افزایش قدرت مدنی و کیفیت زندگی مردم با ارائه فضای عمومی با کیفیت
![افزایش قدرت مدنی و کیفیت زندگی مردم با ارائه فضای عمومی با کیفیت](./cache/3/attach/201906/119967_2347455852_320_200.jpg)
جنس اقدامات بازآفرینی در هر محله نسبت به محله دیگر دارای پیچیدگی های مختلفی است . با اشتراک گذاشتن موضوعات بازآفرینی با ساکنان در خواهیم یافت که خواسته ها و نیازهای هر محله ، منطقه و بخش با سایر محلات و مناطق و بخش ها دیگر بسیار متفاوت است . پس بنابراین پیچیدن یک نسخه واحد بازآفرینی یک کار عبث و بیهوده و غلط به شمار می آید .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، فضای عمومی را ویترین هر شهر دانست و گفت : ارائه فضای عمومی با کیفیت، قدرت مدنی و کیفیت زندگی مردم را افزایش می دهد .
سید مجتبی علوی مقدم ، در مراسم همایش ملی بازآفرینی شهری با تاکید بر رویکرد توسعه گردشگری در شهر نیشابور گفت : فضای عمومی شهرها عنصر کلیدی مهمی است که هویت هر شهر را مشخص می کند .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، فضای عمومی شهر را به عنوان ویترین هر شهر دانست و گفت : فضای عمومی شهرها، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در شهرها را دارد . تمامی تلاش ها و جدیتی که در ارائه یک فضای عمومی شهری مناسب انجام می شود باید براساس یک روش علمی و برنامه ریزی دقیق باشد . امروزه ارائه فضاهای عمومی شهری با کیفیت، منجر به ارتقای کیفیت زندگی مردم خواهد شد و در پی آن افزایش قدرت مدنی مردم را به دنبال خواهد داشت .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران عدم فقدان فضاهای عمومی با کیفیت برای سنین مختلف را یکی از چالش های مهم در بازآفرینی خواند و گفت : کمبود زیرساخت های خدمات شهری، فقدان برنامه های لازم برای تامین نگهداری فضاهای عمومی شهری ، فقدان امنیت اجتماعی ، بی توجهی به هویت فرهنگی و فرهنگ بومی (آداب و رسوم مردم) به عنوان چالش های مهم بازآفرینی شهری به شمار می آیند .
علوی مقدم با اشاره به اینکه سیاست از بالا به پایین در بازآفرینی یک سیاست شکست خورده است ، گفت : سیاست های مدیریت شهری در گذشته به صورت از بالا به پایین بود ، بدین معنا که عده ای در مرکز بدون توجه به اقلیم، آداب و سنن مردم ، نیازهای به حق و خواسته های دقیق مردم برنامه ای کلیشه ای برای شهرها و شهرستان ها ابلاغ و دستگاه های محلی و مردم هم مجبور به اجرای آن بودند .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه خوشبختانه امروزه روند تهیه طرح ها از بالا به پایین به پایین به بالا تغییر پیدا کرده است ، گفت : یک فصل جدید برای بازآفرینی شهری در راستای ارتقا و افزایش توانمندسازی سکونتگاه های غیرسمی و بافت های ناکارآمد شهری آغاز شود .
این مسئول در شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه اقدامات بازآفرینی و توانمندسازی سکونگاه های غیررسمی منجر به ارتقای کیفیت زندگی مردم خواهد شد ، گفت : جنس اقدامات بازآفرینی در هر محله نسبت به محله دیگر دارای پیچیدگی های مختلفی است . با اشتراک گذاشتن موضوعات بازآفرینی با ساکنان در خواهیم یافت که خواسته ها و نیازهای هر محله ، منطقه و بخش با سایر محلات و مناطق و بخش ها دیگر بسیار متفاوت است . پس بنابراین پیچیدن یک نسخه واحد بازآفرینی یک کار عبث و بیهوده و غلط به شمار می آید .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه با توجه به سیاست ها ی دولت تدبیر و امید و برنامه ریزی های مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بازآفرینی شهری در حال تغییر است ، گفت : سیاست های بازآفرینی شهری به سمت توجه به نیازهای واقعی مردم و ارائه خواسته های توسط ساکنین سوق پیدا کرده است . ما باید به دنبال تدوین یکسری از سیاست های کلی باشیم و بقیه امور بازآفرینی شهری را به مدیریت محلی واگذار کنیم .
علوی مقدم شوراهای اسلامی را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی برشمرد و در ادامه گفت : کار اگر به مردم واگذار شود ، بطور احسن و به صورت منسجم و دقیق تری انجام خواهد شد .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در حال برنامه ریزی اقدامات بازآفرینی به صورت تفویض اختیار به حاکمیت های محلی و مدیریت شهری است ، افزود : تاکنون در حدود هشت استان ، هیئت های اجرایی راه اندازی شده است . هیئت های اجرایی استان ها مرکب از معاون عمرانی استاندار ، مدیر کل راه و شهرسازی استان و شهردار مرکز استان با محوریت مدیریت شهری تشکیل خواهد شد . در واقع بجای آنکه مدیران استان ها به مرکز مراجعه کنند، اختیارات شرکت بازآفرینی شهری ایران را به استان ها واگذار کرده ایم .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه سیاست های پیشگیرانه به عنوان سیاست و برنامه ریری کلان در بازآفرینی شهری به شمار می آید ، گفت : اگر امروزه بافت های ناکارآمد شهری داریم و دارای سکونتگاه های غیررسمی هستیم بدین معناست که ما دولتمردان و کسانی که متولی امور خدماتی و ارائه خدمت به مردم بودیم ، به درستی عمل نکرده ایم و مردم از ما جلوتر عمل کرده اند . شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی به معنای بی توجهی به خواسته ها و نیازهای واقعی مردم؛ عدم برنامه ریزی صحیح برای رشد شهرهاست ، بنابراین اقدامات پیشگیرانه در این بخش بسیار مهم و تاکید شده است .
معاون عمران و بهسازی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ، برنامه ریزی مناسب برای توزیع متوازن جمعیت و فعالیت ها را از دیگر نکات مهم در سیاست های کلان بازآفرینی برشمرد و گفت : بعضی از فعالیت ها و شکل گیری صنایع و خدمات باعت برهم ریختگی جمعیت می شود . ما باید فعالیت ها را براساس استعدادها و توانمندی های منطقه به گونه ای تنظیم کنیم که جمعیت متوازن با اقدامات و توانمندی ها و امکانات هر منطقه شکل بگیرد .
علوی مقدم با بیان اینکه رویکرد اقدامات اجرایی از پایین به بالا به طور جدی در حوزه بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفته است ، گفت : به تشکیل خانه های گفتمان شهری ، دفاتر تسهیلگری با مدیریت مردم و پشتیبانی دولت مورد توجه قرار گرفته است . اگر امروزه بخواهیم فعالیت ها و مدل های ما موفق عمل کند باید کارها با تمامی امکانات و اختیارات در خدمت مردم قرار دهیم .
علوی مقدم با بیان اینکه تمامی پروژه ها عمرانی در شهرها به شهرداری ها با اعتبارات آن تفویض اختیار می شود، گفت: در حال برنامه ریزی واگذاری بخش های مربوط به خدمات زیربنایی به خود دستگاه های اجرایی در استان ها هستیم . از این پس ما ، نقش پشتیبانی کننده را خواهیم داشت و هر چند وقت یکبار گزارش گیری از اقدامات خواهیم داشت.
علوی مقدم در خصوص رفع موانع سرمایه گذاری در پروژه های بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت : پروژه های بازآفرینی باید جلوتر از سرمایه گذار تعریف شود . یک سرمایه گذار باید ظرف یک هفته تا ده روز برای انجام سرمایه گذاری از ما جواب بگیرد ، در غیر این صورت در جای دیگر سرمایه گذاری خواهد کرد .