در حال بارگذاری ...
  • مسکن مهر سراسر کشور در حال اجراست و عقب‌ماندگی وجود ندارد

    مسکن مهر در کشور در حال اجرا است و این مهم طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال جاری برای مسکن‌های مهر بدون پرونده‌های حقوقی و قضایی محقق می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، علی نبیان با اعلام این مطلب که در تکمیل مسکن مهر سراسر کشور عقب‌ماندگی وجود ندارد بر به‌روز رسانی سامانه مسکن مهر تاکید و اعلام کرد : بحث مشارکت در ساخت و تولید مسکن موجب رونق تولید مسکن می‌شود و از این طریق ، بسترسازی برای رونق تولید و ایجاد فرصت شغلی با جدیت پیگیری می‌شود .

    علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست تخصصی پروژه‌های مشارکتی سازمان ملی زمین و مسکن ، با ارائه برنامه‌های آن سازمان در اجرای طرح اقدام ملی ، گفت : یکی از دغدغه‌های دولت و نظام در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم ، بحث مسکن بوده و هست که در این زمینه ، برنامه‌ها و سیاست‌ها در راستای تحقق طرح‌های مسکنی در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی ریال‌به ویژه سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن تاکید بر اولویت‌های وزیر راه و شهرسازی بر تحقق برنامه‌های مسکنی با سرعت و جدیت ، با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن ، گفت : از سال ۹۲ تا آبان ۹۷ ، واگذاری ۶۲۹۶۲ واحد مسکن ، صورت گرفت . همچنین در حوزه های غیرمسکونی حدود ۷۹۲۰ قطعه تحویل داده شد .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن واگذاری زمین به اقشار ویژه را از وظایف دیگر این سازمان برشمرد و گفت ۱۷۳ هکتار زمین برای اختصاص به ۲۲۰۸۰ نفر از اقشار ویژه در کشور واگذار شده است . در راستای ماده ۴ قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن ، ۵۷۲ هکتار زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تخصیص یافته است .

    وی همچنین در بیان برنامه هایی که در هشت ماه باقیمانده سال در دستور کار سازمان ملی زمین و مسکن است ، اعلام کرد : واگذاری ۱۱۲ هکتار در بخش مسکونی برای ۶۱۱۵ قطعه  و در بخش غیرمسکونی واگذاری ۶۷۹ هکتار در دستور کار است و برای ۲۹۳۱ نفر نیز در ۱۷ هکتار واگذاری زمین در دستور کار قرار دارد . از آبان ماه سال گذشته ۳۹ هکتار زمین برای طرح مسکن محرومین کشور واگذار کرده ایم همچنین در حوزه بازآفرینی شهری نیز ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار متر مربع زمین در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار داده ایم .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص وظایف آن سازمان در خصوص مسکن مهر، اظهار کرد : مسکن مهر در کشور در حال اجرا است و این مهم طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال جاری برای مسکن‌های مهر بدون پرونده‌های حقوقی و قضایی محقق می‌شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از واگذاری یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۶۰ واحد مسکن مهر از ابتدا تا به حال خبر داد و اعلام کرد : از این تعداد یک میلیون و ۱۵ هزار و ۶۹۰ واحد به اتمام رسیده که در ۸ ماه اخیر نیز ۵۴ هزار و ۳۸۵ واحد به متقاضیان تحویل داده ایم و امیدواریم تا پایان سال ۹۸ این تعداد مساکن مهر هم تکمیل و به متقاضیان تحویل شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی بحث تامین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر را از دیگر دغدغه‌های سازمان ملی زمین و مسکن و مجموعه بزرگ وزارت راه و شهراسزی عنوان و اعلام کرد: در خصوص خدمات روبنایی مسکن‌های مهر، ۵۰ مجموعه تکمیل شده و یکهزار و ۸۶ واحد در برنامه تکمیل قرار دارد .

     

     

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به نقش سازمان متبوعش در بازسازی واحدهای آسیب دیده زلزله کرمانشاه نیز گفت : در مرحله اول ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی واحدهای دو پروژه شهید شیرودی سرپل ذهاب و شرف آباد اسلام آباد غرب و پس از آن ۴ میلیارد تومان در نظر گرفتیم همچنین حدود ۱۵ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه دولت برای بازسازی این پروژه ها تخصیص یافت .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن یکی دیگر از اولویت‌های سازمان را بحث مشارکت در پروژه‌ها دانست و گفت : اهداف ما بسترسازی و فراهم کردن رونق تولید در مسکن و ساختمان است ، در نظر داریم با ایجاد فرصت شغلی در بخش‌ها و صنایع مختلف ضمن ایجاد اشتغال به رونق تولید مسکن که مورد تاکید نظام است دست یابیم .

    نبیان راهبردهای سازمان را در رونق پروژه‌های مشارکتی، دخالت مستقیم نداشتن دولت در اجرا ، بدون تامین مالی توسط دولت و بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شفافیت اقدامات و ایجاد فرصت‌های برابر عنوان کرد و افزود : سیاست‌های سازمان در خصوص رونق‌دادن به پروژه‌های مشارکتی، کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و رفع ابهام‌های قراردادها و همچنین احترام به سلایق مختلف است .

    وی بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی مختلف را برای رونق دادن به تولید مسکن ضروری دانست و اعلام کرد : انواع مشارکت هم در بحث آماده سازی و هم در بحث ساختمانی بررسی شده است . در خصوص آماده سازی از ۳۵ استان تاکنون ۱۸ استان موارد را بر اساس برنامه اجرایی ، اعلام کردند . جدای از بحث آماده‌سازی در بحث ساخت واحدهای مسکونی، ۲۴ استان وارد عمل شده اند و ۱۱ استان دیگر نیز با ابلاغیه وزیر وارد عمل خواهند شد .

    نبیان ادامه داد : اقدامات صورت گرفته شامل اقدامات ساختاری و حقوقی قراردادی است . در بخش ساختاری ، شناسایی ظرفیت‌ها ، بررسی و پالایش ظرفیت‌ها ، فعال‌سازی پروژه‌های راکد و در بخش حقوقی و قراردادی شامل تهیه تیپ قراردادها ، بازنگری دستورالعمل فراخوان و نحوه قیمت‌گذاری و انتخاب شریک و تهیه مدل اقتصادی ارزیابی پروژه‌ها است .

    مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد : اتمام مسکن مهر تا پایان سالجاری از اولویت‌های وزارتخانه راه و شهرسازی است . همچنین یکی دیگر از دغدغه‌ها ، به روز رسانی سامانه مسکن مهر است که امیدواریم هرچه زودتر انجام شود . همچنین استان ها مکلف هستند مانند ستاد هفتگی یک تا سه جلسه را برگزار کنند و روند پروژه‌ها در جلسات گزارش شود . امیدواریم بتوانیم گوشه‌ای از وظایف خود را نسبت به مردم به انجام برسانیم .




    مطالب مرتبط

    باقیمانده مبلغ در نظر گرفته شده برای تأمین آسانسورهای پروژه‌های مسکن مهر پس از هزینه کرد بخش اول و تأیید انجام کار و بر اساس پیشرفت پروژه پرداخت خواهد شد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موظف به خرید تمام تجهیزات تا پایان تیر ماه امسال شده‌ است .

    |

    تمام این واحدها متقاضی دارند و تقریبا ۱۵ سال است که این متقاضیان منتظر تکمیل واحدهای مسکن خود هستند . این پروژه‌ها با اعتبارات داخلی صندوق مسکن در حال تکمیل هستند و برآورد انجام شده برای تکمیل آن‌ها ۱۸ ماه است و اگر مشکلی پیش نیاید ، پروژه در موعد مقرر انجام می‌شود .

    |

    مقرر شده بود تا یک میلیون قطعه زمین در سال‌های ۱۴۰۲ و سال جاری توسط بنیاد مسکن برای واگذاری به متقاضیان در روستاها انجام شود که تاکنون بیش از دو سوم این اراضی شناسایی و تامین شده است .

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    نظرات کاربران