در حال بارگذاری ...

طرح افزایش سقف­­ تسهیلات بازآفرینی شهری در شورای پول و اعتبار

در نوسازی عرصه در اختیار مردم است و باید با مشوق هایی­ ، چون تسهیلات ، مردم را به همکاری و نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب کرد . مشوق‌ها باید در بافت فرسوده اثر بخش باشد که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گام موثری در جهت نوسازی این بافت‌ها خواهد بود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه افزایش سقف­­ تسهیلات در شورای پول و اعتبار مطرح شده است ، گفت : دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش سقف تسهیلات نیست ، اگر چه نگرانی درباره­ اضافه شدن حجم نقدینگی در کشور وجود دارد ، اما این موضوع قابل مدیریت است .

سید محمد پژمان ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : افزایش سقف­­ تسهیلات در شورای پول و اعتبار مطرح شده است و دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش سقف تسهیلات نیست اگر چه نگرانی درباره­ اضافه شدن حجم نقدینگی در کشور وجود دارد ، اما این موضوع قابل مدیریت است. نکته‌ای که باید در بحث افزایش­ تسهیلات به آن توجه شود این است که آیا مردم درامد کافی برای باز پرداخت تسهیلات را دارند ؟ زیرا در صورت افزایش تسهیلات ، اقساط آن نیز افزایش می‌یابد این موضوع را مد نظر قرار می‌دهیم و به دنبال راهکار آن هستیم .

وی افزود : یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم نوسازی شهرک‌هایی است که جزء محدوده بافت فرسوده قرار نمی‌گیرد ، اما سابقه واحد‌های مسکونی آن به بیش از ۴۰ تا ۵۰ واحد می‌رسد و نیازمند نوسازی است . برای نمونه پیکان­ شهر که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد ، واحد‌های مسکونی آن به مرز فرسودگی رسیده است و علاوه بر آن در سایر استان‌ها نیز چنین واحد‌هایی وجود دارد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نگاه مدیریتی به این محدوده‌ها مانند بافت فرسوده است اما دشواری‌هایی برای دریافت امتیاز­ بافت فرسوده برای این شهرک‌ها وجود دارد ، اظهار کرد : جلسات متعددی با حضور معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ، معاونت شهرداری تهران و منطقه و مشاورین طرح‌های تفصیلی صورت انجام شده و توافقی که درباره تراکم این منطقه شد ، ساخت ۴ هزار واحد مسکونی است .

وی روند نوسازی بافت فرسوده­ را کند خواند و تصریح کرد : در نوسازی عرصه در اختیار مردم است و باید با مشوق هایی­ ، چون تسهیلات ، مردم را به همکاری و نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب کرد . مشوق‌ها باید در بافت فرسوده اثر بخش باشد که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گام موثری در جهت نوسازی این بافت‌ها خواهد بود .

پژمان با بیان اینکه به دنبال بازنگری در افزایش سقف تسهیلات در بافت‌های فرسوده هستیم ، گفت : باید طرح‌های بافت‌های فرسوده برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه گذاران به این بازار ورود پیدا کنند و در نهایت با بهره گیری از تسهیلات ، واحد‌های مسکونی با کیفیت و بدون هزینه اضافه ساخته شود . تسهیلات بافت فرسوده در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت ، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت با سود ۸.۵ درصد است .




مطالب مرتبط

در سکونتگاه‌های غیررسمی سه نوع پروژه شامل پروژه‌های احداث مسکن بند« ی» ، پروژه‌های عمرانی – اجرایی بازآفرینی و پروژه‌های توانمندسازی و در بافت‌های فرسوده نیز پروژه‌های محرک توسعه در دست انجام است . پروژه شهرک جوانان و اراضی اسدگولی از جمله پروژه‌های جابه‌جایی ساکنان ...

|

اکنون که برنامه هفتم توسعه ابلاغ شده است از این پس در چهارشنبه‌های بازآفرینی گزارش عملکردها مرتبط با تحقق ماده ۵۲ برنامه هفتم خواهد بود . البته نشست‌هایی در این خصوص خواهیم داشت و دوشنبه آینده اولین نشست تخصصی برنامه هفتم را برگزار خواهیم کرد .

|

این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

|

با تخصیص قیر رایگان از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرداری‌های استان ، آسفالت معابر محلات هدف بازآفرینی در ۱۰ شهر استان شامل زاهدان ، زابل ، هامون ، زهک ، جزینک ، علی‌اکبر ، گلشن ، سوران ، سیرکان و تفتان در دستور کار قرار گرفته است .

|

از ابتدای سال جاری ، ساخت ۵۳ هزار و ۹۷۳ واحد در محلات هدف بازآفرینی شهری در سامانه ثبت شده است و استان‌های تهران ، اصفهان ، خراسان رضوی ، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به ترتیب پنج استان برتر در این زمینه هستند .

|

نظرات کاربران