامات روی این قطعات در حال انجام است .

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد : در شهرستان پل‌دختر با یک مشکل مهم مواجه بودیم و اراضی ملی مناسب در این شهرستان نداشتیم ؛ بنابراین مجبور شدیم از اراضی بخش خصوصی استفاده کنیم و به‌رغم مشکلاتی نظیر افزایش قیمت و کمبود زمین ، توانستیم با همکاری بسیار خوب سازمان ملی زمین و مسکن در زمانی کوتاه یک قطعه زمین چهار هکتاری و به ارزش شش میلیارد تومان در منطقه بسیار مناسب در شهر پل‌دختر خریداری کنیم ؛ این زمین‌ها به ۱۱۰ قطعه تفکیک و طراحی مناسبی برای آن‌ها صورت گرفت و به بنیاد مسکن تحویل شد .

    وی افزود: فعالیت مناسب دیگری که در شهر پل‌دختر توانستیم انجام دهیم استفاده از ظرفیت مسکن مهر در این شهرستان بود که به‌صورت تعاونی ساز بود ؛ تعدادی از واحدهای این طرح پس از آزادسازی منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران با اعضای تعاونی‌ها صحبت کردیم که در ازای تکمیل سریع نواقص واحدهای آنان ، این اعضا واحدهایشان را به مدت یک سال به سیل‌زدگان برای امکان موقت اجاره دهند و در این راستا گروه‌های مختلفی را بابت تکمیل واحدها به پل‌دختر اعزام کردیم و در حال عقد اجاره‌نامه این واحدها هستیم .

    خالقی عنوان کرد : همچنین یک زمین هشت هکتاری که به تعاونی فرهنگیان تعلق داشت با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن سند آن به دولت واگذار شد و مراحل تغییر کاربری آن در استان انجام و پرونده آن به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد و بناست ۱۳۰ واحد مسکونی در این زمین با مسئولیت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ساخته شود . بر اساس طرح این معاونت بناست ساخت این واحدها با استفاده از قطعات پیش‌ساخته که کاری نو به شمار می‌رود در زمانی بسیار اندک انجام شود .

    مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت : در شهر خرم‌آباد نیز در مجموع شش واحد سیل‌زده در محله "کرگانه" به‌صورت کامل تخریب شده بود که برای ساکنان این واحدها ، شش واحد مسکن مهر در شهر خرم‌آباد آماده شد و به‌موازات آن بر اساس مصوبات ستاد بازسازی استان یک قطعه زمین با استعداد ساخت ۱۵ واحد مسکونی به بنیاد مسکن تحویل شده است تا کار ساخت مسکن برای این افراد و سایر کسانی که واحدشان فاقد امکان سکونت تشخیص داده شود آغاز شود .




    مطالب مرتبط

    تاکنون مطالعات مکان‌یابی ۴۰ شهرک به شورای‌عالی ارسال شده و طرح جامع ۱۱ شهرک مسکونی دولتی به مساحت ۳ هزار و ۵۹۶ هکتار و در ۴ استان به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسیده است و پروانه تاسیس آنها به نام دولت جمهوری اسلامی با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن صادر شده است .

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    از ظرفیت‌هایی که در قانون بودجه و برنامه هفتم هم لحاظ شده ، بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه برای بافت‌های فرسوده است که توسط شهرداری‌های استان بر اساس شرایط خاص هر شهر بومی سازی شده و با اخذ مصوبه از کمسیون ماده پنج هم اکنون در حال اجرا است که امیدواریم ساکنین و متقاضیان محلات مورد ...

    |

    نظرات کاربران