در حال بارگذاری ...
  • رونمایی از طرح تامین مسکن کارکنان دولت در آینده نزدیک

    مسکن اجتماعی در هر کجای دنیا که رواج پیدا کرده است به عنوان مسکن های نشان دار شناخته شده است . عموما این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن ، هستیم . مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به عنوان تجربه های ناموفق شناخته شده اند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد اسلامی از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در آینده نزدیک خبر داد و گفت : کمیته ویژه‌ای برای بررسی راه‌های رونق دادن به موضوع مسکن ، توسط نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری ، تشکیل شود و در این مورد تصمیم‌گیری و مصوبه‌های لازم صادر شود تا جریان تولید مسکن رونق گیرد .

    مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه پنجمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به اعضای اصلی شورای‌عالی در خصوص همکاری و پشتیبانی از طرح‌های دولت در رونق دادن به تولید مسکن ، نکاتی را مطرح کرد .  

    در این جلسه که معاونان وزرای نیرو ، دفاع و پشتبیانی نیروهای مسلح ، جهاد کشاورزی ، صنعت ، معدن و تجارت ، سازمان حفاظت محیط‌زیست، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، سازمان برنامه و بودجه و پدافند غیرعامل حضور داشتند، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد : پشتیبانی از تصمیم دولت در خصوص رونق دادن به تولید مسکن در کشور که هم موردتاکید مقام معظم رهبری و هم رییس‌جمهوری بوده و به مطالبه مردمی تبدیل شده است ، موضوع مهمی است که در نظر داریم با همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به تحقق آن دست یابیم . 

    وزیر راه و شهرسازی از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در هفته‌های آتی خبر داد و افزود : بر اساس قانون ساماندهی زمین و مسکن و قانون پس‌انداز مسکن ، طرح تامین مسکن کارکنان دولت که مورد تاکید رییس جمهوری است، عملیاتی و اجرایی می‌شود . طرح تامین مسکن کارکنان دولت به این شیوه برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان دولت و جوانی که در خدمت دولت هستند از بدو خدمت از حقوق ماهیانه آنها کسر و به صندوقی واریز شود تا بعد از مدت زمانی مشخص کارمندان دولت صاحبخانه شوند . وی از تهیه دستورالعمل این طرح و رونمایی آن در روزهای آتی خبر داد .

    رییس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دولتی با اولویت‌های زمین‌های خود باید بتوانند شرایط را برای خانه‌دار کردن کارمندانشان فراهم کنند ، توضیح داد : توسعه مسکن با در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها رونق می‌گیرد . به همین دلیل برای تحقق این موضوع نیاز است تا اقدام متفاوتی از اقداماتی که پیش‌تر انجام شده است ، انجام بگیرد . بخشی از این اقدامات شامل همراهی برای صدور مجوزهای مسکن در قالب شهرک‌هایی است که می‌تواند در حریم شهرها ایجاد شود که مصداق شهری جدید و نه شهر در مقیاس‌هایی است که در شهرهای جدید ایجاد می‌شود . این مکان‌ها باید واجد تاسیسات زیربنایی باشند تا بتوانند رونق جدی در ساخت و ساز مسکن را با ویژگی توجه به کیفیت زندگی برای مردم ایجاد کنند . کمیته ویژه‌ای برای بررسی راه‌های رونق دادن به موضوع مسکن ، توسط نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها که عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هستند ، تشکیل شود و در این مورد تصمیم‌گیری شده و مصوبه‌های لازم صادر شود تا جریان تولید مسکن رونق بگیرد .

    وی همچنین تحقق این مهم را در سایه همکاری شورای برنامه‌ریزی استان‌ها عملیاتی برشمرد و افزود : در خصوص رونق دادن به تولید مسکن نیاز داریم تا با همفکری و همراهی یکدیگر گشایشی را در این زمینه ایجاد کنیم . در طرح‌های جامع شهرها ، چنانچه زیربناها و معابر شهری اجازه دهد ، می‌توان بر اساس ضوابط ، تراکم تشویقی داد و این مهم در چارچوب ضوابط از طریق شورای‌عالی شهرسازی با اجازه ای که به شهرداری‌ها داده می‌شود می‌تواند در استان‌ها مورد پیگیری قرار بگیرد . پیشتازانه با انواع گشایش ها ، در جهت رونق ساخت و ساز ، حرکت کنیم .

    وزیر راه و شهرسازی رونق ساخت و ساز در بافت های فرسوده شهرها را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که در وزارتخانه راه و شهرسازی پیگیری می‌شود . در بافت های فرسوده غالب شهرها ، واحدهای مسکونی فاقد مقاومت های لازم در برابر حوادث طبیعی هستند و در عین حال از نظر فرهنگی و اجتماعی ، شرایط مناسبی ندارند . به همین دلیل ضرورت دارد تا با تمهیدات و اختیاراتی که وجود دارد ، نوسازی آغاز شود و بتوانیم از طریق نوسازی بافت های فرسوده ، جایگزینی مناسب برای بناهای فرسوده شهرها ایجاد کنیم .

    عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد : در خصوص بهسازی بافت های با ارزش تاریخی به جهت برخی از ناامنی ها که در برخی از این بافت ها وجود دارد ، با محوریت سازمان میراث فرهنگی ، تصمیماتی گرفته شود و بر اساس آنها بتوان باززنده سازی محلات فرسوده را انجام داد . این موارد جزو نکات مهمی است که باید به عنوان دستور کاری جدی توسط شورای عال شهرسازی دنبال شود و در این مورد سیاستگذاری های لازم انجام بگیرد .

     

     

    اسلامی با تاکید بر اینکه رونق ساخت و ساز باید با توامان دیدن سکونت و فعالیت همراه باشد ، توضیح داد : شهرک سازی در کنار شهرهای صنعتی و توامان دیدن سکونت و صنعت و اشتغال مدنظر ماست . معتقدیم که تنها در این صورت است که هم شهر صنعتی می تواند زندگی و حیات داشته باشد و هم شهرک صنعتی می تواند به حیات خود ادامه داد . وی خواستار حل آمد و شدهای غیرضروری در کلانشهرها شد و چاره حل این مشکل را توامان دیدن سکونت و اشتغال در شهرها و شهرک ها عنوان کرد .

    اسلامی گفت : متاسفانه در ۲۰ سال گذشته اطراف کلانشهر تهران حداقل ۵۰ شهرک صنعتی ظهور کرده که تنها مهاجرپذیری را به همراه داشته است. شاهد بوده و هستیم که تراکم رفت و آمدهای روزانه به تهران و همچنین از تهران ، هزینه‌های سنیگنی را بر شهر ، حاکمیت و مردم تحمیل کرده است . بنابراین ضرورت دارد تا هنگامیکه به شهرک های صنعتی مجوز احداث داده می شود ، دیدن اشتغال و سکونت با هم باشد و شهر به مثابه سازمانی زنده ملاک عمل قرار گیرد که این مهم به ویژه باید مدنظر شهرهای جدید واقع شود . وی تعامل دو سویه را راهکاری برای استفاده بهینه از شهر و صنعت دانست .

    وزیر راه و شهرسازی امضای تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را با وزارت دفاع یکی از مهمترین دستاوردهای وزارتخانه راه و شهرسازی و نتیجه تلاش‌ها برای رونق دادن به تولید مسکن برشمرد و گفت : این الگو می‌تواند در سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ملاک‌عمل قرار بگیرد . مشابه این کار را می توان برای فرهنگیان ، اصحاب فرهنگ و هنر ، صنعت گران و فعال اقتصادی و تمامی سازمان ها و وزارتخانه هایی که نیروی حقوق بگیر دارند، انجام داد و به  این طریق، این طرح را عملیاتی و اجرایی کرد .

    خروج ۲۵ پادگان از شهرها عملیاتی می‌شود

    عضو کابینه دولت دوازدهم خروج ۲۵ پادگان از شهرها بر اساس دستور مقام معظم رهبری را فرصتی مغتنم عنوان کرد و توضیح داد : بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز اخذ شده است ، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است در چارچوب ضوابط ، ساخت و ساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد . در دستور کار جدید همه سازمان ها و وزارتخانه هاست که ظرفیت های خود را برای تولید مسکن کارکنان خود ، ارایه دهند .

    وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را نهضتی دنباله دار دانست که بدون هیچگونه پسوندی انتخاب شده است تا تمامی دولت ها ملزم به انجام آن شوند و گفت: از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تکلیفی طرح اقدام ملی تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار واحد آن آغاز شده است . با این فرهنگ جدید، تولید مسکن در کشور رونق می‌گیرد .

    اسلامی ضمن مخالفت با طرح مسکن اجتماعی ، آن را طرحی نامناسب برای جامعه و فرهنگ ایرانی دانست و گفت : باید برای طبقات مختلف اجتماعی مسکن تولید کنیم که البته تولید مسکن اقشار متوسط و کم درآمد جزو اهداف اولویت دار ماست. در عین حال در ساخت و ساز ، ترکیب جمعیتی ملاک عمل قرار می‌گیرد .

    وی با تاکید بر این مطلب که با مسکن اجتماعی به شدت مخالف است ، توضیح داد : مسکن اجتماعی در هر کجای دنیا که رواج پیدا کرده است به عنوان مسکن های نشان دار شناخته شده است . عموما این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن ، هستیم . مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به عنوان تجربه های ناموفق شناخته شده اند .

    وی از ابلاغ طرح ویلاسازی به شهرهای جدید برای طبقه اعیان همزمان با ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خبر داد و هدف از آن را ترکیب جمعیتی مناسب در شهرها عنوان کرد.   اسلامی اعلام کرد : توجه به موضوع مسکن ، به نظام ساخت و ساز و شهرسازی، شکل و قوام می‌دهد. متاسفانه شهرسازی‌های کنونی از قاعده به در رفته و شاهد هستیم که قاعده و نظام‌مندی مناسبی در اکثر مناطق وجود ندارد . اما از آنجاییکه وظیفه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سیاستگذاری و اخذ تصمیم‌های راهبردی است به همین دلیل باید مساله‌محوری و تدوین راهکارها در دستور کار باشد .

    رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بر ضرورت آسیب شناسی نظام شهرسازی تاکید کرد و گفت : باید برای درآمدهای پایدار شهرداری تدبیری بیندیشیم. مادامی که شهرداری باید تراکم بفروشد تا حقوق کارکنان خود را بدهد این مهم (رونق تولید مسکن) محقق نخواهد شد و به دنبال آن شهرسازی نیز معنایی پیدا نمی‌کند . شهرسازی زمانی معنا می‌یابد که شهرداری‌ها درآمد پایدار داشته باشند . هنوز هم منطقه یک شهر تهران جذابیت فروش تراکم دارد و هنوز هم این اتفاق می‌افتد. هرچند بیشترین خانه‌های خالی نیز در منطقه یک تهران موجود است .

    وی در بیان انتظارات خود از اعضای شورای‌عالی شهرسازی ، گفت : برای بارگذاری‌ها باید تسهیل‌گری صورت بگیرد تا از قاعده‌ای نظام‌مند تبعیت کنند . در جانمایی‌ها نیز باید به این موارد توجه ویژه داشته باشیم . باید تلاش کنیم تا تصمیماتی بگیریم که به حل مشکلات و مسائل کمک کند و این انتظاری است که از شورای عالی می رود . طرح احداث مسکن در برهوت و در مناطقی که فاقد زیربناها و تاسیسات زیرساختی است انجام نمی‌شود .




    مطالب مرتبط

    در جلسه کمیسیون ماده پنج شهر بجنورد تعداد ۲۴ پرونده در خصوص درخواست‌های تغییر کاربری ، افزایش سطح اشغال و تراکم جهت احداث واحدهای مسکونی تصمیم گیری شد .

    |

    شهرداری تهران بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب ، بالاخره می خواهد به مسئولیت خود در حوزه مسکن عمل کند و خود را در قبال قیمت مسکن و اجاره بها مسئول می داند . در دنیا نیز شهرداری ها به عنوان دولت محلی ، مداخلات خوبی در حوزه عرضه مسکن داشته اند و بخش اعظم مسکن اجتماعی متعلق به شهرداری ها ...

    |

    هلدینگ ثمسکن باید به پشتوانه بانک مسکن و ظرفیت‌های تخصصی و حرفه‌ای مجموعه بانک ، فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کند تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تامین مسکن مردم را کاهش دهیم .

    |

    نظرات کاربران